Brandenburg aan de Havel
30 juni. We verhalen een paar keer en als we dan uiteindelijk een goede ligplaats hebben, gaan we Autostadt bezoeken. Een enorm lagune-achtig terrein, waar elk automerk van het concern van Volkswagen is ondergebracht. Een grote variëteit aan paviljoens, gebouwd onder moderne architectuur, prachtig aangelegd en onderhouden en waarvandaan per dag gemiddeld 500 auto’s door particulieren (excl. dus leveranties aan de handel en export) worden opgehaald. Het totale terrein , incl. productie, beslaat 6,8 km2 en er werken 50.000 mensen (bijna de helft van de inwoners van Wolfsburg). Helaas vindt er in het weekend geen rondleiding door de fabriek plaats…De stad Wolfsburg, nabij het station, biedt ons weinig en op
1 juli vertrekken we weer om 11.30 na wat huis- en technisch onderhoud. Om 12.45 uur meren we af op de voormalige grens tussen W.Duitsland en de DDR. We vinden het een gedenkwaardig moment. De avond brengen we door in het prettig gezelschap van mede-varenden, die op de terugweg zijn vanuit Berlijn naar Nederland.
2 juli. Na het uitwisselen van ervaringen, tijdens een heerlijk kopje koffie, nemen we afscheid van elkaar en vergezeld van de nodige wetenswaardigheden en geleende literatuur, vertrekken we om 11.50 uur. Er vinden tussen KM 289 en 318 werkzaamheden plaats aan het kanaal en op 4 trajecten mag er alleen volgens een rooster gepasseerd worden. Alle wachtende beroepsschippers laten ons (heel vriendelijk) vòòrgaan, maar toch kost het ons veel tijd om deze kilometers door te komen. We arriveren om 19.00 uur bij het Schiffshebewerk Rothensee, een niet meer in gebruik zijnde schepenlift aan de monding van het Rothensee-verbindingskanaal, waar we , na enig inschikken van 2 Nederlandse jachten een prima ligplaats vinden. En gelukkig stond ons pannetje al lekker te pruttelen……
3 juli. Vandaag bekijken we het waterkruispunt Magdeburg waarvan bij passage niets gezien kan worden, dus dan maar met de fiets!! 12 Km verder ligt de stad Maagdebrug, ook de moeite van het bekijken waard. Een prachtige fietstocht, slingerend langs de Elbe, komt uit bij het beginpunt van de tram, die ons regelrecht, mèt fiets naar het centrum brengt, met een halte vlak vòòr de Toeristinfo. Aldaar kopen we kaartjes voor de toeristenbus, voor een toer door de stad, die overigens zeer slecht te volgen is. 90 Procent van de stad is tijdens WO II verwoest, zodat er weinig van historische waarde te zien is. De hoofdstad van Sachsen-Anhalt heeft een geschiedenis van 1200 jaar en is de stad van keizer Otto I de Grote, van Otto von Guericke (Maagdeburger halve bollen !!) , de ca. 1000 jarige Maagdeburger Dom en het Groene citadel van de architekt F.Hundertwasser. Na deze rondrit slenteren we nog even over de markt (reeds in de vroege middeleeuwen een druk handelscentrum) en gaan dan per tram terug. Na het eindpunt is er nog slechts 10 min. te fietsen en dan zijn we weer bij onze Avontuur.
4 juli. Na een gezellige babbel met een passerend echtpaar uit Oostenrijk, vertrekken we om 10.05 uur, via de indrukwekkende kanaalbrug over de Elbe (na toestemming) , richting Hohenwarthe sluis. Brrr, 20 m verval….. maar…. Drijvende bolders (=Schwimmpoller). En dan zijn we eindelijk van het MLK (Mittellandkanal) af en varen nu het Elbe Havel kanal op. Ons eerste boek is uit en nu gaan we verder varen op de kaarten van Berlijn e.o. Het is overigens goed te zien en te merken dat we ons in de voormalige DDR bevinden. Veel achterstallig onderhoud, vervallen huizen, slecht wegdek, verlaten fabrieksterreinen, maar nog steeds …… vriendelijke mensen. We meren af op KM 333 bij het stadje Burg, waar we eerst op zoek gaan naar KAAS!! Later lezen we dat Burg zich v.a. ca. 1100 ontwikkelde tot grote bloei d.m.v. Vlaamse en Nederlandse kolonisten. Een bezoekje waard. In de 15e eeuw was Burg de 3e stad in dit deel naast Maagdeburg en Halle. Momenteel is hier het voorbeeld te zien van de invloed van het communisme, een poging tot opbouw na de “wende”in 1989. Maar door de zichtbaar slechter draaiende economie ( dan in het westen) is o.a. de infrastructuur ernstig verpauperd en verwaarloosd. sÁvonds liggen we met nog 4 Nederlandse jachten op deze ligplaats.
