ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Laatste traject, òp naar de feestdagen.

Nadat we onze werkzaamheden aan de wal hebben afgerond, vertrekken we weer, om langzaam, via allerlei gezellige stops, richting Utrecht te varen, waar ons een plek is toegewezen voor 2 maanden in de Veilinghaven. Er stond bij vrienden een gigantische verhuizing vòòr 1 oktober op de planning. We er hebben er hard gewerkt, waarbij ons dagelijkse portie beweging goed werd ingevuld. Geheel voldaan vertrekken we dan op

7 oktober, 11.00 uur. Vanaf de Oude Wetering in noordelijke richting, dan stuurboord uit, de Drecht op. Een wat klein vaarwater voor de Avontuur, maar wel erg schilderachtig en momenteel de enige mogelijkheid om in Alphen aan de Rijn te komen. De bruggen in Leimuiden en Bilderdam zijn pittoresk, maar smal en de bochtjes ervòòr en erachter lastig te nemen. Maar met veel rust en goede stuurmanskunst komen we erdoor en zonder schade. Om 12.20 uur draaien we het Aarkanaal op en is het leed geleden!! D.m.v. de voortreffelijke medewerking van brugwachters meren we al om 13.45 uur af bij onze geliefde ligplaats te Alphen aan de Rijn, t.o. wijk Berendrecht (mèt stroomvoorziening). Het blijft een plezierige ervaring om binnen 5 min. bij de kinderen binnen te kunnen lopen, evenals winkelen op loopafstand.

10 oktober. 14.30 uur vertrek. De opruimwerkzaamheden , na het ongeluk met het brugdeel in Alphen, maken we nog van dichtbij mee. Gigantische transporten passeren ons vlakbij: een indrukwekkend gezicht. We varen via de Gouwe naar Gouda. Passeren Boskoop en Waddinxveen, en meren om 16.00 uur af aan een rustige overnachtingsplek vòòr de spoorbrug.

11 oktober. 10.00 uur trossen los. We varen richting Julianasluis en zoeken onderweg naar opstapmogelijkheden voor dochter en kleindochters, die zich plotseling aanmelden voor aanmonstering. Pas in de sluis gaat dat lukken, maar niet voordat ze zich onder, over en langs allerlei versperringen een weg moeten banen en tenslotte via de sluistrappen aan boord moeten klimmen. Een heel avontuur om bij de Avontuur op te stappen. Het traject via de Hollandse IJssel, Maas en Lek is heel aardig om mee te varen, zeker als de woonplaats Schoonhoven is, ons doel voor vandaag. En wat te denken van vaarinstructies van je opa. Onze kleindochter doet het goed en met haar hulp meren we om half 3 af in de Noodhaven, nadat schoonzoon van tevoren heeft gecheckt of deze toegankelijk is. Een prachtige, rustige plek, vlakbij het historische stadje en ook hier, 5 min. lopen naar de kinderen. Na een paar dagen vol gezellige bezoekjes en dinertjes over en weer, een middagje winkelen in Gouda, vertrekken we weer, volgeladen met haardhout voor ons haardje, om tijdens de koude winteravonden te kunnen stoken.

14 oktober, half 2. Achteruit varend vanuit het smalle haventje de Lek op, is een uitdaging, die we inmiddels wel aankunnen. 15.45 uur, het is somber en regenachtig weer, als we ligplaats nemen op de passantenplek vòòr de Grote sluis te Vianen (een heel leuk stadje!)

15 oktober. Vandaag , rond 12 uur, worden we verwacht in Utrecht, dus 10.45 uur vertrek naar de grote en drukke Beatrixsluizen te Vreeswijk (overkant van de Lek), het Lekkanaal op. We worden een beetje heen en weer gestuurd, Want met zoveel beroepsvaart is het passen en meten. Om 11.30 uur verlaten we, 1 m lager de sluis. Via een klein stukje Amsterdam-Rijnkanaal varen we om 11.50 uur stuurboord uit de Noordersluis en tevens ook Utrecht binnen. Vanaf hier worden we heel vriendelijk begeleid bij de bediening van sluis en bruggen. Alles was al van tevoren afgesproken en dat was duidelijk te merken. Een leuk stukje over het Merwedekanaal dwars door Utrecht, brengt ons om 12.45 uur de Veilinghaven in, onze besproken ligplaats voor 2 maanden.

Wij zijn op de plaats van bestemming, dus voorlopig geen avonturen meer.

Na een kort, maar heel fijn zomerseizoen, sluiten we nu af.

We wensen onze “volgers” een liefdevolle en warme winter en fijne feestdagen.

Groetjes van Ad en Tineke

Janny

Ja, als jullie weer een ligplaats voor enkele maanden hebben opgezocht, weten we dat de winter weer nadert.
We hebben weer van de Avontuur-avonturen in 2015 genoten, in woord en (prachtig) beeld. Tot 2016.

Ine Castelijns

Beste Tineke en Ad, weer genoten van jullie avonturen!
Een goede tijd in Utrecht en heerlijk dat Tineke nu weer met het NCK Rossini kan meezingen. Wellicht zoek ik jullie eens op in de veilinghaven, vlak bij dochter Anne.
Hartelijke groet
Ine Castelijns.

roos brok

Hallo Tineke en Ad,weer genoten van de mooie verhalen en prachtige foto's.Vanaf het water ziet alles er weer heel anders uit,iets wat een landrot als ik niet zo vaak kan aanschouwen.Groetjes Roos