ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Alkmaar en de Zaan

26 mei. Locatie: Alkmaardermeer, Oeverpark De Hoorne.

Als de wind aanwakkert en verandert van richting, liggen we plotseling aan lager wal en voelen een lichte deining. Nog steeds een heel bijzondere ervaring als je piano zit te spelen. Gisteravond nog genoten van een prachtige zeilwedstrijd, nu gaan we naar Alkmaar. Na ruim 1 uur varen langs een saai traject, meren we af aan de Bierkade, een prachtig oud stukje Alkmaar. I.v.m. de grootte van ons schip raadt een vriendelijke havenmeester ons aan, daar ook te blijven liggen. Een raad die we graag opvolgen, ook al omdat het handig is voor onze verwachtte visite! Wat is Alkmaar een heerlijke stad! We genieten als echte toeristen van kleine straatjes, steegjes, grachtjes, restaurantjes, de kaasmarkt en mooie kerkjes, zoals de schuilkerk van de Remonstrantse Gemeente uit 1639, waar het zand op de vloer ligt. Omdat er nogal wat festiviteiten op ons weekendprogramma staan, halen we de auto van stal, en kunnen dat weer combineren met het aanvullen van de voorraden,zodat we met een goed gevulde kelder weer verder kunnen. Dat alles neemt wel wat tijd in beslag, zodat we pas op 1 juni besluiten terug te varen.

Alkmaar is ons verste punt in Noord-Holland, want rondvaren is geen optie. De Avontuur kan, i.v.m. de afmetingen niet overal komen, en via het IJsselmeer vinden we, nu met een motorschip, niet interessant. We tanken water aan een loswal, onder het genot van een gezellige babbel met een collega-schipper en varen weer richting Alkmaardermeer. Om ons afscheid van dit prachtige gebied te vieren, overnachten we nog 1 x aan het voornoemde oeverpark, alwaar we het glas heffen met onze bezoekers aldaar.

2 juni. Na de constatering dat de watertemperatuur slechts 10 graden bedraagt, vertrekken we via de Markervaart richting de Zaan, waarlangs vele industrieën zijn gevestigd, evenals prachtig gerestaureerde monumentale pakhuizen, maar ook een keur aan leuke dorpjes zoals West-Knollendam, Krommenie, Wormerveer, en Zaandijk met de typisch Zaanse houten huisjes. Tenslotte vinden we in Koog aan de Zaan een steiger om te verblijven. Keurig uitgerust , omzoomd door boompjes! En achter die boompjes...... de Aldi !! (nooit weg). We weten zeker dat we niet in het frisse groen vertoeven, want het ruikt hier resp. naar veevoer, chocolade, graan en iets synthetisch (?). Het water ziet er ook zeer onfris uit, en als wij dan, weer als echte toeristen, hebben genoten van een bezoek aan de Zaanse Schans, gaan we op 4 juni er weer vandoor.

Wat verder zuidwaarts, in Zaandam, meren we af aan de kade van de voormalige koekjesfabriek van VERKADE. Daar zijn alle vervuilende luchten verdwenen in ruil voor de geluids dreiging van een enorm podium, opgesteld t.g.v. het MIDZOMERZAANFESTIVAL. Dus aan het verzoek, om zover mogelijk daar vandaan af te meren, voldoen wij direct, zodat we s'avonds , als het superversterkte geluid van o.a. Karin Bloemen weerklinkt, heerlijk 1e rang zitten, omringd door allerlei boten/bootjes. We genieten, samen met onze vaste bezoeker, van het concert van deze veelzijdige comèdienne, die haar collega-zanger Gordon ook voor dit optreden had uitgenodigd. Zijn antwoord was: 'Nou nee, ik heb erge last van mijn stem', waarop Karin B. reageerde:'Geeft niet hoor, wij hebben ook altijd last van jouw stem'!!!....... Geen rustige plek in de natuur, maar ook hiervan kunnen we genieten.

5 juni. 9.15 uur. We gaan al vroeg door de grote Wilhelminasluis (sluiswachter: 'Dti is het mooiste schip, dat ik in de sluis heb gehad!!') via de Voorzaan het Noordzeekanaal op. Om 10.10 uur draaien wij, vòòr het Muziekgebouw aan het IJ, stuurboord uit Amsterdam in, met als doel, even een weekendje naar ons winterplekje bij Jachthaven Weinholt. Als we ons netjes melden bij de eerste draaibrug over het Oosterdok, worden we verwelkomd met een 'Goedemorgen, u brengt het mooie weer mee' en vervolgens draaien alle 6 bruggen, keurig en op tijd voor ons. Na een klein misverstand bij de Berlagebrug, waarvan we de hoogte hadden onderschat, wacht ons een vertrouwde plek in de Amstel en meren we af om 12.15 uur.

We blijven liggen tot 9 juni!! Tot dan......

Janny

Leuk, dat er altijd mooie foto's bij je verhalen zijn;
onze herinneringen worden dan ook door de plaatjes verlevendigd.
We zijn benieuwd, waar het volgende verhaal vandaan komt.
Vaar wel!

Anneke

Hallo hallo, Was leuk jullie te spreken bij adrie en mieke gezellig leuk dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie lekker genieten van elke dag!! CARPEDIEM!! Wat leuk die foto's van alkmaar gaaf die kaasmannen moet ik toch ook maar eens naartoe je gaat naar allerlei landen terwijl hier ook leuke dingen te doen zijn haha.. Nou vaarse maar weer en ik duim voor beter weer de komende weken (dan hebben wij het ook hihi) groetjes Anneke

Corrie

Heerlijk om met jullie mee te mogen reizen.Alkmaar is ook zo leuk,wij komen er 2 keer per jaar.Al die mooie straatjes en oude geveltjes.En die borstel winkel met nostalgische spullen heb je die gezien?Tja dan de kaasmarkt,echt uniek.Een voorspoedige vaart verder en een lieve groet Corrie.

Truus van Dalsum

Wel met heel veel plezier jullie reisverhalen gelezen en foto's bekeken, maar nog niet zo vaak gereageerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet erg van geniet. Zoveel vrijheid jezelf kunnen toestaan...heerlijk. Als ik voor een brug moet wachten, kijk ik altijd even of jullie prachtige boot er niet toevallig onderdoor vaart. Maar helaas. Weer een fijne tijd en mooie reis voor jullie en groetjes. Truus