ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Van Cruise tot modderbad.

Op 8 Augustus arriveert de oudste dochter + man en dochters met volledige bepakking voor 4 personen gedurende ca. 1 maand (ha, ha) Ook hierbij is de bijboot van grote waarde: wonderwel past alles er in. De middag wordt ingevuld met lunch, bijkletsen, logeerhutten inrichten, een rondje racen met de bijboot en vergaderen over de route voor de komende dagen.

9 Augustus. Vroeg opstaan, dames! Niks lekker uitslapen! Om 9.50 afvaart! Met , nog wat versufte, slaperige blikken, wordt er verbaasd gekeken naar al deze aktie op dit 'vroege'uur. De plas af, Maas op, richting sluis Lanaye , waar nu al in het Frans, contact gezocht wordt met de sluiswachter, die ons beveelt de grote sluis in te varen aan stuurboordzijde. Verval 14.50 m. En, zie daar, midden in die hele grote sluis, een Duits jachtje, dat heeft aangemeerd aan de eerste de beste bolder, zodat niemand, zeker van ons formaat, er bij aan kan sluiten. Dat wekt onze woede op, die we niet onder stoelen of banken steken, zodat Herr Heinzelmann verbaasd, boos en in paniek, toch maar besluit te verkassen!! Hilariteit op de Avontuur..... ach.... Om half 2 varen we het Albertkanaal op, een route waarlangs veel industrie plaatsvindt, maar dat mag de pret niet drukken tijdens deze familiecruise. Als het Albertkanaal is samengekomen is met de Maas, op welk punt een 50 m hoog standbeeld van Koning Albert de splitsing markeert, en het water verder stroomt als de Luikse Maas, meren we af in het centrum aan de kade tussen de Kennedy- en de Albertbrug, langszij een luxe motor m.s. Secundo uit Vinkeveen, eigendom van 2 gezellige dames. Het is inmiddels 14.00 uur en er is tijd zat om even Luik in te gaan, en als je resp. 14 en 17 jaar bent, is ook de eerste de beste uitgebreide douche erg belangrijk. We genieten s'avonds van de verlichting van Luik, m.n. de kleurrijk verlichte bruggen over de Maas.

10 Augustus. We varen af om 9 uur met als doel: Huy. Het eerste gedeelte wordt weer aan beide zijden gemarkeerd door zware industrieën, gepaard gaande met onaangename chemische luchten. We passeren 2 sluizen, met een verval van 4.50 m, waarbij we bij de eerste, dankbaar gebruik maken van de, voor ons neergelaten, haak waaraan onze touwen worden opgehesen tot op de bovenste bolder. Steeds minder industrie, steeds meer verschil in hoogte, steeds mooier wordt de omgeving, tot we om 13.15 uur Huy binnenvaren, al duidelijk te herkennen als Ardennen-stadje. Het is even dubieus, waar we zullen afmeren, maar uiteindelijk vinden we een prachtige kade t.o. de Notre Dame kerk. Het verkeer op het water is bijzonder rustig, daar de volgende sluis in reparatie is, zodat er voorlopig geen enkel schip kan passeren. Huy is een gezellig , oeroud stadje, met veel bezienswaardigheden, winkeltjes, pleintjes met horeca. Er kan worden geshopt en gewoon boodschappen worden gedaan. S'Avonds worden we getrakteerd op een heerlijk dinertje bij een restaurant met een gezellig terras, wat ophoudt gezellig te zijn, als het gaat regenen. Alternatief: naar binnen, alwaar het verrassend chique dineren is!!

11 augustus. De reis terug gaat van start. We passeren weer de 2 sluizen en weer krijgen we te maken met een klein zeiljachtje , dat midden in de sluis aan bakboord ligt afgemeerd. Vriendelijke/boze verzoeken helpen niet, daar de eigenaar gewoon van boord is gestapt. Aan stuurboord ligt een beroepsschip, waarvan de schipper ons vriendelijk tussen beide schepen doorloodst. Als later aan de zeiler verantwoording wordt gevraagd, is zijn antwoord: Ik ben nou eenmaal onhandig! Om 14.15 uur meren we weer af in Luik, zodat we de rest van de dag nog wat op de wal kunnen ondernemen.

