ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Zomers traject - lijntje met de hemel.......

16 september Als je op een afgesproken tijdstip ergens moet zijn, moet dat gepland worden. Zondag Amsterdam betekent ligplaats zoeken met treinverbinding. Tilburg? Brug gestremd. Dan via Roermond de Maas op, richting Den Bosch. Na een paar prachtige dagen vertrekken we om 9.10 uur naar de Maas. Als we sluis Linne verlaten, krijgen we melding van een stremming van sluis Roermond. Dus rechtsomkeert en weer omhoog schutten via dezelfde sluis. Om 12.00 uur zijn we weer terug bij ons startpunt. Dan varen we het Lateraalkanaal op, via sluis Heel weer naar beneden. Om 13,00 uur zijn we weer op de Maas en meren om 13.15 uur af bij de steiger van Einde (bij Asselt). Aan het eind van de middag zoeken we een plekje op in de vrije natuur. We vinden een steiger in een aquarium vol vissen, om ons heen witte en zwarte zwanen en andere soorten watervogels, op 10 m naast ons kuddes paarden, die lopen te huppelen, grazen en regelmatig komen drinken. We kunnen het niet laten, we blijven nog een extra dagje.

18 september. 8.45 uur vertrek. De komende dagen proberen we zoveel mogelijk richting Den Bosch te komen. Met onze “snelheid” betekent dat lange, maar mooie dagen varen, nog steeds genietend van het varen op deze mooie rivier. Via sluis Belfeld, overnachten we tussendoor even aan het Leukermeer, heerlijk weer in de zon. Vervolgens arriveren we , via de sluizen Sambeek, Grave en Lith, (allemaal ca. 3.25 naar beneden) bij een lange sportsteiger na de laatste sluis voor een rustige overnachting. Deze ochtend hebben we te maken met dichte mist, hetgeen zich de volgende ochtend herhaalt in zéér dichte mist, zodat we echt niet kunnen uitvaren.

20 september. We wagen het om 10.40 uur. Om half 1 gaan we bakboord uit het Diezekanaal op en via sluis En gelen, (waar enorm gepuzzeld moet worden: wie moet waar liggen?) bereiken we een prachtplek vóór de spoorbrug aan de Diezekade. Zeer geschikt om even te shoppen in het gezellige Den Bosch, de trein te nemen voor bezoekjes en een repetitie bij te wonen in Amsterdam. Maar ook Brabantse humor mee te maken: Tijdens de laatste werkzaamheden t.b.v. de restauratie van de St.Jans kathedraal, is er een engel aan de gevel geplaatst met een mobieltje in de hand. Kortom een rechtstreeks lijntje met de hemel…….. Ook komt op deze ligplaats weer even een bekend schippersechtpaar langszij voor de koffie, altijd erg fijne momentjes. En zeer tevreden over ons verblijf vertrekken we weer.

25 september. Adieu Den Bosch !! Trossen los om 9.30 uur. Sluis Engelen weer door en weer een mooie dag op de Maas. Om 14.20 uur laten we de palen zakken op een mooie windstille plek (mèt zon) in de Biesbosch. S’Avonds genieten we nog 1 keer van ons saunaatje (hoewel??)

26 september. Om 10.30 uur gaan de palen omhoog en varen we in rustig tempo richting Biesbosch sluis. In Dordrecht, waar we toestemming hebben voor een ligplaats in de Kuipershaven, arriveren we om 13.00 uur. Een mooie plek, omgeven door monumentale, historische panden aan de haven, aangelegd in 1609 in het centrum. Een gezellige stad om in rond te wandelen, en goed voor treinverbinding met Alphen a/d Rijn waar we een groot feest zullen bijwonen ter ere van een 40e en 16e verjaardag van resp. dochter en kleinzoon. Na afloop van de festiviteiten worden we weer netjes teruggebracht, zodat we weer verder kunnen varen op

29 september. Vertrek 9.50 uur. Het laatste traject tot aan onze winterligplaats voert , via de Hollandsche IJssel langs Gouda en Alphen aan den Rijn, waar we een paar dagen buren zijn van kinderen en kleinkinderen. Dan volgt Woubrugge en tot slot de Braassemermeer op. Het weer is nog steeds zo mooi en het water nog zo goed van temperatuur, dat we toch nog 1 keer de palen laten zakken en de sauna gebruiken. Het is een prachtige uitgelezen avond, om onze reis mee af te sluiten.

