ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Van zonnige Ardennen naar de lage landen, 47,50 m

18 augustus. Na een dagje Namen, besluiten we te vertrekken. Nog even een stuk de Maas òp, richting Dinant, om naar een mooie bekende ligplaats t.h.v. km 24.50 te varen, t.o. de Middeleeuwse vesting Poilvache. Verblijf aldaar van 2 jaar geleden, was voor herhaling vatbaar. Bij melding voor de sluis blijkt e.e.a. defect en moeten we wachten. We vullen de tijd met een wandelingetje en koffiedrinken met onze achterburen. Om 11.50 uur krijgen rood-groen, dus gaan we richting sluis La Plante. Vervolgens nog de sluizen Talifert, Rivière en Hun, totaal ruim 8 m naar beneden, waar bij we ons steeds verbazen over het on-attente gedrag van onze mede-schutters!! We meren af om 15.30 uur. De “Alcazar”, de achterburen van Namen, delen onze mening over de ligplaats, meren ook af en tegen aperitieftijd worden we getrakteerd op heerlijke champagne.

19 augustus ev. We verblijven een paar dagen in de omgeving van Dinant. Na een frisse duik (hoera, het kan weer!!) wandelen we naar Poilvache, de Middeleeuwse ruines van een kasteel en versterkt dorp, uitkijkend over het Maasdal. De afdaling door de nabije bossen, komt uit in Houx, een mooi dorpje aan de voet van de kliffen langs de Maas. We fietsen naar Dinant, en de volgende dag slenteren we over de grote Marche Artisanale van Houx, waar van alles te koop is, o.a. bonnetjes voor een buffet met plaatselijk gebrouwen bier. Heel lekker en gezellig!

22 augustus. Na een route/planningsbespreking, besluiten we met meerderheid van stemmen, dat we toch nog even willen blijven genieten van de Maas e.o. Dus niet terug maar door……………………… 11.00 uur vertrek naar de sluizen Houx en Dinant. Na even wat getwijfel i.v.m. grote drukte, meren we af bij Relais Nautique de Dinant (km 18.35) voor één keer een betaalde , rustige ligplaats. . (behalve de trein) s.Middags wandelen we een pad door de bossen, naar de hooggelegen “Kruisberg”, een prachtige klim- en klauterroute over rotsachtige paden.

23 augustus. We hebben de smaak te pakken en nogmaals klimmen we omhoog, deze keer achter het beroemde Citadel langs. Mooie uitdagende tocht! En dan weer verder over de Maas, vertrek 13.30 uur. Via sluis Anseremme arriveren we om 14.45 bij de afmeersteiger voor Chateau de Freyr, ons bezoekplan voor morgen.

24 augustus. Héél langzaam, metertje voor metertje, kruipt het zonlicht over de gevel van het 17e eeuwse kasteel, waarnaast wij zijn aangemeerd. Tot het totaal, in volle glorie wordt beschenen door de zon. De vele tinten groen op de rotswanden om ons heen, komen weer tot leven. Verschillende kleuren libelles dansen door het gangboord, zwaluwen cirkelen om de boot…… Zo begint onze dag. Laat in de middag bezoeken wij het kasteel van Freyr in Renaissancestijl, prachtig interieur, klassieke tuinen en eeuwenoude sinasappelbomen. Het mooie paviljoen bereiken we via een brug, want in 1933 besloot Koning Leopold om dwars door de tuinen een spoorlijn aan te leggen, die gelukkig niet meer in gebruik is. We besluiten de dag met zwemmen, noodzakelijk, heerlijk tijdverdrijf, want onze thermometers staan op “too high”…..

25 augustus. Na een frisse duik en een wandeling langs de Freyr rotsen, waar het rotsklimmen en abseilen veel wordt beoefend, besluiten we dan toch terug te gaan naar Nederland. Terug via dezelfde sluizen, water bunkeren in Dinant en verder, om dan weer te overnachten aan de kade t.o. de Poilvache ruïnes. Ook daar weer, zwemtrap uithangen en opfrissen!

26 augustus. Even boodschappen doen en verder, op ons slakkegangetje richting Nederland, onderweg genietend van de natuur, voor zover mogelijk. Via 5 sluizen, die ons 10.50 m omlaag schutten, arriveren we bij een goede betonnen wal, een geleidedam naar een voormalige sluis, waar meerdere woonschepen liggen en in een volledig verzandde sluiskolk een grote kolonie ganzen regelmatig grootscheepse vergaderingen houden. Een uitstekende plaats (Sclay) om nog een dagje te genieten van de rotsachtige omgeving, hoewel de warmte ons wel parten speelt.

28 augustus. 10.15 Uur, trossen los! En verder zakken we af, weer ruim 5 m bij sluis Andennes. Huy voorbij en overnachten t.h.v. km 79 aan de kade . (géén aanrader, t.o. kerncentrale, erg onrustig!)

29 augustus. Vroeg weg, en via sluis d’Ampsin arriveren we om 10 uur bij een mooie Halte Nautique: Amay, waar we weer een dagje blijven aangemeerd. We maken een rondwandeling door de hooggelegen Landes de Ombret en maken tijd om bepaalde verplichte handelingen uit te voeren: schoonschip maken.

31 augustus . Vóór vertrek blijkt ons aggregaat kuren te hebben en zijn we vervolgens genoodzaakt een ligplaats te zoeken met walstroom. Via sluis d’Ivoz Ramez , met een lange wachttijd (3e schutting) arriveren we om 14.10 uur bij de Jachthaven van Luik. We wandelen door de gezellige, oude stad, omhoog tot ca. 200 m en dalen af via de beroemde trappen van Luik: Montagne de Bueren met 380 treden, naar het centrum op zoek naar een heerlijk koel biertje.

1 september. Het is de schipper gelukt !!! Aggregaat werkt weer en goed! We vertrekken om 11 uur met als doel Maastricht. Eén grote hindernis nog te nemen: de gevreesde sluis van Lanaye, waar we de 2e schutting krijgen. Na 1 ½ uur wachten worden we met 2 beroepsschepen, nog 1 recreatie en 1 rondvaartboot tot invaren gemaand en na de nodige discussies en veranderingen mogen we vastmaken aan een beroepsschip en zakken we ge-allen 14 m naar beneden. Om 15.45 uur aankomst in Maastricht (kade Salvatorbrug). Pffff.

En dan nu, óp naar het volgende verslag van dit seizoen. Voorlopig genieten we van het prachtige weer en groeten jullie. Tot gauw, Ad en Tineke