ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Wij hebben een woonboot.......

We hebben een woonboot, die ligt in de Amstel.........Kent u die Nederlandse meezinger? Voilà de tekst:

We hebben een woonboot, die ligt in de Amstel -- We hebben een schuitje, 't is ons ideaal ----- En ben je een keertje bij ons aan de Amstel ----Kom dan in ons bootje, gerust allemaal !!

Voor ons trouwen was de tekst enigszins aangepast ( ze = we, Amstel = Ringvaart), maar nu, zo'nanderhalf jaar later, klopt het helemaal. Ons uitzicht is prachig, maar achter en naast ons staan enorme gebouwen en wolkenkrabbers. s'Avonds als er overal lichtjes branden, is dat heel leuk, al dat getwinkel om je heen in het donker. In èèn van die gebouwen, zit helemaal bovenin een opening (van dichtbij waarschijnlijk 1 x 1 m ). Enhoewel het hier volkomen vogel-loos is, kun je daar, in die opening een vogel in en uit zien vliegen en daar zou je nou stil naar gaan zitten kijken, want horen is hier geen optie, met al die stadsgeluiden om je heen.Waar we ze wel kunnen horen en wel in grote getale, is op de eerste plek, waar we afmeren, nadat we op 28 oktober uit Alphen aan den Rijn zijn vertrokken. Och, die arme Alphenaren: 7 bruggen zijn we hier gepasseerd, die open kunnen. Voor onshoeven er maar 2 open, de rest is gelukkig hoog genoeg. De herinnering , aan al die brugopeningen als moeder met kinderen en fietsen, was zeker niet positief.

Het is prachtig weer en voorlopig varen we de zon tegemoet. De vaartocht over de Oude Rijn is een beetje thuis zijn en roept veel op, als je hier ruim 20 jaar hebt gewoond. We kijken onze ogen uit naar allerlei bekende plekjes, o.a. waar onze zeilboot heeft gelegen, waar we gewoond hebben en dan worden we toegezwaaid door een paar leden van het vrouwenkoor, die in een huis aan het water vergaderen (?) Na dit alles draaien we het Aarkanaal op en varen rustig op de Zegerbrug af, die netjes op tijd opengaat. Ter Aar voorbij en om 12.00 uur onder de Papenbrug door. Na Nieuwveen gaan we bakboord uit het Tolhuissluisje in, wat bediend wordt door een ex dorpsgenoot. Dat levert uiteraard leuke reacties over en weer op en om 12.30 uur varen we dan Amstel op. Tussen de brug van Vrouwenakker en die van Uithoorn, zijn een paar aardige ligplaatsen aan bakboordzijde, waarvan wij er een uitkiezen om te overnachten. En inderdaad....... worden we verwelkomd met een enorm spreeuwenconcert, vanaf een boerderij aan de overkant. We hebben een prachtig wijds uitzicht over de weilanden `en over 3 provincies t.w. Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Een leuk stekje ook, om nog even een fietstochtje te maken. Helaas valt de duisternis al vroeg inover al dat moois, en s`avonds steken we lekker ons houtkacheltje aan. ......

De volgende ochtend vertrekken we na de koffie en kunnen aansluiten achter een binnenvaartschip, dat bij Amstelhoek uit de Kromme Mijdrecht komt. Dat scheelt wachten op brugopeningen, want die openen sneller (uiteraard) voor beroepsvaart. Zodoende meren we al na èèn uur varen aan bij een, door ons uitgezocht, plekje aan de overkant van Nessersluis, een dorpje vlakbij Nes aan de Amstel. Ook weer erg mooi en rustig (als je het verkeer op de Amsteldijk negeert) en wel zò rustig dat we voor de laatste keer gaan genieten van ons saunaatje. Afkoelen doe je dan gewoon in de Amstel (brrr) en relaxen op het voordek in de luie stoel, zo lekker was de temperatuur nog buiten. Die avond gaat dan ook de zgn. Champagnefles open, om de laatste overnachting van onze, bijna 5 maanden durende, reis te vieren.

De laatste dag breekt dan onherroepelijk aan en de trossen gaan los, weliswaar met enige weemoed, maar ook wel weer fijn om even op de plaats rust te maken. Het is een mooi traject, waarbij de zon over die enorm brede, alsmaar slingerende Amstel schijnt, terwijl het idyllische Ouderkerk aan de Amstel langzaam voorbij trekt evenals de vele prachtige landgoederen aan weerszijden van het water. Tegen lunchtijd arriveren we op de plaats, waar we zullen overwinteren, waar we de auto weer kunnen gebruiken, drinkwater bij de hand hebben en over wlastroom kunnen beschikken. Toch wel een luxe!! Waar we kunnen gaan sporten, zingen, winkelen, bezoekjes afleggen etc.

En als je wilt weten, waar weprecies zijn, mail ons dan, want, zoals het woonbotenlied zegt: Iedereen is van harte welkom!!!

Veel liefs van Ad en Tineke, enne...... tot 1 april 2010.

Christa Mars

Hallo Tineke en Ad!
Wat heb ik genoten van jullie verslag van de reis, maar vooral van de prachtige foto's, wat is Nederland toch mooi. Je ziet dat je op een schip meer in de natuur leeft.
Want zulke plaatjes kun je alleen schieten als je een vakantiegevoel hebt, want dat stralen de foto's uit. Ik wens jullie gezellige wintermaanden toe,wie weet tot ziens. Groeten van een landrat.

Corrie

Hallo Tineke en Ad.
Jammer het boek is voorlopig uit,gelukkig gaat deel 2 volgend jaar verder!!Ik wens jullie fijne,gezellige wintermaanden toe.En natuurlijk hartelijk dank voor alle mooie reisverhalen en prachtige foto"s, Een lieve groet van Corrie.