ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Eerste deel zomer-zwerftocht Noord Nederland

23 juni. We nemen afscheid van ons dierbaar gezelschap. Los van noodzakelijke acties, zoals kapperbezoek en boodschappen doen, was het weer beregezellig en zijn we enorm verwend, ook door de eigenaar van de haven. We verlaten hen om 11.45 uur, en zwaaien naar zoon, hond en camera!! De spoorbrug opent weer netjes op tijd en via de Meinesleat varen we al snel het bekende Pr.Margrietkanaal op. Bij Grouw stuurboord uit en om half 3 meren we af bij een van de vele Marrekrite aanlegsteigers aan de Peanster Ie. Het is heel rustig, er wordt wat gezeild en er liggen heel weinig boten afgemeerd. Ideale plek voor een dagje sauna.

25 juni. 10.00 uur vertrek, richting Princenhof. We varen de Sitebuorster Ie uit, en via Kromme Ee en Greatmans Rak arriveren we om 11.00 uur bij de Hooidambrug. Bakboord uit, de Headamsleat op. T.h.v. Eernewoude bakboord uit het Sânemar op, om aldaar ook weer aan een Marrekrite plek af te meren om 11.30 uur. Eersterangs plaats met uitzicht op al het varende publiek en o.a. voor de deur een miniwedstrijd van platbodems. ’s Middags varen we met de bijboot door de Oude Venen en de Princenhof, een prachtig tochtje via vele kleine slootjes. Onderweg, langs de kant, worden we verleid om een bijna uitgebloeide vlierbloesemstruik van zijn bloemetjes te beroven, en met een volle emmer bloesem keren we terug op de Avontuur, alwaar we ons direct storten op de fabricage van vlierbloesemwijn. Een nuttige bezigheid, die over ca. 2 maanden beloond zal worden.

26 juni. 10-.30 uur. We vertrekken, want we hebben een mooie ligplaats gespot vóór de Hooidambrug om eens lekker te kunnen fietsen en wandelen. Nuttige en fijne bewegingsactiviteiten. De omgeving is prachtig en niet al te ver weg voor een leuk bezoekje van een schoondochter.

28 juni. Vertrek 9.15 uur. Lekker vroeg, om niet teveel last te hebben van laverende zeilboten in de Kromme Ee. Als we richting Grouw varen, merken we verbaasd op dat het opeens overal heel druk is, maar beseffen dan, dat hier de schoolvakanties zijn begonnen. We varen het kanaal weer op en via Sneekermeer en Coevordenmeer komen we aan op de Grote Brekken om half 2, waar we aan de ingang van de Riensleat aan stuurboord een “onbewoond”eilandje vinden. Een prima ligplaats, helemaal uit de wind.

29 juni. Na de ochtendduik, vertrekken we om 9.10 uur, de vaargeul in, richting Pr.Margrietsluis. Er is wat binnenvaart, zodat we even netjes onze beurt moeten afwachten. Al met al duurt het wachten en schutten 3 kwartier, we verlaten de sluis om 10.25 uur om dan, bakboord uit, richting Lemmer/Friese sluis te varen. Via een telefonisch doorkiesmenu melden we ons aan voor schutten en jawel, om 10.50 uur gaan de deuren open. Na een half uur varen we, 5,50 m lager de Noordoost Polder in. Een verrassende route, rustig, landelijk, met af en toe mooie, goed verzorgde vrije ligplaatsen. Als we om 13.00 uur Emmeloord binnenvaren en moeten wachten voor opening van de Marknessebrug, blijkt die wachtplaats, gelegen aan een mooi park uitermate geschikt voor overnachting. Andere aan- legmogelijkheden hebben we overigens niet kunnen vinden. Een AH op loopafstand en goed om opstaptster/vriendin te laten aanmonsteren, die door haar man wordt gebracht. Uiteraard volgt dan een gezellig dinertje op de Avontuur.

30 juni. Nadat ook onze vriendin een verfrissende duik heeft genomen, vertrekken we om 9.45 uur. De beide bruggen in Emmeloord openen en we varen bakboord uit, de Zwolse vaart op. Via het pittoreske Marknesser sluisje, ook weer na telefonische melding bediend, varen we 1.10 m hoger verder richting Voorster bos. Note: Voorsterbos is aangeplant voor houtproductie. Na 1997 aangekocht door Natuurmonumenten, en nu een prachtig recreatiebos. Om 12.00 uur vinden we een geschikt plekje om, langs de wal de palen te laten zakken. Na een korte expeditie blijkt dat er gewandeld kan worden in het bos, een wandeling die uitkomt bij Kraggenburg, een rustig, slapende mini-dorpje. Verder genieten we hier van deze speciale ligplaats, met z’n vele vogelgeluiden en ritselende bomen, en natuurlijk, i.v.m. de warmte: van het zwemmen.

