ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Molly Malone

Weer een unieke ligplaats gevonden, naast de HESTER (!)Kampen blijkt een verzamelplaats te zijn voor allerlei oude zeilschepen, 3 en 4 masters, windjammers, schoeners, etc. die in het weekend aan de kade komen afmeren. Een genot, om alles voorbij te zien komen. De schoenerbrik 'Jannes van Campen' vaart voortdurend heen- en weer, om zijn passagiers, die een rondvaart of zeiltocht willen maken, te plezieren. En als we s'avonds rustig kijken naar alle vaarbewegingen op de IJssel, klinkt er plotseling het geluid van een studerend shantykoor!! en is het onmiddellijk afgelopen met de rust..... want waar komt dat vandaan?? Het komt van het zoldertje met openstaande ramen, vanaf het oude werfje, waar we tegenover liggen en het is volstrekt onmogelijk omdat zomaar te laten gebeuren. In no time hebben het vol elkaar dat MOLLY MALONE begeleid door 2 accordeons, op ons verzoek luidkeels wordt gezongen. MollyMalone (cockles and mussels) staat op het repertoire van de Koor Eigenwijs uit Weteringbrug en van vrouwenkoor Intermezzo uit Alphen aan den Rijn (weliswaar 3 stemmig/acappella, dus zonder accordeon). Herinneringen genoeg dus en in een volledig aangepaste omgeving. Een geweldig sfeertje, een groep mannen, die drinkend en rokend genieten van het zeemansrepertoire.

In de tijd dat er via fiets en trein, gejaagd wordt op onze 'bijna' verloren foto's, komt de havenmeester nogeens controleren of we wel vertrekken, na die ene nacht.

En... omdatKampen heel gezellig is, en we een goed plek vinden in de monding van DE BUITENHAVEN blijven we nog even lekker hangen. Een gezellige havenmeester (een andere) helpt ons met aanleggen, want onze ervaring met jachthavens is nog nihil. We liggen heerlijk in de wind en nog steeds met vrij uitzicht over de IJssel.

Op zaterdag 15 augustus vindt het STRIPSPEKTAKEL plaats, in het centrum, wat helemaal vol staat met kramen vol stripboeken en allerlei gadgets van/over striphelden, zoals Suske en Wiske, Donald Duck, Astrerix en Obelix, enfin teveel om op te noemen. Er zijn ook kramen, waarin striptekenaars hun hand'tekening' plaatsen op verzoek, zoals o.a. Jan Kruis, van Jan, Jans en de kinderen, die voor ons liveeen tekening maakt van de Rode Kater etc. Deze dag wordt afgesloten met een spektaculairvuurwerk op de IJssel, waarbij we op de eerste rang, vanaf ons voordek, alles kunnen bekijken. Een drankje, een kaarsje, een luie stoel... laat het maar gebeuren.

Op zondag besluiten we weer verder te gaan. Ons doel: de plaats waar we 3 1/2 jaar geleden, toen we de avontuur samen met een vriendin ophaaldenuit Harlingen, voor de eerste keer overnachtten en waar het zo mooi was, dat we onszelf de belofte hadden gedaan, om daar naar terug te keren. De vrije steiger in de Grote Brekken nabij Lemmer - Zuid WestFriesland. Dat wil dus zeggen, een flink stuk IJsselmeer. Voorwaarde: rustig weer en liever niet aan lagerwal. Na het onvermijdelijke watertanken gaan om 9.20 uur de trossen los en varen we de IJssel af. Na 1 uur varen verlaten we de IJsseldelta, via het Keteldiep richting IJsselmeer. Inmiddels wakkert de wind aan van 3-4 naar 4-5, maar teruggaan is natuurlijk geen optie. Dus doorvaren maar en zien wat ervan komt. Maar de Avontuur houdt zich kranig, de meubels blijven keurigin het gelid, op ons IKEA keukentje na, dat niet is ingesteld op windkracht 5bij lager wal. De keuken is veranderd in een spookachtig geheel, waarbij, bij elke flinke roller, de laatjes open- en weer dichtgaan, zodat de bemanning veroordeeld is tot het voortdurend tegenhouden van laden met serviesgoed, bestek ed. En dat alles gedurende het traject: deRotterdamse- naar de Friese Hoek. En dan, met eenmaal Lemmer in het vizier, wordt alles weer rustiger en moeten we er vreselijk om lachen.

Om even na 15.00 uur varen we de Prinses Margrietsluis in(die van onze trouwkaart!!) . Daarna kijken we vol verwachting of de verlangde steiger nog vrij is en jawel..... om 16.00 uur liggen we aan steiger SL5A, en is alles in gereedheid.

We kunnen gaan genieten, verrekijker en fototoestel bij de hand. Wat een vrijheid, wat een rust!! We zijn getuige van de gedragingen van allerlei watervogels, watersporters ,van prachtige zonsondergangen, en van de ontwikkeling van onweersbuien. We kunnen hier vrij genieten van onze sauna(tje) , zwemmen rond ons schip en eventueel met de bijboot naar Lemmer om wat te fourageren of naar het OV te komen voor een uitstapje.

En als we s'avonds naar de sterren kijken, zien we in de verte, boven de bomen uit, afstekend tegen een donkere hemel, een prachtigstralende Mom ons eraan te helpen herinneren, dat we nog vlakbij de bewoonde wereld zijn.

Tja, bij het uitdelen van de goede levens, stonden wij vast en zeker vooraan............

Tot gauw weer.

verena

wat schrijf je toch gezellig, en nadat ik zelf van de week 4 dagen op een klipperaak heb gevaren op het IJsselmeer is het allemaal ook nog beter in te leven. Zo bijzonder op het moment dat je aan boord stapt valt het 'moeten' en de 'tijd' van je af en lijkt alles wat je doet zich te verenigen met het stromen van het water. Het was een heerlijke ervaring. Succes en behouden vaart en tot verderlees'. groetjes Verena.

HM

Opnieuw genoten......

Loes

Heerlijk dat we zo mee mogen genieten van jullie goede levens, ik geniet mee.

willy

Lieve Tineke en Ad, wat weer een prachtig verslag van jullie wedervaren; die tocht op het IJsselmeer klinkt wel erg heftig, maar als de klus weer geklaard is heb je toch wel een heerlijk gevoel! Mooi zoals jullie nu weer bij Lemmer in de buurt zitten, het blijft gewoon eeuwig vakantie!
Benieuwd naar het volgende verhaal wens ik jullie weer een goede tijd toe!
Willy

marja

moest je niet een traantje wegpimpen toen je de bekende liedjes van ons vrouwenkoor hoorde?

Jacques en Ria

Net wat je schrijft,jullie zijn bofkonten!!!!

Manon

Ach gossie, die keuken....

ik zie de laatjes helemaal gaan en jou, 10, je best doen om alles "tegen" te houden-:)

dikke knuf
non

miep

ja.dit is pas genieten.
en dit is nog maar het begin.
je ben hier in friesland nog lang niet uitgevaren.
nog vele geniet momenten toegewenst.