ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Alles gerepareerd. Zwerven over rivieren, langs Hanzesteden.

En spannend is het zeker, als je een ruim 100 jaar oude schroefas bloot gaat leggen, vanuit zijn betonnen verankering. Dat wordt hakken en boren, zonder elektrische apparatuur binnen handbereik, een ware klus. Gelukkig wordt de harde werker nog even mee uit genomen naar de bios, broodnodig na al die pechmomenten.

18 juli. De schroefas is ontmanteld en na 3 tot 4 dagen uithakken kan er begonnen worden aan expertise/reparatie. En dan wordt het mysterie van de storing gevonden: een stukje plastic (zakje) moet in het smeervet gekomen zijn en verstopte de leiding, zodat de schroefas niet gesmeerd kon worden. Met professionele hulp van de museumwerf wordt e.e.a. opgelost en tot grote tevredenheid gerepareerd.

21 juli. Vanaf Vreeswijk reizen we naar Alphen aan den Rijn, waar de verjaardag van de schipperse gevierd kan worden ten huize van dochterlief. Het wordt een mooi feest, nog als aanvulling op het verrassingsevenement in Roermond, maar nu met vrienden, familie en onze kinderschaar. Omdat het makkelijk is, zeker met het gebruik een geleende auto om allerlei gebeurtenissen te bereiken, blijven we nog in de museumhaven. Nuttige gebeurtenissen, zoals het installeren van 2 nieuwe omvormers t.b.v. de stroomvoorziening, die het ook had opgegeven. Leuke gebeurtenissen, zoals een etentje aan boord met dochter en schoonzoon, bezoek aan zoon en schoondochter die binnenkort gaan verhuizen. En tot slot een laatste en helaas verdrietige gebeurtenis, verlies en afscheid van een dierbare vriend……..

3 augustus. Het leven gaat door……..We vertrekken uit Vreeswijk om 10.00 uur. Koninginnesluis, inmiddels overbekend, en om 11.05 uur de Lek op, bakboord uit. Via sluis Hagestein gaat de Lek over in Nederrijn en om 14.30 uur meren we af aan de kade van Wijk bij Duurstede, dat vanaf het water zo’n mooie aanblik biedt, dat je er niet aan voorbij kunt varen. We wandelen door het oude vestingstadje en er vindt s’avonds in de Grote Kerk een orgelconcert plaats van middeleeuwse orgelmuziek.

4 augustus, We beginnen de dag met een “klompenpadwandeling” , in de voetsporen van de dichter Gerrit Achterberg (1905-1962), die hier is geboren. Overal langs de route staan gedichten van hem in panelen geplaatst. Een prachtige afwisselende tocht die eindigt vlakbij Doorn. Aldaar brengt een bus ons terug en we besluiten af te varen. Bij windkracht 6 een behoorlijke uitdaging, waar we samen netjes uitkomen en om 16.30 uur laten we de palen zakken bij het eiland van Mourik. Een mooie rustige zwem- en saunaplek.

7 augustus. Met als voorlopig doel Deventer, doen we Rhenen aan. Leuke plek, maar erg onrustig door het racende “watersport” volkje, dat huizenhoge golven veroorzaakt. Op 8 augustus om 14.45 uur varen we de Gelderse IJssel op en zoeken vervolgens een ankerplek op de Valeplas bij Giesbeek. Ook een aanrader voor rustzoekers!!

10 augustus. Deventer. We meren af aan de kade om 12.20 uur. We gaan genieten van de stad, die ons hart heeft gestolen, ook al door de “gratis” plekken, met stroom, voor grote recreatie schepen. Maar zeker ook de mooie gebouwen, kleine straatjes en steegjes in het historische centrum en last but not least het muziekevenement, dat op de avond van 12 augustus op de Brink plaatsvindt. Lekker luisteren onder het genot van een biertje…….

13 augustus. Vertrek 10.40 uur. Via de Spooldersluis, aan de ingang van het Zwolle-IJsselkanaal, varen we Zwolle binnen. Terwijl er iets verder in de stad martelingen plaatsvinden tot gillens toe, in een kermisattractie Fire Ball, meren we kalm af in de woonboothaven te Zwolle. Voordien heeft iemand voor ons bekeken of er plaats is en na bevestiging en een “je-ligt-hier-niemand-in-de-weg” lijkt het een uitstekende ligplaats. Later krijgen we zelfs van de rechtmatige eigenaar volledige toestemming. Zwolle is ook weer een mooie stad, een historische wandeling waard. We bekijken de oude Hanzestad en maken een rondvaartje met ons bijbootje door de stadsgrachten, die de voormalige ommuring markeren. Ook is Zwolle een prima uitvalsbasis voor OV om o.a. een jarige schoondochter te bezoeken. Maar het hoofddoel is de bezichtiging van het huis, waarnaar de jongste zoon met zijn gezin is verhuisd. De woning wordt volledig gerenoveerd, dus enige hulp kan wel gebruikt worden. Nadat wij onze handen uit de mouwen hebben gestoken, plannen we, met achterlating van een flesje wijn voor de eigenaar van de ligplaats, ons vertrek in het weekend van 19/20 augustus.

En dan zien we wel weer verder. Tot dan, groeten Ad en Tineke.