ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Goede buur wordt verre vriend.

13 mei. Iets eerder dan gepland, vertrekken we uit Alphen aan den Rijn. Dit i.v.m. het doorbranden van de walstroomaansluiting, dus geen stroom meer vanaf de wal. Er moet ingekocht worden en gerepareerd. Wanneer een binnenschip vanaf Gouwsluis aan komt varen om 12,00 uur, sluiten we aan. Dat scheelt wachttijden voor brugopeningen, zodat we al snel weer terug zijn op onze winterplek. We meren af om half 2. Alsof we geen afscheid kunnen nemen, verblijven we hier weer een week, waarin een leuke gebeurtenis (weekendje Barcelona met kleindochter) en een verdrietige gebeurtenis (afscheid en begrafenis van een dierbaar familielid) elkaar afwisselen.

23 mei. Samen met vrienden aan boord van de Thor III, vertrekken we eindelijk écht! We hebben een weekje Noord-Holland gepland. Route vandaag: via Alphen aan den Rijn, Aarkanaal, dan de Tolhuissluis, de Amstel op, om t.h.v. Uithoorn ligplaats te nemen. De bruggen van Uithoorn zijn gestremd, zodat we vóór het dorp aan de ingang van de Kromme Mijdrecht bij een mooie ligplaats afmeren, gezusterlijk bij elkaar langszij. Geen slechte plek om e.e.a. rustig af te wachten.

24 mei. Na oproep via de marifoon blijken de bruggen weer te functioneren. Vertrek 10.30 uur, verder de Amstel af, via Ouderkerk, Amsterdam door. Het is Hemelvaartsdag, dus bomvol op het water met sloepen en rondvaartboten. Maar alles werkt perfect . Brugopeningen vinden op tijd plaats, netjes bediend door vriendelijke brugwachters, fietsend van brug naar brug. De doorvaart is prima geregeld met stoplichten, zodat we al om 13.30 uur het IJ op varen, richting Willem I sluis. Om 14.20 uur gaan de sluisdeuren open en gezamenlijk varen we het Noordhollandsch kanaal op. Onze vrienden gaan alvast vooruit naar Purmerend, om aldaar een riante ligplaats in te nemen vóór de sluis. Wanneer wij arriveren, ruimen zij de plek voor ons in, zodat we keurig naast elkaar alle ruimte hebben om af te meren.

26 mei. Na een gezellig dagje Purmerend, afgesloten met een dinertje aan de Koemarkt, vertrekken we om 11 uur. We verlaten om 11.20 uur de sluis en vervolgen onze vaart op het kanaal. Een mooie tocht die slingert langs o.a. de Beemster en de Schermerpolder, en lieflijke dorpjes als de Rijp en Westgraftdijk. Om 13.45 uur arriveren we aan de Bierkade, voor een gezellig dagje Alkmaar met onze “buren”.

28 mei .Na een familiebezoekje in de buurt, vertrekken we om 15.30 uur naar het Alkmaardermeer. Na de drukte van de stad, een verademing om midden in de natuur te zijn.

30 mei. 12.00 vertrek en via de Beatrixbrug varen we de Zaan op, waar de molens driftig draaien in de harde wind Voor filmpje klik hier.Na enige aarzeling (mag het wel/niet) meren we af aan de kade van de fameuze koekfabriek in Zaandam, voor ons allen een overbekende stad. De Thor III vertrekt op 1 juni, omdat de “plicht roept”. Helaas. Wij blijven nog even voor o.a. een bezoekje van dochter en schoonzoon.

3 juni. Vertrek 13.15 uur, via de Wilhelminasluis. We meren af bij het bunkerstation in de Voorzaan, waar we ca. 1 ½ uur besteden aan het innemen van ca. 3000 liter diesel. Geheel voldaan komen we aan in Amsterdam om 16.30 uur om op een, door de Havendienst toegestane ligplaats te overnachten.

4 juni. Nadat we vertrokken zijn, worden we gesommeerd in de IJhaven te wachten, daar er een gigantisch cruiseschip “Aida Bella”, dat boven de stad uittorent, manoeuvreert om af te meren. Pas na de oproep: “Avontuur, u kunt de IJhaven verlaten”, vervolgen we onze weg naar de Oranjesluizen, waar het licht al op groen staat. Om 11.25 uur sluis uit, IJ op en vervolgens richting Randmeren, langs Pampus. Aan de monding van de Eem , uitkomende in het Eemmeer, meren we af om 14.45 uur. Een bekende aangename plaats midden in de natuur, uitermate geschikt om voor de eerste keer dit jaar weer eens het frisse water in te gaan. En we krijgen weer bezoek: Dit keer 2 kleindochters en later, onze eerste logés van dit seizoen, zoon en schoondochter.

8 juni. 9.45 uur vertrek. We vervolgen onze tocht richting Friesland, via o.a.de Randmeren. Er staat een harde koude wind. Via sluis Nijkerk gaan we naar Zeewolde om wat boodschappen te doen en vervolgens zoeken we een ankerplaats op het Veluwemeer, uit de wind. Die plek vinden we achter het eiland de “Snip” want het wordt weer eens tijd voor het gebruik van onze sauna.

9 juni. Vogelconcerten begeleiden ons bij het ontwaken, om het leed wat te verzachten: De hele Avontuur is overdekt met een deken van insecten. Dat wordt schoonschip maken. We verleggen het schip eerst met de kop in de wind en al stofferend en spoelend, vertrekken we om 9.45 uur. We passeren om 12.00 uur de Roggebotsluis en laten op het Ketelmeer in het IJsseloog (eiland) de palen zakken om 13.00 uur. Deze keer in de wind om onze reinigingsaktie te vervolgen.

Hoe we verder in Friesland komen? Dat kun je lezen in het volgende verslag.

Groetjes van Ad en Tineke

corrie

Dank je wel voor het mooie reisverslag en het is natuurlijk weer geweldig om alle belevenissen te lezen.We wensen jullie een prachtige zomer toe en een voorspoedige vaart.

Lieve groet van Corrie

Frans G. Nuberg

We zijn jullie zonet gepasseerd op de Hoogeveense Vaart. Het kwartje viel alleen nog niet. Handig die spudpalen!
Groet,
Frans en Marianne a/b Margaretha, nu buitnhaven Meppel.