ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Noord-Hollandsch kanaal

Op 12 mei gaan we verder met onze tocht, vanaf HET SCHOUW, verder Noord-Holland in. Langs Watergang, Ilpendam...... heel rustig gelegen aan het kanaal en de busbaan, die zeer frequent gebruikt wordt voor de verbinding tussen het steeds meer uitdijende Purmerend en Amsterdam. Keurig, volgens de Wateralmanak draaien de verkeersbruggen van Purmerend om 11.40 uur, maar de spoorbrug zit potdicht. Na een flinke speuraktie krijgen we telefonisch kontakt met de brugwachter, die stellig beweert, dat wij met gemak onder een zeer smal vast gedeelte van de brug kunnen doorvaren. Na onze weigering om dat experiment aan te gaan, volgt een discussie, waarbij wij uiteraard het onderspit delven, want hij doet gewoonhet beweegbare gedeelte niet open. En...... het lukt, maar het is greizelig smal.

Purmerend heeft prima ligplaatsen en om 12.15 uur meren we af, opgewacht door zoonlief met vriendin. Zo'n leuk welkom hebben we nog niet gehad. Het is gezellig in het stadje, dat zijn 600 jarig bestaan viert o.a. met een kermis. Er zijn leuke winkelmogelijkheden, kleine straatjes, pleintjes en daarbuiten vele fietsroutes door de prachtige polderlandschappen. We hebben gezellig wat bezoek,o.a. kinderen en kleinkinderen, dus blijven we nog even liggen.

Op 17 mei gaan we weer doorvaren. Vroeg de trossen los en de sluis in, waar een gemoedelijke sluiswachteres ons opwacht.Er volgt een prachtige tocht. Het kanaal slingert zich tussen de polders door, waar het voorjaar zich inal haar pracht aan ons toont. Langs de Neckermolen, een poldermolen uit 1631, die zorgt voor de bemaling van het waterschap Wormer, Jisp en Neck, dorpjes als Spijkerboor, Oost- en Westgraftdijk met hun houten huisjes en bruggetjes, arriveren we, via de Markervaart om 12.30 uur bij het Oeverpark de Woudhaven, waar we, ploegend doorde modderige ondiepe vaart, een plaatsje vinden voor de komende dagen. Een goed onderhouden walletje, mooi begroeid, veel vogelaktiviteiten om te observeren, prima om de fiets te gebruiken. Ook de nodige schoonmaakklussen kunnen hier plaatsvindenAlleen jammer van de N246, op zo'n 20 m afstand, die behoorlijk wat verkeer te verwerken heeft. We liggen vlakbij hetschilderachtige dorpje Markenbinnen, dat ontstaan is in de 10e eeuw. Een eilandje met haven in de Starnmeer, die in 1643 is droogelegd.

Op 21 mei, zijn we de verkeersherrie zat en gaan de rust opzoeken. De Markervaart uit in zuidelijke richting, via de Stierop, de Kalverstraat (!) door en dan richting de Dodde, een grote kom aan het Alkmaardermeer, vlak vòòr Akersloot. Links zien we het meer, met allerlei vaarbewegingen en rechts een weidelandschap, met vele soorten vogels, zodat we voortdurend met de verrekijker rondspeuren, om de dieren van dichtbij de kunnen spotten.

Ook hier weer een paar leuke bezoekers, het weer is goed, we genieten!!

Tot gauw in Alkmaar....

Anneke

Goh wat leuk om de verhalen te lezen. Lekker dat het jullie allemaal goed gaat en wat leuk oh hier vinden we de herrie te erg dus verkassen maar grappig!! Tja dat kunnen wij niet doen met huis en haard weg bij de A4 haha gelukkig zijn de werkzaamheden aardig klaar en is de lisserweg weer helemaal open en het fietspad klaar wat willen we nog meer?!

groetjes en vaarse

Dick en Anneke

Joke Eijgenbrood

Hoi Tien,

Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. Ze zijn zo beeldend dat het niet moeilijk is om te fantaseren dat ik er zelf ook deel van uitmaak. De foto's zijn ook weer prachtig.
Nog bedankt voor je lieve mailtje. Het gaat al weer een beetje, hoewel het nog niet echt wil wennen. Ik schrijf je binnenkort over de gewone mail.
Groetjes en liefs van Joke

mieke beelen

Weer een prachtig verslag.
Wat is deze omgeving toch mooi. Na jaren in het Groene Hart gevaren te hebben, vind ik dit gebied toch ook geweldig. Liggen jullie nog in Akersloot(bij onze haven om de hoek) of zijn jullie al richting Alkmaar?
Veel plezier.
Lieve groet Mieke en Jos.

marjo van ammers

Ik zie het voor me, wat je beschrijft over Noord Holland.
Niet zo lang geleden maakte ik nog een lange wandeling vanuit Neck en heb toen weer genoten van het Noordhollandse landschap. Wat is dat toch mooi. Ik neem me iedere keer weer voor daar wat vaker naar toe te gaan, maar het komt er maar zelden van.
En dan al die oude plaatsjes.
Blijf genieten, dan geniet ik op afstand mee.
Hartelijke groeten,
Marjo