ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Met de kleine kapitein door ZW Friesland

Via het IJsselmeer is momenteel onze enige, snelste, makkelijkste en saaiste optie om naar Friesland te komen. Ook al omdat er de nodige stremmingen blijken te zijn bij de routes door NW Overijssel en N.O. Polder. Echter wanneer er veel wind uit de verkeerde richting waait, is voornoemde optie de slechtste voor onze voormalige Zeeuwse vissersboot.

29 april. Vandaag lijkt het rustig buiten, d.w.z. vroeg de palen omhoog, want voor de middag wordt toenemende wind voorspeld. Vertrek 7.30 uur, om 8.15 uur gaan we onder de Ketelbrug door het “Suyersoppie “op !! Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid om te slalommen tussen de windmolens door, die de aanblik op het eens zo pittoreske Urk totaal hebben verstoord. Echter onze route moet zijn status SAAI behouden dus “recht zo die gaat “, doorstomen naar Lemmer Om 11.10 uur arriveren we bij de Pr. Margrietsluis. Het is duidelijk maandagochtend, d.w.z. veel binnenvaart, zodat er weer flink gepuzzeld en geïmproviseerd moet worden om zoveel mogelijk tegelijk te schutten. Er is nauwelijks of geen verval en na 3 kwartier varen we de Grote Brekken op. Fryslân here we come !!! We weten hier een Marrekrite plek aan bakboordzijde bij de ingang Riensleat (Rijnsloot). Het plan is om een paar weken bij de oudste zoon in Haskerdijken te verblijven, maar niet voordat onze jongste kleindochter met haar ouders mee hebben gevaren op een afwisselend tochtje door ZW Friesland vanaf de Grote Brekken.

2 mei. 10 uur verlaten we “ons “ eilandje, waar we, ondanks het koude weer, ons goed hebben vermaakt. Volgens afspraak arriveren we rond 11 uur aan de binnenkant van de Margrietsluis (met toestemming!) om onze opstappers op te pikken. Na een koffiemomentje vertrekken we om 11.50 uur richting Pr. Margrietkanaal. Route vervolgens: Koevordermeer, Jaansleat, Langweerder wielen, Noorder Oudeweg, Goeiinggarypster puollen, Sneekermeer, Zandsloot (Terhorne), It Deel, Deelsburg en dan het Heerenveens kanaal tot aan Haskerdijken. Geen zonnige belevenis, maar toch, zeker voor de kleine opstapster (bijna 3 jaar) een bijzondere ervaring. Er is veel te zien voor haar, en het hoogtepunt is wel, dat zij zich ontpopt als een ware stuurvrouw, zittend/staande op opa zijn schoot. Bij aankomst wacht ons een warm welkom. Schoondochter, zoon + hond staan te zwaaien (en te piepen) terwijl we netjes afmeren langs de aangewezen steiger, wat uitstekend lukt, ook weer m.b.h. onze beroemde spudpalen. Het voelt weer een beetje als “thuiskomen” en uiteraard moet dit samenzijn van 2 zonen met gezin gevierd worden met een heerlijk dinertje. Deze keer door de schippersvrouw bereid!!

Het is weer een warm verblijf in Haskerdijken, niet van toepassing op de weersomstandigheden, want het is voorlopig nog koud en winderig. Maar zeker in de zin van verblijf bij de kinderen, wandelen met de hond en schoondochter, lekker kokkerellen voor elkaar, fietsen in deze prachtige omgeving, of de gezellige stad Heerenveen en last but not least: een prachtige mamadag, waarbij iedereen aanwezig is om mama/oma te verwennen. Afsluiting: het kan niet missen, een barbecue.

Met deze verslaggeving nog geen spannende routes of avontuurlijke trajecten, maar met 2 nieuwe wereldburgers in aantocht blijven we even rustig in de buurt.

Tot de volgende keer, met hopelijk lekker zomerweer.

Groeten Ad en Tineke

Diny & Simon

Provinciegenoten! We zijn (blijven voorlopig) in Leeuwarden.

Jeannette en Iede

Hopelijk kunnen we gauw tot een wel afspraak komen. Lijkt ons leuk jullie weer te zien. Bij ons of jullie, maakt niet uit. We zoeken contact. Nijesyl

Leni

Hoi Tineke, wat een leuk bericht.
Op dit moment zijn wij in Turkije. Donderdag komen wij weer thuis. En zaterdag as een workshop in het MCO voor het operaprogramma met het Grootomroepkoor.
Lieve groet voor jou en Ad

Aad en Leni