ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Fryslân

Als het nou zo rustgevend en positief voelt, waarom zou je dan niet even in die sfeer blijven en er lekker van genieten??

Eigenlijk......is de legale aanlegperiode 3 x 24 uur. Maar omdat de zomervakantie-gasten zienderogen minder in aantal aanwezig zijn en er niemand met een jachtje graag aan lager wal wil slapen (i.v.m. de golfjes/golven) hebben we dus niet het idee iemand tekort te doen. Dus....... wordt het 5 x 3 x 24 uur, waarin een collega-luxe motor 'Quo Vadis' aan de volgende reeks palen aanmeert, met heel gezellige mensen aan boord, ongeveer van onze leeftijd. Een echt schippers-echtpaar, die vele ongezouten verhalen kunnen vertellen van het schippersleven, wat lang niet naltijd zo romantisch was, als dat het lijkt, en merendeels bestond uit keihard werken. En zo gebeurt het dat onze bijboot regelmatig heen- en weer vaart tussen de beide schepen, om bij elkaar te kunnen komen voor een gezellige babbel. Miep en Bert, woonachtig in de omgeving van de Grote Brekken, nemen vòòr het weekend van 30 aug. afscheid van ons, wegens de komende slechte weersomstandigheden .Van dat slechte weer hebben wij genoten. Wat ben je dan klein en watis het mooi om te zien, als al dat geweld zich op het grote water stort, als de regen horizontaal over het water scheert, daarbij alle toppen van de golven meenemend. En je ziet dan ook,hoegrote groepen meeuwen en meerkoetjes zich in de wind keren en rustig op de golven blijven liggen. wachten.Voor de vele zeilwedstrijden, die wij op de eerste rang kunnen volgen, is het een harde dobber en we zien heel wat bootjes omslaan.

Maar ondanks dat het een heel bijzondere ervaring is, om het water te horen kabbelen, terwijl je in de sauna zit en je in slaap wordt gewiegd door de trage golfbewegingen, komt er toch een moment dat er weer gevaren moet worden.

Op 31 aug. , als we onzevaste logè om 7.15 uur(brr) naar de wal hebben gebracht, besluiten we te vertrekken van 'onze steiger' met heel veel dank aan het Rekreatieschap de Marrekrite, een, in 1957 opgericht, samenwerkingsverband tussen de provincie Friesland en 21 Friese gemeenten. Vele kilometers aan steigers en eilanden zijn keurig aangelegd en worden prima onderhouden t.b.v. de vele watersporters, die zomers de zuid-west hoek bevolken.

Om 10 uur vertrekken we. Al snel worden we via de marifoon opgeroepen door de 'Quo Vadis' dat ze achter ons aan vaart naar ons doel van vandaag, nl. kilometerpaal 76 (advies vanschipper Bert), waar een mooie aanlegplaats is naast het Prinses Margrietkanaal. Een eiland met een aantal fikse meerpalen wordt onze verblijfplaats voor de komende 2 dagen, met een prachtig weids uitzicht naar alle kanten en weer onze gezellige buren. Een gezamenlijke lunch en een koffievisite verder, nemen we weer afscheid en op 2 sept. gaan onze trossen weer los en stomen we richting Grou (Nederlands = Grouw). Via het druk bevaren Prinses Margrietkanaal varen we langs de plaats waar onze Avontuur uit het water ging voor het stralen/schilderen en waar het beton vandaan gehaald was om het schip te balasten.

Tegen lunchtijdkunnen we na enig gezoek en overleg met de havenmeester, afmeren in de gemeentehaven van Grouw, vlakbij het bekende theehuis, met vrij uitzicht over het Pikmeer.En hier kunnen we dan weer wat fietsen, wandelen en( heel belangrijk) fourageren........

Tot de volgende keer!!!

Reacties

Reacties

Joke Eijgenbrood

Hai Tien, weer bedankt voor je prachtige verhaal. Als ik je berichten lees heb ik steeds het gevoel dat ik er ook een beetje bij ben...
Ik zal eerdaags je mail over Simone's heerlijke voetreis naar Santiago beantwoorden. Toen ik haar foto's bekeek was ik meteen weer in hoger sferen. Dit jaar komt het er voor mij helaas niet van. Maar goed: Spanje en Santiago lopen gelukkig niet weg en ik ga maar uit van 'nieuw jaar - nieuwe kansen'.
Begrijp ik het goed en varen jullie nu richting Duitsland?

Groetjes en liefs van Joke

Beate

Beste Tineke,
vanochtend is het hier grijs , donker , veel wind en wat regen. Je verhaal erbij lesend laat me voelen wat jullie belefen. "
Wat een mooi zin:
En je ziet dan ook, hoe grote groepen meeuwen en meerkoetjes zich in de wind keren en rustig op de golven blijven liggen. wachten.

diep verbonden met dat wat om je heen is.


Liefs en groetjes Beate

Anneke

Hallo hallo,
Leuk weer om te lezen hoor waar jullie verblijven!! Het was zekers noodweer afgelopen weekend wij hadden een buurtbbq jaja jullie lezen het goed we hadden een buurtbbq van de even nummers van het stukje lisserweg!! Laura en manon hadden de tafel lekker buiten gedekt maar helaas begon giga te regenen maar zijn lekker naar binnen gegaan was heel gezellig rick was ook mee en heeft lekker met de dochter van patrick en audrey gezwommen!! en op de bank gekeken naar het onweer en geflits boven hoofddorp en verder! al met al geslaagd hoor. Zo hoor je ook weer eens iets van het mooie weteringbrug.

verena

het zijn allemaal prachtige verhalen, en toch bekruipt mij een gevoel van: ontheemd zijn, onzeker over waar je mag aanleggen en hoe lang. Het zal wel mijn eigen behoefte aan zekerheid zijn. Of?

Marielle Padberg

Lieve Tineke,
wel heel een spannend avontuur, jullie zitten nu in Friesland zie ik. Ik zal de komende tijd hier in Groningen goed opletten, want wie weet varen jullie langs! Ben wel benieuwd naar jullie schip, ook naar de binnenkant, heb je ook plaats voor muziekinstrumenten? Goede vaart en tot ziens

Hendrika....

Ik heb er ....DUBBEL .....van genoten.........

Corrie Gh.

We zijn net terug v.d. kust en ik kan gelijk weer v.je verhaal genieten.Mijn schoonouders waren schippers en daarom is het extra leuk om met jullie reis zo mee te varen.ik zou bijna jaloers kunnen worden op al die mooie luchten die jullie iedere dag zien wat zou ik ze graag willen schilderen.Graag tot de volgende keer!!!

Astrid en Antoon van Deijck

Hoi saampjes,
heb jullie site weer gelezen dus wij zijn weer op de hoogte!!!
Wat een mooie zomer he vast gegund met jullie prachtige boot
Toch al veel vaar uurtjes gemaakt al ben je er met de auto altijd zo dat vinden wij altijd zo grappig
Alles nog steeds naar wens , en nu loeren naar een winterstek.
Met mij gaat het best goed alleen af en toe een terug val maar ik ga er dan weer extra voor.
Veel liefs van ons
Maak nog maar voor de winter lekkere tochten onze boot gaat volgende maand alweer de kant op balen!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!