ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Wallonie van zuid naar oost, van hoog naar laag.

De kademuur waaraan wij ons bevinden is officieel de wachtsteiger voor de sluis van Pommeroeul, die toegang geeft tot het Canal van Pommeroeul tot Condé (Franse grens). Dit geavanceerde stukje waterwegbouwkunde, sluizen en kanaal, in 1995 aangelegd, wordt echter niet bevaren i.v.m. een verzanding, waarover jarenlange strijd loopt tussen Frankrijk en het Waals gewest. Geen van beide landen willen voor de kosten opdraaien, zodat dit miljoenenproject, tevens supersnelle verbinding tussen beide landen, ongebruikt ligt te verkommeren.

17 mei. 10.00 uur. We vertrekken via het kanaal Nimy-Blaton-Peronnes met als doel, de haven van Mons (Bergen), gelegen aan het Grande Large. De Inevitable (onze reisgenoten) houdt een plaatsje vrij en om 12.00 uur meren we af, en gaan ons melden. Een uitstekende plek voor fouragering, (Aldi, Carrefour)en voor een echte Belgische hap: De Lunchgarden.

19 mei. 11.10 uur vertrek via het grote meer naar het Canal du Centre, waar 2 sluizen (Oubourg-Warton en Havré) ons 15 m omhoog brengen. We arriveren om ca. 13.00 uur in Thieu, bekend van de grote lift van Strépy-Thieu. Het weer is prachtig, de kade staat vol campers, i.v.m. Pinksterweekend. Er wordt wat gewandeld en gefietst, in een mooie, voor ons bekende omgeving, die gedomineerd wordt door de reus van beton en staal, de 100 m hoge lift, die overal boven het landschap uit, te zien is.

20 mei. Trossen los, 9.50 uur. We gaan het weer beleven, dit enorme evenement, groots in alle facetten. De grootste scheepslift van de wereld. In 30 min. worden we in de sluisbak ruim 73 m omhoog getild. Eenmaal boven, gaan de dubbele deuren open en varen we hoog in het landschap verder over het Canal du Centre. 12.00 uur. Stuurboord uit, het kanaal Brussel-Charleroi op, waar we even worden opgehouden i.v.m. een triatlon. We wachten even (opdracht van de politie) en krijgen om 12.40 uur groen licht om verder te varen, zodat we om 14.45 afmeren aan de wachtsteiger van sluis Viesville. Een heerlijk, rustige locatie.

21 mei. 9 uur. We vertrekken, om via 3 sluizen (3 x 7 m), 21 m lager, om 11.30 uur aan te komen in Marchienne au Pont, een “Halte Nautique”. Inmiddels bevinden we ons op de Sambre, vlakbij Charleroi. De werkeloosheid in dit gebied heeft duidelijke sporen achtergelaten. Het is, in vergelijking met ons bezoek, 2 jaar geleden, sterk verpauperd, de historische gebouwen, de infrastructuur, de huizen, alles is vuil, defect, overwoekerd en verwaarloosd. Maar er is wel een hele grote Turkse supermarkt!!!

22 mei. We wisselen het natuurgebied in voor het roestige aandenken aan de staalverwerkingsindustrie van Cockerill. Deels nog in gebruik, deels in abominabele staat van instorting. 4 Sluizen brengen ons naar Mornimont, waar we om 13.45 uur afmeren vòòr de sluis (met toestemming). Een hele middag om te recreëren in deze vriendelijke omgeving.

23mei. Kort traject, dat we beginnen om 8.30 uur. Sluis Mornimont gepasseerd en om 9.30 uur doel bereikt: Halte Nautique Floreffe. Helaas te weinig plaats voor 2 schepen, zodat onze reisgenoten doorvaren: “See you in Namur!” We blijven 2 nachten, er is veel te wandelen hier en de prachtige, hoog in de heuvels geleden Norbertijnen abdij van Floreffe te bezoeken, in 1120 gesticht. Het enorme complex herbergt momenteel 4 scholen ( voor 4 – 18 jaar) met ca. 1600 leerlingen, waarvan 200 intern. We krijgen een rondleiding in het Vlaams met een enorm Frans accent, van een hoogbejaarde, dove gids! Succes verzekerd….. We lopen rond en in de 90 m lange kerk, die het beroemde Barok koorgestoelte herbergt uit eikenhout gesneden door één persoon, nl. Pieter Enderlin, die er 16 jaar aan heeft gewerkt (1632-1648).

25 mei. Als we vertrekken om 8.50 uur, valt ons een bord op, waarop “verboden aanleg” staat vermeld. Foei!! Via 2 sluizen van gemiddeld 3 m arriveren we om 11 uur in een gespreid bedje (oftewel vrijgehouden prima ligplaats) aan de kade van Namen (aan de Maas). Namen, bruisend, druk, toeristisch, gezellig én dit weekend Namur en Choers, internationaal koorevenement. Spekkie voor het zangersbekkie!! We genieten van het verblijf in de stad en vertrekken op

29 mei. Met als einddoel Maastricht 2 juni, vertrekken we vanuit Namen, met overnachtingen o.a. te Sclayn, Huy en Amay. De laatste is een mooie rustige Halte Nautique, waar we genieten van de omgeving. Dan volgt, via de grote vernieuwde sluis Ivoz Ramet, het kommetje/haventje van Haccourt aan het Albertkanaal.

2 juni. We vertrekken tenslotte om 8.45 uur richting sluis Lanaken, altijd weer een uitdaging om ca. 15 m af te dalen met of zonder drijvende bolders. Een vriendelijke binnenschipper, die verlegen zit om een praatje, laat ons langszij afmeren, zodat we keurig tegelijk naar beneden geschut worden. Vervolgens is er, ook hier weer, op onze favoriete plek aan de kade tussen de Servaasbrug en de Wilhelminabrug een plaats voor ons vrijgehouden via de al aanwezige kennissen, zodat we keurig om 11.30 uur kunnen afmeren. Maastricht, geschikt om bezoek te ontvangen en om op bezoek te gaan.

Fijne stad om even te verblijven, zeker in prettig gezelschap.

Tot de volgende keer weer. Groeten van Ad en Tineke

Hilda en Nico

Heerlijk om 'met jullie mee te reizen'. Mooie avonturen weer. Liefs vanaf het Veerse meer.

Truus van dalsum

Leuk om jullie verhalen weer te lezen. En alles gaat heel goed met jullie !?! Groetjes.

Diny & Simon

Wat ont-zet-tend leuk. En herkenbaar. Ja, de omgeving van Charleroi. Wat een 'ouwe zooi'. En van de Sambre tussen Ch. en Namur hadden we ons méér voorgesteld. Een cementen geul - zo kwam het op ons over. En dan de krent in de pap: Namur. Genoten, natuurlijk. (De koren!)

Nico en Tineke

Fantastisch om weer even mee te genieten van jullie mooie tochten en het afmeren op mooie plekken. En wat een welkom van de zangbekkies ?. Veel succes verder en tot gauw weer verder met jullie "avontuur. Wij starten a.s. maandag met onze tocht ri België.