ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Op weg naar het WK Voetbal 2018

27 juni. We vervolgen onze route op het kanaal van Bocholt-Herentals. Nog 2 sluisjes te gaan: nrs. 9 en 10 en via de laatste, die ons 7.50 m laat afdalen in het landschap, gaan we stuurboord uit het Albertkanaal op. T.h.v. Viersel gaan we bakboord uit de sluis in, de Kleine Nete op. Rond lunchtijd arriveren we aan de steiger te Lier. We bezoeken de , verrassend mooie stad, even zwemmen en dan naar de kade van Sluis Duffel (1 bolder + 1 roestige oude bout) om de volgende morgen op de Schelde het tij mee te hebben.

28 juni. 8.40 uur. Via de Rupel, de Boven Zeeschelde op die zich meanderend en snelstromend een weg zoekt door het Vlaamse landschap. T.o. Dendermonde aan de watersportsteiger worden we hartelijk verwelkomd (14.45 uur) en drinken s’avonds een pintje in het havencafeeke.

29 juni. Vroeg uit de veren: vertrek 6.10 uur bij halftij. De Avontuur geniet er van de stroom mee en vliegt met 15 km/u over de Schelde. 2 Uur later arriveren we al aan de Ringvaart bij Gent en via sluis Merelbeke (8.35 uur) varen we al vroeg de stad Gent in, nadat we eerst 3 buitenhavens hebben geprobeerd. Alles is vol dus gaan we meteen naar de gereserveerde plek aan de Ketelvest, i.v.m. de komst van kinderen en kleinkinderen èn, allerbelangrijkst onze achterkleinzoon. Het weer is prachtig, de stad mooi maar overvol, de sfeer aan boord uitstekend! Alle hutten bezet, maaltijden in buffetvorm, genieten van de kleine man, een spel doen, kortom een geslaagd weekend. Het weekend waarin we ook bezoek krijgen van "overwintervrienden" die ons een geweldige tip geven........

2 juli. Rond lunchtijd gaan onze bezoekers weer naar huis, behalve 1 dochter, die nog even blijft meevaren. 14.30 uur vertrek. Aan het eind van de Ketelvest keren en dan kalm aan de stad uit. Via de Ringvaart, Kanaal van Gent naar Ostende op een aan de wachtsteiger van het sluisje Schipdonk meren we af. Heerlijk midden in de natuur, fijn na de drukte van de stad!!

3 juli. 11 uur vertrek, het afleidingskanaal van de Leie op. En hier dus Dè tip: via de Leie Deinze door en aan het ponton van Astene, vòòr de oude sluis meren we af, daarbij geholpen door Wim, een supergezellige brugwachter/kroegbaas van het café ’t Oud Sashuis, die zijn beroep als entertainer gemist heeft! Het is een gezellige, maar ook rustige ligplaats in een prachtige omgeving, waar we heerlijke wandelingen maken, fietsen, boodschappen doen en met bijbootje een stuk van de Oude Leie verkennen. We mogen blijven tot zaterdag, wanneer hijzelf een schip daar wil afmeren……..maar dan heeft hij wel een brugwachter nodig???? Inmiddels nemen we dan ook afscheid van de dochter, na een heel gezellige week. We hebben een fijne dagen beleefd die we meestal afsloten met een pintje bij Wim zijn café.

7 juli. Nadat de schipper zijn talenten als brugwachter heeft kunnen uitleven (alles met hand, ook de bomen voor de weg) vertrekken we , terug richting Leie. Ons voorlopige doel is Lille, dat we rond 20 juli willen bezoeken. Dus heel rustig aan: de sluis St. Baafsvijve door(4 uur vertraging) en te Harelbeke overnachten we , na de sluis aan de kade.

8 juli. 11.30 uur vertrek, naar Kortrijk. Het ponton aan de Handelskaai t.o. het Budaeiland wordt onze ligplaats, met water en stroom. Wat een verrassing, Kortrijk is een mooie stad, vol historische gebouwen, verborgen plekjes en een bruisende sfeer. Kortom , shoppen in de grote winkelwandelbuurt, en stadswandelingen o.a. langs het prachtige begijnhof en de beroemde Broeltorens, restant van de oude stadsvesten.

