Nederland in of uit?? Feestje in Mechelen (B)

25 juni. Na een fijne tijd op het Polderveld nabij Heel, vertrekken we om 9.40 uur richting sluizen van Panheel, waar we 7 m omhoog schutten, gelukkig m.b.v. drijvende bolders. Via Kanaal Wessem-Nederweert (saai) arriveren we rond de lunch bij de Zuid-Willemsvaart, waar sluis 15 ons weer 4.90 m omhoog schut. We meren af aan de kade te Weert, voorbij de stadsbrug, een bekende, vertrouwde ligplaats. De komende periode staat in het teken van het organiseren van bezoek aan o.a. Maastricht en per huurauto of OV feestelijke gebeurtenissen bijwonen bij onze kinderen en kleinkinderen . Daartoe is het handig om vertrouwde ligplaatsen te vinden en toch ook in staat te zijn een aangenaam traject te volgen. Allereerst Maastricht, via de Zuid-Willemsvaart (gedeeltelijk door België) sluizen 16, 17 en 18. Bij de laatste kopen we een vaarvignet voor 3 maanden. De sluisdeuren gaan echter pas open, als de sluiswachter daadwerkelijk getuige is geweest van het aanbrengen van de sticker, op de juiste plaats op het schip! We overnachten in Bree, waar we ook prima water kunnen tanken en de volgende dag, na 40 km Z.W.vaart, aan de grens bij Smeermaas.

28 juni. Vertrek 9.30 uur, met als doel de kademuur tussen de bruggen van Maastricht , meestal een gewilde ligplaats. Via sluis Bosscherveld arriveren we daar om 10.30 uur en hebben alle ruimte (!?) voor een prima plek. Inmiddels zijn we 21 m omhoog gegaan. We genieten van Maastricht: een mooie film, een “lazy Sunday” concert met een klarinettrio in het Grand Café aan het Vrijthof, een prachtige Hoogmis in de Servaaskathedraal m.m.v. Cappella Santi Servatii. We huren een autootje voor bezoek aan onze jongste kleindochter (1 ½ maand) en de oudste (23 jaar) . De laatste i.v.m. eindexamenfeestje.

4 juli. 12.00 uur trossen los. We varen terug naar Weert, dalen weer 21 m af via de bekende sluizen, overnachten o.a. in het historische dorp Oud-Rekem en bij Tongerlo. Dit keer genieten we onderweg van prachtige natuurparken zoals de Hoge Kempen en Lozense heide, per fiets of benenwagen.

9 juli arriveren we om 11.15 uur weer aan de kade te Weert, waar vandaan we per NS voordeeldagretour naar Eindhoven treinen, voor de verjaardag van een kleindochter. En s’avonds worden we , lekker lux, met de auto teruggebracht…..

12 juli. 10.00 uur vertrek. Nog even wat gewinkeld in Weert en dan gaan we echt Nederland uit, te beginnen met het bekende traject (waar men ons al herkent). Nadat we even naar Bree zijn gevaren om de watertank weer bij te vullen, gaan we terug het Kanaal Bocholt – Herentals op. We meren af bij km 280, aan een oud laadstation. Lunchen, was drogen, een stevige wandeling en dan verder. Om 16.30 uur arriveren we bij de passantensteiger van St. Huibrechts-Lille, een uitstekende overnachtingsplek.

14 juli. We vertrekken om 13.45 uur. 2 Uur later vinden we , vòòr sluis 1, t.o. jachthaven De Blauwe Kei (km 26.50) een uitstekende ligplaats (om te onthouden) als uitvalsbasis voor wandelingen door het prachtige natuurgebied rond Lommel. Ook een ideale plek voor het parkeren van de auto van zoon en schoondochter, die met de kleine meid een weekendje komen logeren. Zo kunnen we even intens genieten van onze jongste kleindochter, die zich nu heel snel ontwikkelt en groeit. Bovendien past ze nog in de gootsteen met haar badje…….

18 juli. Helaas moeten we afscheid nemen na een heel fijn weekend. Dus 9.55 uur trossen los en na een half uur zijn we al 3 sluisjes door en bijna 13 m afgedaald. Na overnachting bij het kruispunt Kanaal Bocholt-Herentals en Kanaal Dessel Kwaadmechelen volgen we verder het kanaal richting Herentals. De natuur is hier prachtig, overal bossen en meren en dan ook mooie fietsroutes. Maar niet voor ons, daar de achterband van Ă©Ă©n van de fietsen kapot is en er geen fietsenmaker in de buurt is. Dan maar lopen en gelukkig veel zwemmen. Dat laatste kan goed, want het water is redelijk helder. Vandaag dalen we nog verder af. 6 Sluizen met gemiddeld 2 m verval. We meren af nĂ  sluis 9 aan bakboordzijde, om te zwemmen, wandelen en overnachten.

20 juli. 9.40 uur Vertrek, richting sluis 10 Herentals. 1 Uur later en 7.50 m lager varen we het Albertkanaal op. Om 12 uur bakboord uit het Netekanaal op en via sluis Viersel arriveren we na de lunch bij een woon botenligplaats vlakbij Lier. Het blijkt niet écht de bedoeling om hier te verblijven, maar ach, brutalen hebben de halve wereld……

21 juli. Het doel Mechelen voor de komende dagen, komt in zicht!! 10.30 uur vertrek, op naar de getijdesluis Duffel en de Beneden Nete. Na telefonisch overleg kunnen we meevaren met een “collega”, de Klinkaert uit Boom, die ter plaatse zeer bekend is en die al in de sluiskolk is aangekomen. De vriendelijke sassenier (sluiswachter) wacht echter met schutten totdat wij arriveren. We hebben stroom mee en de rivier meandert door een vriendelijk landschap bij zeer laag water. Wel een beetje spannend. Afgesproken is, dat we doorvaren tot Boom (aan de Rupel) om aldaar hoogwater af te wachten, zodat we stroomopwaarts de Dijle kunnen bevaren naar de Benedensluis te Mechelen. Om 15.00 uur is het zover: we varen achter elkaar aan, de sluis staat al gereed en als de boegschroef het niet had opgegeven op het laatste moment in de sluis, was het allemaal perfect gegaan. Maar ja, ook dat kan gebeuren. We varen rechtstreeks naar de passantenplek, niet eerst gedraaid, zoals we oorspronkelijk van plan waren. Mooie plek, vriendelijke omgeving en Mechelen is reuzegezellig. Ideaal om je verjaardag te vieren…..

22 juli. Een gepavoiseerde boot, schoondochter, dochter + man (het hele weekend) op bezoek. Een heerlijke dinertje, afgesloten met een ijsfontein en gezang en als klap op de vuurpijl: de onverwachte aankomst van 2 kleindochters met hun moeder. De jarige kon heel blij en tevreden zijn…….

Het nieuwe jaar is begonnen.