ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

3 Provincies

Op 10 september vertrekken we van de steiger aan de Noarder Alde Wie (vert.. Noorder oude weg) We hebben genoten van de vele zeilboten, die opkruisten in de sloot om op de plas (Goingarijpster poelen) te kunnen komen, tegen wind in, En dan de ondergaande zon, ongelooflijk mooi. Via een paar lage bruggetjes, die keurig voor ons opengaan en de Scharster Rijnbrug, vanwaar de brugwachter ons de hoogte van 3.70 m toeroept, zodat we rustig door kunnen varen, komen we op het grote donkere Tjeukemeer. Boosaardige witte schuimkoppen op een woest uitziend meer, weerhouden ons er niet van om, om 14.30 uur aan te komen bij de passantenhaven van Echtenerbrug. Jachthaven de Meerkoet, met enorm zeurende eenden en een vriendelijke havenmeester, die onze 23 meter veel te lang vindt om helemaal te berekenen. Echternerbrug kan zo klein niet zijn, of er is wel iets lekkers voor ons te eten, zoals bijv. gebakken paling. Mmmmm!!

En we gaan verder. De volgende ochtend, 11 september, vertrekken we weer. De schipper wil altijd vroeg vertrekken, daar er dan meestal nog weinig wind staat, waar je last van kunt krijgen, tijdens het varen met onze 60 tonner. Na de Jonkers- of Helomavaart en het prachtig slingerende riviertje de Linde, dat gedeeltelijk de natuurlijke grens vormt tussenFRIESLAND en OVERIJSSEL, verlaten we om 12.15 uur de eerstgenoemde provincie, met al zijn meren, rivieren, vele prachtige ligplaatsen, de goed zorgen van de Marrikrite, en kunnen niet anders dan goede herinneringen hieraan behouden.

Tussen km.paal 21 en 22 bakboord uit, de Ossezijlersloot in, alwaar we afmeren, vlakvòòr Ossenzijl, het dorpje, dat onmiddellijk aan het natuurgebied de WEERRIBBEN doet denken. Uiteraard moeten we daar iets van meenemen en we besluiten hier 2 dagen te blijven, om te wandelen, te fietsen en met ons volgbootje een mooie tocht door dit spannende gebied te maken. En datzulke ontspanningen ook weleens tot behoorlijke inspanningen kunnen leiden, blijkt, dat als we tijdens een fietstocht bij een doodlopend paadje aankomen, waar alleen via een veerpontje de weg vervolgd kan worden. Maar dat je dan ook zelf moet zien, dat het pontje naar jouw kant toekomt, en je moet draaien aan een grote slinger, dan is elke halve meter erèèn!! Even riep e.e.a. associaties op met het Amsterdams pierement (daar is de orgelman....) maar de muziek ontbrak en de druppels die op het voorhoofd ontstonden, deden die vergelijking verdwijnen.

Als we 2 dagen later vertrekken, is de schipper wat nerveus bij afvaart. Er moet nl. een 5m brede brug gepasseerdworden (reken uit: 30 cm aan elke kant over) waarbij de aanloop een flinke knik van 30' vertoont. En daar onze Avontuur nog weleens zijn kont flink laat uitzwaaien, is dat een hachelijk experiment. Bemanning voorop, stootkussen bij de hand, blik op scherp en het loopt weer goed af!! Via het kanaal Steenwijk-Ossenzijl arriveren we rond 12 uur in Steenwijk. De wind is intussen weer flink aangewakkerd en het regent van tijd tot tijd. Steenwijk ziet er daardoor niet vriendelijk uit, dus we varen door, met als doel voor die dag Giethoorn, waar ook met slecht weer iets te beleven en te zien valt. Door een flinke wachttijd bij de brug bij Middenbuurt, in het kanaal Beukers-Steenwijk, komen we pas om ca. 2 uur aan. Het is lastig afmeren tussen meerpalen, die pararallel aan de wal zijn geplaatst op ongeveer 30 m van elkaar. Maar ook dat lukt, na enig puzzelen, liggen we er keurig tussenin. Giethoorn - wel hier en gunter, stap in mijn punter - ach, wie kent het niet. Schattig, schoon, druk, lieflijk en ongastvrij voor passanten, maar dat deert ons niet. We wandelen er doorheen, en de volgende dag zetten we onze reis voort. Onder de Blauw Hand brug door, waar een lachende brugwachter ons 'goed reis' toeroept, de Blauwe Hand (= meer) en de Belter Wijde over, en via het piepkleine Beukerssluisje, het Meppeler Diep op En nog maar steeds 4 beaufort windkracht, het houdt maar niet op.

DRENTE here we come !! We hebben in deze tijd te maken met een echte planning i.v.m. een feestje wat op 16 september gevierd wordt in Bodegraven, dus er moet e.e.a. georganiseerd worden, zoals een huurauto. Meppel bleek , een aantal weken geleden, daarvoor prima te kunnen voldoen, dus òp naar Meppel. Nog even een tussenstop/overnachting bij een favoriet plekje in de HoogeveenseVaart en op 15 september arriveren we in Meppel. We krijgen een prima ligplaats aan de kade van het Westeinde. Vlakbij het gezellige centrum, waarveel te doen is. We voelen ons weer helemaal thuis en kunnen lekker even met het bekende Fiatje 500 naar het feestje, en de kinderen en kleinkinderen. Na nog wat noodzakelijkheden te hebben afgehandeld zijn we na 2 dagen weer thuis, op onze Avontuur (deze keer in Meppel dus.........)

wordt vervolgd........

Corrie

Beste Knappe schippers,met belangstelling heb ik je verhalen weer gelezen Tineke.Wat is Ned. toch mooi met z.n. bijzondere luchten en prachtig natuurschoon.
Het is best wel knap om zo te moeten manoeuvreren
met 23 mt. lengte.En toch krijgen jullie het voorelkaar.
Een lieve groet en graag tot de volgende keer!!!
weer gelezen.Wat is Ned. toch mooi met z.n. mooie luchten en prachtig natuurschoon.Het is zeker knap om zo te moeten manoeuvreren met 23 mt. lengte. En toch krijgen jullie het weer voorelkaar.

Corrie

N.b. dit is niet de bedoeling er is vast iets fout gegaan.Wat geen idee!

Hendrika.....

Wel-hier-en-gunter......wat een mooie foto,s....Doeg......