3 oktober. Om 15.30 uur varen we de haven binnen, weer terug bij ons beginpunt, een fijne ligplaats bij onze vrienden.

Het was een korte, maar mooie, afwisselende reis. Genoten van alles wat België-aan-het-water te bieden heeft, met als hoogtepunten de kunstwerken van Strépy-Thieu en Ronquieres. Veel gezelligheid aan boord gehad en leuke mensen ontmoet.

201 motoruren gedraaid, 1437 km gevaren, 89 sluizen gepasseerd, aan 11 betaalde- en on telbare mooie, vrije ligplaatsen afgemeerd.

We gaan niet in winterslaap want er moet wel wat gerepareerd worden, om in het voorjaar 2015 weer mooie avonturen te kunnen beleven, waarvan dan weer verslag wordt gedaan op de reismeesite.

Wij wensen iedereen alvast een warme winter met gezellige feestdagen en een mooie start van 2015.

Groeten en tot in 2015. Ad en Tineke

Riet vaan Alphen

Wat een heerlijk leven hebben jullie. Ik geniet er van mee. GĂ© weet niet meer wie jullie zijn en heeft geen interessen voor foto's en verhalen. Jammer en niet leuk.
Maar waar overwinteren jullie nu eigenlijk. Het lijkt in de buurt. Of wil je dat niet zeggen?
Wij doen erg weinig meer. Ergens koffiedrinken (horeca) of een broodje paling eten aan de Ringvaart.
Ik ben in september nog bij mijn broer geweeest ib Lage Zwaluwe, maar je rijdt alleen maar over snelweg. Niet leuk. We komen natuurlijk wel bij ons kinderen in Neck en Purmerend, maar dat ritje gaat nu ook over de A5, dus
ook dat schiet erg hard op, maar leuk is anders.
We hadden een rondvaart van Alzheimer Nederland, vanaf Leiderdorp (De Kaag - bijna). We gingen via de Rijn naar Alphen, via oudsend naar de Braasem en dan de Ringvaart weer naar de Kaag terug. Het was schitterend weer en we hee=bben eigenlijk steeeds op het dek van de rondvaartboot gezeten. Het was zeer aa GĂ© besteed (en ook aan mij). Maar G[e moest telkens vragen waar hij was en herinnerde zich niet dat hij ook zelf op de Rijn of door Woudsend was gekomen.
Zelfd de Hemmen herinnerde hij zich niet, hoewel we daar nog pas waren met vrienden.
GĂ© heeft een traplift in huis en een scootmobil voor buiten. Allemaal deze laatste maanden gebeurt.
Maar de Dagopvang in de Ark weet hij niet te waarderen.
Alleem op maandag en vrijdag gaat hij daar heen en ik
breng en haal hem. Het brenge omdat je nooit precies weet hoe laat een busje komt en GĂ© staat niet gemakkelijk op en haasten is er niet bij. Ik haal hem meestal om drie uur weer op. De anderen blijven tot ongeveer vier uur. Maar GĂ© slaapt erg veel en vaak, dus hij wil eigenijk om 13.00 uur naar bed en dat gaat die twee dagen niet. Vandaag was hij 15.15 thuis (opgehaald) en om half vier ging hij nog naar bed.
Het is nu 17.15 uur en hij is wakker. Maar om 19.00 uur ligt hij er weer in en slaapt tot half negen of soms tot 22.00 uur. :s nachts slaapt hij ook prima, Gelukkige bijkomstigheid vind ik dat.
Nou, ik stop maar.Je weet weer iets van ons al is het heel iets anders dan jullie kunnen melden.
Maar we zijn 80 en 81, dus waar klagen we over.
Tot ziens. En als je inderdaad in de buurt bent, mogen we dan een keertje langs komen?
Als in in Zaandam bent dan is dat ook prima hoor.
Tot ziens.
Riet.