ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Paradijselijke ligplaatsen, paardenbad en topografie

3 september, Maastricht. Aan de befaamde kade bij de Salvatorbrug liggen, is erg aantrekkelijk, maar als 2 studentes dan s’nachts zomaar aan boord stappen en proberen je vlaggetjes met gewicht en al te stelen, overigens in hun pogingen gedwarsboomd door een boze, in zwarte badjas gehulde schipper, dan is de lol er af en vertrekken we. We varen vandaag iets terug en zoeken een rustig plekje, weg van de stadsdrukte en op de plassen bij Eijsden, achter een eiland laten we de palen zakken.

4 september. 15.20 uur Palen omhoog , de Maas weer op en via de Bosscherveldsluis, België weer in.

Even een stukje topografie voor de duidelijkheid. Het Julianakanaal, drukbevaren door binnenschepen, tevens de snelste verbinding vanaf Maastricht naar het noorden, wordt voor de pleziervaart ontraden (saai/druk!). Als alternatief wordt dan geboden de Zuid Willemsvaart, die bijna parallel loopt, maar dan grotendeels door België, op enkele kilometers afstand van de grens met Limburg. Een mooi kanaal door rustige natuurgebieden, langs leuke ligplaatsen met fiets- wandel- en winkelmogelijkheden. Zoals ook de ligplaats bij de voormalige grens te Smeermaas en vervolgens Tongerlo, eveneens een uitstekende plek voor wat schilderwerk.

7 september. 14.15 uur Afmeren bij Bree, mooie lange steiger, waar je zelfs water kunt tanken.

8 september. 8.15 uur Vroeg vertrek. Via 2 sluizen België uit, komen we om 9.45 uur weer in Nederland aan en via de sluizen Weert (16), 15 en Panheel arriveren we, 19 m lager, om 14.00 uur op het grintgat Polderveld. Bekende mooie ligplaats, voor een paar dagen natuurbeleving alsook een gezellige barbecue met onze vrienden uit Maasbracht, die naar ons toe kwamen varen.

11 september. 12.00 uur . Trossen los en via sluis Heel naar de Asseltse Plassen bij Roermond, een paradijselijke ligplaats, waar het saunagebruik een extra dimensie krijgt en waar ook goed geklust kan worden. Het is erg warm en we kunnen dagelijks genieten van het bad festijn van onze buren: een kudde paarden.Ga naar de volgende link om een paardenbadfilmpje te bekijken.https://youtu.be/koqEOawnbwc

14 september. Terwijl de zon opkomt, verlaten we dit heerlijk rustige natuuroord. Zachtjes glijdt de Avontuur door het spiegelgladde water. Het is 7.50 uur. Via sluis Belfeld, over de lieflijk stromende Maas, die in het voorjaar nog woest kolkend zijn weg zocht, óp naar het Leukermeer voor een overnachting. Vervolgens sluis Sambeek, en via Cuyck (boodschappen) naar de Kraayenbergse plassen voor een ligplaats met fietsmogelijkheid.

16 september. Zwemmen bij de opkomende zon ( een bijna spirituele ervaring ) en dan weer verder, Grave, Lith, overnachten beneden aan de sluizen (lange passantensteiger) en verder gaat de tocht. Via sluis Andries arriveren we op

17 september op de Waal (9.50 uur). Doel vandaag: via Gorkum, Grote Merwedesluis , Merwedekanaal naar Meerkerk. Weer een vertrouwde ligplaats, dicht genoeg bij om weer verrassingsbezoek te ontvangen van zoon, schoondochter met onze jongste kleindochter. Van hieruit gaan we per OV maar eens een optionele winterplek bekijken. De winter nadert (helaas), dus het wordt tijd om iets te regelen.

19 september. 11.25 uur Vertrek. We willen vanmiddag in Schoonhoven arriveren, vlakbij de kinderen aldaar. Aankomst 15.20 uur in de Noodhaven, nadat een kleindochter heeft gekeken of de plek vrij is. Intussen heeft de schipper/technische man aan boord het voortdurende probleem in het waterdruksysteem opgespoord en d.m.v. een nieuw onderdeel verholpen. (Chapeau!) We brengen een leuke tijd door met de kinderen en kleindochters. Gezellig samen eten, borrelen, winkelen en koffiedrinken. Dat laatste vóór het vertrek op

21 september. 11.15 uur De Lek op. We draaien om 13.10 uur stuurboord uit de Hollandse IJssel op en via de Julianasluizen te Gouda, arriveren we om 17.00 uur op het Aarkanaal te Alphen aan den Rijn, ook weer in de nabijheid van kinderen en kleinkinderen. (altijd weer fijn, als dan ineens een kleindochter aan komt fietsen……) We zijn keurig op tijd om het gezellige verjaardagsfeest van kleinzoon en dochter mee te kunnen vieren. We genieten van “even” binnenwippen, “even” autootje lenen, “even” vrienden bezoeken, “even” samen zijn (heerlijk weer hapje en drankje).

En dan gaan we maandag verder op onze “van-kind-naar-kind “ route. Ditmaal richting Friesland voor het volgende verjaardagsfeest.

We zijn bijna toe aan het laatste verslag. Tot dan! Groetjes van Ad en Tineke

We zijn bijna toe aan het laatste verslag. Tot dan! Groetjes van Ad en Tineke