12 augustus. Om 11 uur verlaten we Luik en terwijl onze passagiers worden ingewijd in de kunst van het varen met de Avontuur, voert de cruise ons weer naar de sluis van Lanaye (Ternaaien). Zò lig je dan , met een cocktail te zonnen op het voordek, vervolgens heb je te maken met glibberige, modderige sluismuren, waarlangs de Avontuur met grote snelheid 14 m naar beneden dendert, terwijl je je best doet om steeds de touwen de verleggen van bolder naar bolder en de modderspetters je om de oren vliegen. Maar met vereende krachten wordt het alles naar een goed einde gebracht en lachen we er om, als we de sluis uit- en om 15.00 uur de plas opvaren, naar het eiland bij het recreatiegebied Eijsden, waar we al eerder een plek had gevonden. Even zwemmen, een gezellige maaltijd en dan maakt de veerman zich op om de passagiers weer aan wal te brengen. Dag lieve mensen, het was gezellig!! En het weer?? Terwijl de barometer nauwlettend in de gaten wordt gehouden en er voortdurend wordt geroepen, hoe mooi het weer altijd in de vakantie is, klopt dat alles prima, en werkt het weer goed mee......

13 Augustus en heel rustig op de Avontuur. S'Middags varen we naar de Jachthaven om ons schip veilig achter te kunnen laten als we per gehuurde auto de verschillende buiten-Avontuurlijke bezigheden ondernemen.

17 Augustus. Als we dan o.a. alle kinderen hebben bezocht en gefourageerd, gaat het autootje weer terug en s'middags bezoeken we de mergelgrotten van de St.Pietersberg; een grottenstelsel van ca. 100 km (6000 gangen), wat sinds de jaartelling door mensenhanden is uitgehouwen.

18 Augustus. We verlaten de jachthaven en gaan toch nog proberen of de kade in de Maas - centrum Maastricht - vrij is en jawel: Stonden we jàààren geleden , toen we met de Camper aan de kade kampeerden, likkebaardend te kijken naar die mooie aanlegkade in de Maas, nu kunnen we er echt afmeren! Een klein droompje gaat in vervulling!! S'Middags gaan we nogmaals naar de St.Pietersberg: we bekijken nu een gangenstelsel vanaf een andere ingang, het deel dat tijdens WOII is gebruikt voor evacuatie van de inwoners van Maastricht.

19 Augustus. Na een bezoek aan de bieb om onze algemene ontwikkeling op pijl te kunnen houden, varen we om 11.25 uur af, richting sluis Lanaye, tegen de stroom in. Dat scheelt even 3 km !! Om 12.15 uur varen we de grote sluis in, met drijvende bolders, zodat de 14 m omhoog schutten deze keer een eitje is. Daarna stuurboord uit het Albertkanaal in, dat dwars door de mergelheuvels is gegraven, en nog vele grotingangen of ruïnes daarvan laat zien. Verder is het een breed, redelijk druk bevaren kanaal, omzoomd door bosachtig gebied. Vlak vòòr Genk is er veel industrie, zoals staal en zand/cement. Om 16.30 uur meren we af, maar ideaal is het niet, want de golfbewegingen van de beroepsvaart, lijken bijna eindeloos. Je kunt er wel heerlijk op slapen. Welterusten !!! (wordt vervolgd)

gerda

het was inderdaad, super gezellig,nog bedankt

veel liefs van ons xxx

Janny van Hooff

't blijven spannende verhalen.
't Wordt al een hele map.
groetjes.

Manon

Wow dat klinkt weer echt als "ad en 10" hoor hihi!
en wat kan je lekker eten bij onze zuiderburen he....

x non

irene

Klinkt ook weer spannend dat Huy en Luik; gaan we zeker ook een keer doen. Maandag a.s. 6 september na Willems verjaardag varen we richting Vlissingen en misschien door naar Antwerpen.

irene

Vergeet jullie verder goeie vaart te wensen en als je naar het ziekenhuis moet Tinus voor je knie, laat het even weten; kunnen we voor je duimen en als je in de buurt van A'dam geholpen wordt, komen we je bezoeken. Liefs + groet, Irene & Willem.

corrie

Jullie hebben een mooie route gevaren.En saai is het allerminst,jullie beleven genoeg op het water zeg!Ook heerlijk dat de (klein)kinderen mee kunnen varen.Gaan jullie overwinteren in Amsterdam of elders in het land? Een lieve groet van Corrie.

Cherise

Hallo opa en oma!

Wat leuk om te lezen, is toch alweer een tijdje geleden hé.

maar het was supergezellig!!

dikke kus en tot snel
xxx