1 juli. Met spijt nemen we afscheid van deze bijzondere “jungle”-ligplaats. De Voorster sluis geeft ons , 4.50 m hoger, toegang tot het open water, m.n. het Zwarte water. Dan volgt dezelfde route terug richting Zuid-Holland, waar we op tijd moeten aankomen i.v.m. een aantal belangrijke gebeurtenissen, w.o. De Bruiloft op 10 juli. Aldus: Ramsdiep, IJsseloog, Ketelmeer, Vossemeer, en na de Roggebotsluis krijgen we toestemming van de sluiswachter om te overnachten aan de remmingswerken (Drontermeer) Ook hier weer genieten van zon en water.

2 juli. We varen flink door langs bekende trajecten en overnachtingsplekken. Tussendoor wordt er gefietst, gezwommen en schoonschip gemaakt. Een fouragestop bij Zeewolde en verder de randmeren af. Overnachting aan onze favoriete stek, de Eemmonding en dan richting Amsterdam

4 juli. Vanaf de ankerlocatie , die echt voor herhaling vatbaar is, bij Durgerdam, (dijkdorpje vóór de hoofdstad aan het IJmeer) de Oranjesluizen door en via de Amstelroute door de stad. Klein detail: Eenmaal op de Amstel worden we bij elke brug opgewacht of we er echt wel onderdoor kunnen, voorzover er geen opening noodzakelijk is. Top !! We arriveren bij een overnachtingslocatie aan het begin van de Kromme Mijdrecht, waar we, na een heel gezellige tijd, helaas afscheid moeten nemen van onze opstapster, die door een van haar kinderen wordt opgehaald.

5 juli. Even met de bijboot genieten van de schoonheid van de Kromme Mijdrecht en dan weer de Amstel op, verder richting Alphen aan den Rijn, via het Tolshuissluisje/Aarkanaal. Aldaar worden we op “onze” ligplaats (t.o. wijk Beerendrecht) opgewacht door dochter en schoonzoon, die alvast met hun sloep een plek vrijhouden. Stroomkabel uit en we wonen weer voor een paar dagen. En dan neemt alweer een kleindochter afscheid van de Basisschool, gepaard gaande met het bekende fenomeen : de musical. Natuurlijk zijn opa en oma uitgenodigd en kijken halsreikend naar de prestaties van de “kleine “meid. Een mooi afscheid.

7 juli. Vertrek 9.00 uur, nadat Rijkswaterstaat op bijna onbeschofte wijze, vanaf de overkant van het water ons hebben gewaarschuwd, dat ze ons in de gaten zullen houden. Op weg nu naar het eindpunt van het eerste deel van onze zomerse zwerftocht. Om 9.45 uur draaien we bij Avifauna de Heimanswetering op en om 10.45 uur meren we af op onze “oude” plek. Nu alleen nog maar voorbereiden op een schitterende bruiloft en dan gaat de reis verder.

Tot dan. Groeten van Ad en Tineke

Joop en Kees Baart

Wat een leuk verskag van jullie belevenissen. Wij kwamen met onze boot, (een grote BM) niet verder dan de kaag, de Braem en de Westeindr. Een maal per jaar haalden we ook de Admiralengracht. Dat waren nog eens avonturen?
Met hartlijke groet,
Joop en Kees

Riet van Alphen

Nou, wij kwamen ooit wel verder dan Joop en Kees, maar nu is dat klaar.
GĂ© kan has niet meer lopen en wo elke morgen uit bed gehaald omdat zijn rug zo'n pijn doet.Ik kan dat ook niet meer met m'n Parkinsonverschijnselen. Zielig zijn we, vind je niet?
Daarstraks was Harriet er nog en hebben we de Meerstede bekenen, Of GĂ© daar misschien heen kan.
Dat duurt echt geen jaren meer.
Dus, lekker varen jullie twee en genieten nu het nog kan.
Het kan erg snel veranderen.
Groetjes,
Riet

Anneke

Altijd weer fijn om jullie avonturen te lezen en de foto´s te zien. Het gevoel van vrijheid van het waterleven springt als een vonk over (vonk? water?). Tineke ik zie jou 17 oktober in Amsterdam. Dan hebben we vast nog wel e e a te kletsen...... Groetekes, AVGeeeeee