11 juli. We verlaten Kortrijk om 10.30 uur en zachtjes glijdt ons bootje (!) dan weer verder. Een afmeerplaats in een zijarm van de Leie bij Menen, wordt onze overnachting, tevens goed voor foerageren en kapperbezoek.

13 juli. Na een dagje recreëren in deze omgeving, vertrekken we rond 10.00 uur naar sluis Menen. En dan varen we Frankrijk binnen en voorbij sluis Comines zoeken en vinden we een ankerplek, die zo ondiep is, dat we bij passeren van geladen schepen bijna droogvallen. Dan verkassen we en ankeren vòòr Warneton, aan de ingang van een oude Leie arm, uitstekende zwemlocatie!! We zien het vuurwerk, dat de 14e juli inluiden aan de ene kant van de rivier (Frankrijk) en aan de andere kant (België) is het stil.

14 juli. 10.20 uur, langzaam achteruit, loskomen uit de modder en de planten en dan de Deule op, richting sluis Quesnoy, die gestremd is vanwege het grote feest vandaag. We horen overal vuurwerk maar zien helaas niets…

15 juli. Inmiddels is het aantal wachtende beroepsschepen opgelopen tot 7, die een ware dans uitvoeren als de sluis weer gaat draaien om netjes op volgorde binnen te kunnen varen. Zo ook de Avontuur, we mogen de 2e ronde mee, en vervolgens via de sluis Grande Carré, varen we Lille binnen. Een mooie ligplaats was ons aangeraden t.o. het parc Vauban, een gezellige “Parijs” aandoende Avenue, met 2 kroegjes, waar enorm gefeest wordt na de overwinning van het WK voetbal 2018. We blijven hier, een leuke locatie om de volgende ploeg kinderen en kleinkinderen te verwelkomen en om de prachtige stad te bezichtigen. Alles over de stad en het heerlijke weekend wordt beschreven in ons volgende verslag… Halverwege ons verblijf komt een gendarme voorbij om te vragen of alles naar wens is, geen problemen zijn en of we genieten van de stad?

Dat is nog eens charmant……..

Tot de volgende keer, groeten van Ad en Tineke

Ine Castelijns

Wat weer een mooie impressie van jullie vaartocht in Belgie.
Mooie plaatsen en wat zijn de zuiderburen goed 3 geworden bij de WK. Wij hebben er ook van genoten.... hartelijke groet uit Egmond!

Nico Iseger

Hi Tineke en Ad,
Zie jullie bericht van 3 juli,
Sinds wanneer zijn wij Engels???? verder weer een erg mooi verslag van de belevenissen. Groetjes Nico & Tineke (Nutshell)

Tineke en Nico

Wat een mooie verslagen weer van de tochten die jullie gemaakt hebben incl. de WK, waar wij, zoals jullie weten ?, ook van genoten hebben ?. Haha en mooi te lezen dat jullie zo hebben genoten in Astene, bij Wim, idd de entertainer en wat Nico zegt: tip vd Engelse vrienden ?. Geniet lekker verder zoals wij ook doen, inclusief op water wat jullie ook gevaren hebben. Zonnige tijd verder, goede vaart en plezier met de familie. Liefs van ons Tineke en Nico.

Tineke

Och foutje. Tip van echte Nederlandse vrienden. En nog wel zo’n geweldig goede tip. Sorry!!!!!

Diny & Simon

't Ws wer eens erg leuk om te lezen. En errug herkenbaar bovendien! Jullie moeten ook langs Wambrechies zijn gekomen. Daar zijn wij een paar nachten gebleven en hebben Rijsel/Lille bezocht per ehhhhh... bus(!). In Wambrechies heb je 'n distilleerderij die jenever en whisky stookt/verkoopt. Beide gekocht - niet te zuipen!!! Haha.