ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Dag winter, welkom lente 2017

Van 1 november tot 10 april was onze ligplaats Vreeswijk. Vlakbij een sluisje daterend uit de 14e eeuw, lagen we aan een mooie kade. Vreeswijk, een levendig, eeuwenoud schippersdorp, tegenwoordig behorend tot de gemeente Nieuwegein. Centraal gelegen en op loopafstand van de Lek, een machtige rivier met vele gezichten, die ons hart heeft gestolen. Wat een genot om te wandelen/fietsen langs dit prachtige water. Vreeswijk is een gezellig dorp, waar je overal nog de sfeer proeft van de bloeitijd in de binnenvaart. Regelmatig bijeenkomsten van oude schippers en schipperskinderen, een museumwerf, waar daadwerkelijk nog hard wordt gewerkt, ligplaatsen aan de kade, waar vroeger werd gefoerageerd. Maar dan breekt het zonnetje door en wordt het, heel voorzichtig voorjaar. De natuur staat op uitbreken en zo ook de Avontuur.

Op 10 april opent onze havenmeester de brug en varen we, samen met onze achterburen van de Rosa vanaf de oude sluis de Vaartsche Rijn op. De Rosa gaat stuurboord uit, de helling op bij de Museumwerf en wij leggen ertegenover aan, voor een bezoek aan ’t Majeur, een schip, dat we herhaaldelijk op allerlei momenten op de gekste plaatsen ontmoeten. Zo ook nu weer. Volgt dus een borrel en een hapje en vliegen de ervaringsverhalen weer over en weer.

11 april. Nog even koffiedrinken met de havenmeester, die de fietsbrug opent en de het Merwedekanaal op. Via de Zuidersluis het Amsterdam Rijnkanaal op, die we bij Maarssen weer snel verlaten! Stuurboord uit de mooie Vecht op!. In Maarssen vinden we een mooie overnachtingsplek, met stroom. We meren af om 13.15 uur, ruim op tijd om een mooie wandeling te maken.

12 april. 10 uur vertrek. In feite zijn we weer op weg naar onze favoriete plek aan de monding van de Eem, waar we in 2016 wachtten op de geboorte van onze kleindochter. Inmiddels een prachtig meisje van bijna 1 jaar, nu wachten we ofwel bereiden ons voor op het huwelijk van haar ouders, hetgeen in Huizen zal plaatsvinden. Langs Breukelen, Loenen a/d Vecht en Weesp gaat de prachtige route over de Vecht. Bij Loenen moeten we 24 uur wachten ( geen echte straf bij dit rustieke dorpje) oftewel overnachten, daar de Dorpsbrug defect is. Als de brug dan eindelijk gaat proefdraaien, mogen we er snel door.

Op 14 april varen we via de Grote Zeesluis te Muiden, langs het Muiderslot richting Randmeren. We meren op 12.40 uur af aan de Eemmonding bij harde wind. Het is hier weer prachtig. De weidsheid en de rust van de polder, weide- en watervogels zijn druk bezig met de voorjaarsperikelen en laten zich luidkeels horen. In de verte laat een herder zijn kudde van ca. 50 schapen grazen in het Eemland.

Op naar de bruiloft, het feest kan beginnen!!!

Bij het volgende keer, uitgebreid verslag van dit prachtige feest. Groeten van Ad en Tineke