ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Sociaal leven op de Maasplassen

2 augustus. We vertrekken weer, om 10.45 uur en verder gaat het via het mooie groene Wilhelminakanaal, richting Limburg. 5 Bruggen worden keurig, na aanmelding, geopend en rond lunchtijd spotten we aan bakboordzijde, nĂ  sluis 5 (openstaand) een mooie locatie, genaamd Deense Hoek, midden in de natuur! Helemaal voor ons bedoeld. We meren af en voelen ons thuis. Het weer zorgt voor een prettig verblijf, ook weer voor 2 overnachtingen. We maken tijdens dit verblijf een mooie fietstocht, deels door de Peel, in de omgeving van Helmond.

4 augustus. 9.15 uur trossen los, want we hebben een lange dag in de planning. Om 10.00 uur draaien we stuurboord uit, de Zuid Willemsvaart op , met 5 sluizen in het vooruitzicht. De 1e sluis Helmond, schut ons 5.50 m naar boven, en als we de laatste sluis (nr. 13) verlaten, zijn we totaal 13.60 m gestegen op onze waterweg. En daarmee in Limburg aangekomen! We zien aan bakboord een aardige plek om t stoppen en ontdekken pas, nadat het geluid van de motor is gestopt, dat we parallel aan de A2 ligplaats hebben te Ellbrug. Een beetje lawaaiige plek, maar binnen in ons bootje nauwelijks waarneem baar

5 augustus. Goed voor een overnachting, maar niet om langer te verblijven, dus om 9.45 uur vertrekken we. Op weg naar een van de Maasplassen bij Heel m.n. Polderveld, een bekende locatie, die in de planning ligt voor een wat langer verblijf. Na een afdaling van 7 m via sluis Panheel zijn we feitelijk alweer begonnen aan de “afvaart”, richting de lage landen. We arriveren om half 1 bij een vrije steiger op de beoogde plek. We worden daarbij op de voet gevolgd door een Duits jacht, wiens bemanning ons wel even wil adviseren bij de wijze van afmeren, op een nogal indringende manier. Een advies waar we niet van gediend zijn en terwijl we gewoon doorgaan met afmeren, vaart het Duitse jacht gepikeerd een stuk verder. (later blijkt, dat dit hun “vaste “plek was). Dit alles wordt gadegeslagen op enige afstand door collega/woon bootbewoners die de humor er wel van inzien. Wanneer zij later, voorbij zwemmend, vragen stellen over ons zwerversbestaan, nodigen wij hen uit en ontstaat er een leuk contact. Heel fijn, als we van hun auto gebruik mogen maken voor wat boodschappen, en uiteraard volgt dan ook een bezoek aan hun varend woonschip. We genieten op deze locatie, waar ook veel gedoken wordt i.v.m. de prachtige bodemvegetatie. Het water is superhelder, heerlijk om in te zwemmen, tenzij er teveel zoetwaterkwalletjes rondhangen. Wanneer de dag op z’n warmst is, bevinden zich honderden kwalletjes bij de boot, een fascinerend gezicht. Vanwege het prachtige weer besluiten we hier om te beginnen met het bijhouden van het lakwerk. Een nuttig tijdverdrijf. Verder gaan we herhaaldelijk met de bij boot naar de wal om te fietsen en te wandelen.

10 augustus. We besluiten weer wat verder te gaan, de Maas af. Maar eerst even naar Maasbracht, waar in de passantenhaven water gebunkerd kan worden. Aldaar worden we zo vriendelijk behandeld, dat we een overnachting boeken. Een prachtige ligplaats met alle voorzieningen, supermarkt op loopafstand en wederom een gezellige ontmoeting met vaar-vrienden.

11 augustus. Na wat huishoudelijke noodzakelijkheden, vertrekken we om 10.50 uur. Vòòr sluis Heel bakboord uit, het Lateraal kanaal op, dat bij Buggenum weer samenkomt met de Maas. 7 M lager en ruim 2 uur later meren we aan een steiger aan de Asseltse plassen, ook weer een bekende, geliefde plek midden in de natuur, waar we voortdurend gezelschap hebben van o.a. 2 zwarte zwanen. Onze bijboot voldoet in deze tijd uitstekend als veerboot naar de wal, voor vervoer van fiets, maar ook voor een wandeling en voor personenvervoer. We hebben een gezellig boat-and-breakfast –weekend, met bezoek van zoon en schoondochter, afgewisseld door 3 kleindochters, met wie we op beide avonden onze nieuwe barbecue gebruiken. In diezelfde week maken we het lakwerk af en dan slaat het slechte weer toe, een goed moment om weer te verkassen.

17 augustus. 9.45 uur vertrek in de regen, varen in de regen, sluis Belfeld (11.20 u) 3.25 m naar beneden geschut in de regen en afmeren/ankeren op het Leukermeer in de regen.

Hopelijk kan het volgende verslag wat zonniger uitpakken. Tot dan……

Groeten van Ad en Tineke