ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Land van Maas en Waal

Het Land van Maas en Waal.

'Filevorming op de A2 bij knooppunt Vianen'. Daarvan is Vianen bekend, en verder? Ga maar kijken, ‘t Is de moeite waard!

Op 24 juni vertrekken we weer en kunnen direct aansluiten, de sluis in. Het sluiswerk gaat steeds beter, we raken prima op elkaar ingespeeld en ook bij groot verval gaat e.e.a. gesmeerd. Er moeten steeds minder 'plekjes' worden weggewerkt. Na de sluis volgen de nodige brugopeningen, waarbij de Bolgerijnse brug een technische storing heeft, zodat we even moeten wachten. We passeren Meerkerk en bij Arkel gaan we de gekanaliseerde Linge op, om te voorkomen dat we dwars door Gorkum moeten varen. Maar, omdat er geen overnachtingsplaatsen in het vooruitzicht zijn, moeten we, halverwege dit kanaaltje genoegen nemen met de enig mogelijke ligplaats, nl. naast een eng-uitziende fabriek , waar voortdurend bedrijfsgeluiden uit komen. Los daarvan, heel rustig en heel veel watervogels.

Op 25 juni verlaten we deze on-romantische plek, en varen naar de Grote Merwedesluis te Gorkum met als doel , een bezoek aan Woudrichem. Daarvoor moeten we de drukke Boven Merwede oversteken maar als beloning vinden we een mooie ligplaats aan de Afgedamde Maas. Wat een prachtig stadje is Woudrichem, gelegen in het Land van Altena, ruim 1000 jaar geleden gesticht aan het 3-rivierenpunt. Waar de Merwede overgaat in de Waal, en de Maas zich hiervan afsplitst, daar hebben we ligplaats, met uitzicht over 3 provincies, Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant. We verdenken de Gemeente ervan, dat ze een 'rietzanger-apparaatje' hebben geïnstalleerd voor de toeristen, dat 24 uur zijn lied zingt, maar gelukkig, het is een èchte! Uur na uur zingt hij zijn lied, zich bewegend tussen de brede rietkraag die onder aan de eeuwenoude stadswallen groeit. De hoge muren, waarachter de huisjes van de stad, zich, al eeuwenlang, veilig wanen. Aan de overkant (Gelderland dus!) zien we net de torens van Slot Loevestein boven de bomen uitsteken en de oude torens van Gorkum aan de overkant van de Merwede (Zuid-Holland dus!) Nadat we genoten hebben van achtereenvolgens: een gezellig bezoek van onze vrienden, op vakantie/thuisreis, een stadswandeling met kunstroute, en het visserijmuseum, verlaten we Woudrichem op 27 juni en varen via de Wilhelminasluis, de Andelse Maas op. Tijdens het schutten valt de geur van versgebakken brood op, die in onze stuurhut hangt. Een heerlijk zondagochtendritueel, waaraan we ons kunnen verslingeren, zodra we via het Heusdens Kanaal, ligplaats vinden bij de W.V.Heusden. Ook het prachtig ommuurde Heusden verdient een historische stadswandeling.

Na Heusden volgt een ligplaats in het haventje van Ammerzoden aan de Bergsche Maas, waar we veel last hebben van snelheidsduivels op de rivier, zoals speedboten (soms wel 2 x 200 pk), jetskies en brullende waterscooters.

Op 29 juni varen we de gekanaliseerde Dieze in, om in Den Bosch terecht te komen. We willen daar op 30 juni ligplaats hebben om d.m.v. een gehuurd autootje aan wat afspraken te kunnen voldoen. We krijgen van de Gemeentelijke havenmeester toestemming om aan de Diezekade te liggen, tussen de beroepsvaart, zodat we geen energieverslindende manoevres hoeven te verrichten, om de stad in- en ook weer uit te varen. Leuke mensen, overigens, die beroepsschippers. Ze zien onze 'way-of-life'allemaal als hun voorland (voor als ze uitgewerkt/pensionados zijn) en willen graag alles bekijken.

De volgende dag, als we m.b.v. het autootje weer flink hebben gefourageerd, fietsen we even het mooie en vooral, gezellige Den Bosch in, ruilen onze boeken bij Bieb, verorberen natùùrlijk een heuse Bosse Bol en krijgen een lekke band! Boe!! Na wat noodzakelijk klein kluswerk, vertrekken we weer op

2 juli, terug via de Dieze naar de Maas. We arriveren om 3 uur bij een prachtige lange sportsteiger vòòr de sluis bij Lith, het Dorp aan de rivier van Anton Coolen! alwaar we s'avonds gezellig wat familiebezoek krijgen. Puffend verhuizen we met hen naar het voordek, want de hitte neemt inmiddels ernstige vormen aan.

3 juli. Terwijl we wachten op onze weekend-gast, starten we maar weer eens een paar litertjes rijstwijn op. Een hobby, die een beetje in het slop raakte, maar nu weer opgepakt kan worden. We hebben daarvoor in het vooronder een mooi plekje ingeruimd De volgende dag varen we met onze gast naar het water-recreatiegebied De Gouden Ham, waar we aan Het Lange Land een prachtige plek vinden. E.e.a. is gelegen tussen Maasbommel en Appeltern en is ontstaan door het uitbaggeren van zand en grint. S'Avonds, wanneer we met z'n 3-en een gezellige dag , al lezend, zwemmend en kletsend hebben doorgebracht, brengen we onze bezoeker, met de bijboot, weer terug naar zijn auto. En, als je dan, zittend op het achterdek, onder het genot van een wijntje, een klein briesje voelt, de vogels hoort, en de rust ondergaat, besef je weer eens, hoe geweldig goed dit alles is !!

Op 6 juli starten we de dag met een poging om het anker te smeren, staande in het ondiepe water, hetgeen mislukt. Wel uitnodigend voor de schipper op zich 10 keer op te trekken aan het anker. Eerder waren we op deze manier ook in staat om wat plekjes bij te werken vanuit het water...... We verlaten het Land van Maas en Waal en varen naar Grave, komen om ca. half 1 de sluis uit en meren om 14.00 uur af aan de kade van Mook, waar de vele bewegingen van de binnenvaartschepen fascinerend zijn om te zien.... en te voelen, zodat we na 1 overnachting een rustiger plek gaan zoeken op de nabij gelegen Mookerplas. En die vinden we. S'Avonds lijkt het alsof we in de verte de haven van St.Tropez zien liggen, en overdag liggen we aan een prachtig meer in Oostenrijk. Is dat genieten???

Tot gauw weer!!!Enne...... worden we Wereldkampioen?????

Mieke en Jos

Nu varen jullie eindelijk in t mooie zuiden. Dat was dus mijn (ons) vaargebied. Heusden, De Gouden Ham, Lith. Heerlijk.
Verder de Maas af is het ook prachtig. Misschien op naar Maastricht en daarna richting Ardennen????(schitterend!!!)
Wij genieten van jullie vaarverhaal, hopelijk ook ons voorland.
Geniet ervan lieve mensen,
Lieve groet Jos en Mieke.

irene

DANK voor jullie mooie foto's en het leuke verslag! Ik zie het allemaal voor me en zelfs de beelden die ik nog niet ken, zijn beeldend beschreven en gefotografeerd! Vaar wel en zonder wee. Hier is wee genoeg van Marijke; die is eerder terug van vakantie, in een slechte conditie vrees ik. Bel of schrijf haaar even; zal ze fijn vinden. Liefs, Irene