ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Landing in het centrum van Nederland

Onze zwerftocht beperkt zich vanaf dit moment tot Noord- en een stukje Midden Nederland. Niet erg spannend voor “Avontuur”lijke belevenissen en verhalen, maar die worden nog wel gecreëerd in de volgende vaarseizoenen. Na ons verblijf in Zwolle gaan we op

20 augustus op weg! Een klein stukje de Overijsselse Vecht op, want het 1e sluisje Vechterweerd is 1 m diep, dus niet toegankelijk voor ons. Bij weinig water, zuigt onze Avontuur behoorlijk door haar grote waterverplaatsing. En dan is het altijd weer een feest om waar te nemen, hoe de rietkraag en andere begroeiing langs de oevers, een eerbiedige buiging voor ons maken en eenmaal voorbij gevaren, weer overeind komen. Het mooie stukje water nodigt toch uit tot verblijf, om te wandelen en te genieten van de natuur. En dan zwerven we weer verder. Via Meppelerdiep, kort bezoek aan het altijd gezellige Meppel en dan weer een stukje terug, om langs Giethoorn via het Kanaal Steenwijk-Ossenzijl naar het nationaal park de Weerribben te varen alwaar we 4 dagen verblijven. Kilometers lange aanlegplaatsen zorgen voor een comfortabel verblijf in de vrije natuur.

28 augustus. Vanaf Ossenzijl is ons doel Haskerdijke (Friesland) dat we via het Tjeukemeer en een aantal overnachtingen op het Sneekermeer bereiken op

2 september. Aankomst jachthaven, woon- en werkplek van de oudste zoon. Er wacht ons een warm welkom, zoals altijd en we krijgen een mooie ligplaats toegewezen om de komende weken te verblijven. Er wacht ons een heerlijke tijd in de nabijheid van zoon en schoondochter : een mooi feest in Heerenveen, gezamenlijke etentjes en borreluurtjes, nog meer bezoek van kinderen, fijne wandelingen met de hond en van hieruit een weekend naar Londen, gedeeltelijk 70ste verjaardagscadeau. Ter plaatse bieden we hulp waar nodig is in de jachthaven.

25 september, ook aan deze fijne tijd komt een einde, met moeite nemen we afscheid en na nog een korte stop op de Grote Brekken varen we in 1 keer door naar Amsterdam. Lemmer, IJsselmeer, Lelystad, Markermeer en dan naar het Buiten IJ bij Durgerdam, een unieke ankerplek vlak vóór Amsterdam.

27 september. 2 Verjaardagen, dinertje met vrienden en fijne avonden met de kinderen maken ons tochtje vanaf Amsterdam naar Alphen aan den Rijn en vice versa de moeite waard.

11 oktober. Via de ringvaart van de Haarlemmermeer varen we dan weer naar Amsterdam, met Zaandam als doel, voor brandstofinname en reparatie aan de tent.

12 oktober. Vanaf Zaandam weer het Noordzeekanaal op, om een paar dagen bij vrienden langszij in Amsterdam te verblijven. Een mooie rustige plek vlakbij het bruisende hart van de hoofdstad, is altijd weer genieten. Lekker winkelen, flaneren over markten in de Jordaan, de beroemde appeltaart eten bij de Noordermarkt, op de fiets naar een leuk exotisch eethuisje.

15 oktober. Na een gezamenlijk drankje met onze buren met kinderen en hond, nemen we afscheid en gaan dan toch langzaam richting onze eerste winterplaats, Amersfoort. We meren nog voor een paar nachtjes af aan onze favoriete plek aan de Eemmonding, van waaruit we ook vast de auto naar ons toehalen.

19 oktober. Via het prachtige riviertje de Eem, arriveren we rond de middag bij de Kleine Koppel te Amersfoort. We worden zeer vriendelijk ontvangen, zoals bekend met de gevulde BOOTschappentas.

20 oktober. Nadat er ruimte is gemaakt varen we door de Kwekersbrug en meren af aan bakboordzijde aan de Grote Koppel, een rustige comfortabele plek, vlakbij het hart van de stad, dat tevens het hart van Nederland is.

We kunnen terugkijken op een wat rommelig seizoen, vol (opgeloste) storingen maar ook vol feesten, leuke ontmoetingen, genieten van sauna en zwemmen, wandelen en fietsen.

Vanuit Amersfoort wensen we iedereen een fijne warme wintertijd en mooie gezellige feestdagen.

Tot volgend jaar. Groeten van Ad en Tineke .