ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Hindernissen en grote verrassingen

Heukelum, vlakbij Leerdam, een ligplaats om te onthouden!! Levendig, toch rustig, netjes en niet duur. Mooie locatie om te wandelen en te fietsen, gelegen aan het vriendelijke riviertje de Linge.

12 juni gaan we weer verder. Doel: Den Bosch, route v.a. de Linge, Grote Merwedesluis te Gorkum, Merwede, Afgedamde Maas – overnachting: Dode Maasarm – Maas en stuurboord uit via sluis Engelen, Diezekanaal op. We meren af aan de Diezekade te Den Bosch.

15 juni. Na een dagje Den Bosch, o.m. om de trein te pakken voor een bezoek aan kinderen, vertrekken we met als doel een ontmoetingsplek voor Vaderdag: de Kraaijenbergse Plassen. Weer terug via de Maas, via de sluizen Lith en Grave (even boodschappen doen), arriveren we op genoemde plassen, wat plotseling een dure ligplaats is geworden. Voor ons geen probleem, want een ankerplaats is gauw gevonden. Met een parkeerplaats voor auto’s vlakbij en de bijboot als veerpontje, is bezoek geen moeite. Na een gezellig vaderdagweekendje met 2 dochters, en bezoek over en weer van beginnende woonbootbewoners, vertrekken we weer op

20 juni, richting zuiden. Het weer is nog steeds prachtig en het water heerlijk!! We genieten volop van grintgaten langs de Maas, die zich hebben ontwikkeld tot mooie, rustige natuurgebieden, zoals het Leukermeer, Asseltse plassen, Zuidplas en plas Koeweide nabij het witte stadje Thorn, ook een bezoek waard. Tussendoor bezoeken we de havendagen te Maasbracht en ontmoeten vrienden aldaar. Op plas Koeweide komen zij later nog even een etmaal langszij voor een gezellige avond. We zijn getuige van een bijzondere gebeurtenis: er landen plotseling honderden aalscholvers, die zich gedurende ca. een half uur bezighouden met vissen, daarbij gadegeslagen door tientallen reigers op de kant.

29 juni vertrekken we, op weg naar een geweldige verrassing. Zonder dat de bijna-jarige er iets van wist, is er gedurende ruim een half jaar een organisatie gaande voor een familieweekend in de omgeving van Roermond. Een enorme uitdaging om 25 neuzen dezelfde kant op te krijgen.

30 juni. Vertrek naar Jachthaven Ascloa te Asselt, waar voor de Avontuur 3 overnachtingen zijn geboekt. Van daaruit gaat het allemaal plaats vinden! We worden opgehaald en naar een ruime familieboerderij gebracht. Een prachtig cadeau, een onvergetelijk weekend.

3 juni. Nog helemaal in-de-gloria vervolgen we onze rondvaart door Limburg en Brabant, met als voorlopig einddoel Alphen aan den Rijn. Nog even vanuit de Maashaven te Roermond wat fourageren en dan via een mooie ligplaats, Kanaal van Wessem naar Nederweert en de Zuid Willemsvaart richting Helmond, waar onze kleindochters uit het “zuiden” nog even gezellig komen eten. Ook dit is een uitstekend locatie om per OV (als die tenminste goed werkt!) vrienden en kinderen te bezoeken.

10 juli. 14.00 uur Vertrek naar sluis Helmond. Verder richting Wilhelminakanaal. De 1e brug is gestremd, dus meren we af en besluiten te overnachten. Dan blijken de problemen met de schroefas niet meer op te lossen en rest ons nog Ă©Ă©n optie: zo snel mogelijk terug naar de werf te Vreeswijk voor reparatie. Dus, achteruit, de Zuid Willemsvaart weer op, Maximakanaal, Maas, overnachten op een mooi meertje nabij sluis St. Andries. Aldaar wacht ons de volgende verrassing, voorafgegaan door een heerlijk avondje sauna. De stroomvoorziening defect, d.w.z. spudpalen niet ophalen, geen water, geen koffie enz.!! En dat alles in de stromende regen!! Uiteindelijk met een noodvoorziening toch gelukt om weg te varen, via Sluis St. Andries, de Waal op. Bij Gorkum treffen we een defect aan de sluisdeuren, waardoor we weer enige uren moeten wachten. Daarna verder via het Merwedekanaal. We overnachten bij Meerkerk.

13 juni. 10 uur trossen los. Via sluis Vianen en de Koninginnesluis te Vreeswijk meren we om 12.00 uur af aan de Museumwerf te Vreeswijk, alsof we nooit zijn weggeweest. We gaan ons voorbereiden op een paar flinke reparaties. Voorlopig even spannend!!

Hopelijk in verbeterde staat, tot de volgende keer. Groetjes Ad en Tineke.

Janny

Weer gezellig met jullie meegevaren achter de PC.
Succes bij de reparaties.
En dan: Goede Vaart
Benieuwd naar jullie volgende avonturen.

Nelly

Wat een belevenissen zeg. Ja, ja gaat er maar van uit dat alles gewoon werkt, en dat hoeft dus niet zo te zijn. Hopelijk zijn alle reparaties weer goed uitgevoerd en kunnen jullie weer veilig verder varen, en wij weer gezellig mee lezen!