5 juli. 9.45 uur vertrek. Onderweg naar de volgende sluis, spotten we een zee-arend, die uitrust op eén van de vele hoge stokken, die speciaal voor de vogels langs het kanaal zijn geplaatst. De zee-arend komt in toenemende mate voor in Noord-Duitsland bij grote rivieren en meren. We melden ons om 11.00 uur aan bij sluis Zerben, en varen om 12.15 er weer uit, 6 m lager (toch een gek idee, als je in de bergvaart zit). 15.00 uur sluis Wusterwitz (geen grap!) en ook nu weer 5 m lager, om 15.45 uur verder. En dan dient het eerste meer, de Wendsee, zich aan. Dit meer is een onderdeel van een uitgestrekt merengebied Plauersee. Het is prachtig weer, helder water, en de sfeer voelt hier een beetje aan als thuis (Brasem/Westeinder). Niets weerhoudt ons om hier even fijn te “wonen”. Paaltjes uit, zwemtrap uit, even geen kanalen en reizen. Lekker recreëren……. En dat kun je lang volhouden, als je geen haast hebt en het weer aangenaam blijft. Eén keer een stevige onweersbui doet onze Avontuur 180 graden draaien op de voorpaal, maar dat mag de pret niet drukken. Even een ander uitzicht…………
9 juli. 10.40 uur vetrekken we, vol goede zin in de volgende belevenissen. Ons doel: Brandenburg (aan de Havel) via de prachtige Plauersee vanaf 2 kanten te bereiken. Onder protest van onze routeplanner, kiezen we voor de Brandenburger Niederhavel. En dat blijkt een geweldige keuze, we genieten, gedurende 8 km van een decor vol prachtige begroeiing en watervogels. Om 12.15 uur varen we Brandenburg in, waar we onderweg veel positieve verhalen over hebben gehoord. Maar….. ligplaats??? Er is niet veel en alles is vol. Als we bijna de moed opgeven, passeren we een politieboot, de WSP 8. Even een vriendelijk gezicht en dan krijgen we toestemming om af te meren bij de historische haven en vlakbij de Jahrtausendbrücke (1929, gebouwd t.g.v. 1000 jaar stad), die oud- en nieuw Brandenburg met elkaar verbindt. We raken in gesprek met onze achterbuurman, een fiets-hotel-vakantie-schip, en als we na een eerste oriëntatierondje terug aan boord komen, heeft hij een stadsplattegrond met rondwandelingen aan boord gelegd. Top!! Dan volgen dagen van dwalen door de stad en bezichtiging van kerken en vele historische bouwwerken, ook hier weer veel Noord-Duitse baksteengotiek, zoals o.a. de prachtige Petrus en Paulusdom. Verder is Brandenburg, de stad met: het dominante trammetje, restanten van de middeleeuwse ommuring, torens, kinderhoofdjes (onmogelijk voor de fietser), heerlijk Mittagessen, vrouwen met de meest vreemde haarkleuren, majestueuze panden met prachtige ornamenten wel/niet onderhouden c.q. opgeknapt na de “Wende” , beetje achterhaalde mode, de Havel en vele parken. We vermaken ons prima en dan wachten we, voor het vervolg van onze reis, op onze “opstappers”……
Tot de volgende keer, Ad en Tineke
Reacties
Reacties
Wouw, wat een geweldige reis!!!
Tineke, ik heb dit verslag doorgestuurd naar Martin Cuiper, in het vertrouwen dat jij dat goed vindt.
Martin wil ook graag op de hoogte blijven van jullie mooie reisverhalen.
liefs, Syl (hier is het weer zeer koud en regenachtig)
Wij zijn deze week bij mijn zoon en schoondochter in Mockern, 10 km van Burg. Wij volgen jullie reis, prachtig. Dit is wat wij ook nog een keer willen gaan doen. Geniet ervan. Tot het volgende verslag.
Hallo Tineke en Ad,
Jullie genieten nog steeds.
Enorm!
Vooral de watervogels en zeearend is heel bijzonder.
Het gebied lijkt ons schitterend.
Alles goed verder?
Met ons gaat het eveneens goed.
Eind aug. wordt het 2de kleinkind geboren.
Hartelijke groeten,
Mari en Nel
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}