ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

De Maas, genieten in de Ardennen

18 augustus. Na een treinreis met vele hindernissen, arriveren 2 dochters + 3 kleindochters rond het middaguur op het station te Namen. Na nog een half uur slenteren en sjouwen met de nodige bagage verwelkomen wij hen op de Avontuur. Nadat ze een klein beetje zijn bijgekomen en de bagage is ondergebracht, dachten we te vertrekken. Maar dan, voor het eerst in 6 jaar, krijgen we bezoek van de Flikken, die al onze papieren gaan controleren, zoals certificaten, keuringsrapporten, dan nog reddingsvesten, blusapparatuur, etc. etc. . Maar alles is prima in orde, en dan gaan de trossen los om 14.25 uur. Er zijn 6 sluizen te schutten, om via een toeristisch traject, te Dinant af te kunnen meren. Vandaag staan er 2 in de planning: La Plante en Tailfert, want te Profondeville weten we een geschikte ligplaats. De omgeving wordt steeds mooier en ruiger, waarvoor de jonge dames soms even, tussen verhandelingen over schoonheid en Wi-Fi, aandacht kunnen opbrengen. Het kakelt en kletst en er heerst een warme gezelligheid. We meren af om 16.30 en na het eten wandelen we even door het dorpje.

19 augustus. We vertrekken vroeg (9.15 uur), terwijl het ontbijtbuffet nog in volle gang is. Als Dinant nog bezocht moet worden, zijn er nog 4 sluizen te gaan: Riviére, Hun, Houx en Dinant, totale stijging 8.80 m. We meren af vóór de lunch, en gaan daarvoor op zoek naar lekkere frieten. Na al dit smullen en smikkelen gaan de dames de stad in en wordt B&B Avontuur volgetankt met water en vaarklaar gemaakt voor een klein stukje terug. Als de ervaringen zijn gespuid, vertrekken we om 16.15 uur en via 2 sluizen (nu weer omlaag) arriveren we om 17.30 uur op een prachtige ligplaats t.h.v. km 24.50, 1 km na sluis Houx. ’s Avonds genieten we van de prachtig verlichte rotswand (aan de overkant), een enorme felle regenboog en van het spelen van een spel, dat enorme discussies en lachsalvo’s veroorzaakt. Onze achterdektent staat bol !! (Een ligplaats om te onthouden)

20 augustus. We zien een klein konvooi aankomen en besluiten daar achteraan te gaan, zodat we mee kunnen met de 4 te schutten sluizen. Het is 9 uur, prachtig weer, mooi traject en in recordtijd (3 uur) zijn we weer terug in Namen, waar we even vóór de Pont de France afmeren, zodat de belofte, te gaan shoppen, zonder al teveel moeite kan worden vervuld. Nadat de dames van alles hebben ingekocht en voor zover mogelijk geshowd, verhalen we naar de kade (ons oude plekje) om aldaar nog een laatste avond met elkaar door te brengen.

21 augustus. De ochtend staat geheel in het teken van het as. vertrek van onze opstappers. Helaas!! Handtassen, koffertjes, toilettassen, alles wordt bijeen geraapt . We marcheren in ganzenpas naar het station om hen af te leveren bij de trein van 13.50 uur naar Brussel. Als de trein zich in beweging zet, zwaaien we tot we ze niet meer zien en kunnen hierbij terugkijken op fijne dagen, waarin alles op rolletjes liep. Bij terugkomst gooien we meteen de trossen los, want we hebben een mooie ligplaats gespot. Vertrek 15.30 uur en via 4 sluisjes terug, richting Dinant, meren we af om 18.45 uur even voorbij de spoorbrug, t.o. de, hoog op de rotsen gelegen ruïnes van Poilvaches te Houx. We verblijven hier enige tijd, allereerst om schoonschip te maken, uit te rusten en wandelingen te maken in de omgeving.

In de week die volgt, fietsen we naar het nabij gelegen Yvoir, een verrassend mooi dorpje, we maken fikse wandelingen, w.o. een tocht naar de 13e eeuwse vesting Poilvache te Houx. Letterlijk en figuurlijk een absoluut hoogtepunt. Het ,hoog op de rotsen gelegen, buitengewoon erfgoed van Wallonië is een aanrader. Is bovendien ons uitzicht, hetgeen ‘s avonds prachtig verlicht is. Dan volgt nog een verrassing: dochter en schoonzoon, terugreizend vanuit Frankrijk met de camper, komen “even” langs. Via de nodige wegversperringen en omleidingen, nèt gelukt: staanplaats tussen fietspad en Avontuur en zò gezellig, dat de Champagnefles ervoor opengaat…..

28 augustus. Na 1 week (we worden al als dorpsgenoten gegroet) vertrekken we toch maar. Om half 10 de trossen los en via de inmiddels bekende sluizen weer terug naar Namen, waar we ons weer voorbereiden op het volgende bezoek……

Tot de volgende keer, terug in Nederland . Groeten Ad en Tineke

Jakob Bal redactielid varende woonschepen.org

Ad en Tineke ( of andersom) leuk verhaal en weer ff bijkletsen met de familie. En het lijkt mij ook prima vertoeven daar in den Bels.
Het ga jullie goed, en we zien elkaar hè !

Ine castelijns

Ik geniet volop van jullie reisverhalen en foto s
Hartelijke groet ine