ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

ANTWERPENverder...

Het heeft even geduurd, maar het lijkt nu min of meer opgelost, de problemen bij reismee. Helaas mis ik nog 2013 in zijn geheel en een deel van 2014, maar wie weet. In elk geval ben ik heel gelukkig weer te kunnen inloggen. Dus voor zover je het nog niet hebt kunnen ontvangen , deze keer ook met foto's VoilĂ :

25 juni . 9.15 uur. Na een plezierig verblijf in Tholen, incl. een fietstocht over het voormalige en gelijknamige eiland, gevolgd door een Schippershap in de havenkantine, verlaten we de jachtwerf. Alles is nog in diepe rust na de overwinningsroes van de voetbalwedstrijd, die gisteravond plaatsvond. Via de Kreekraksluizen, die we om 10.55 uur verlaten, vervolgen we onze tocht naar de haven van Antwerpen via het Schelde Rijnkanaal. Er is niet veel verkeer, zodat de doorvaart door de grote haven goed en zonder al te veel spannende momenten verloopt. We arriveren op tijd om de opening van 13.45 uur van de Siberiabrug te halen. De laatste hindernis naar ons geliefde Willemdok: de Londonbrug opent en op aanwijzing van de havenmeester, die langszij varend, vanuit zijn snelle bootje de ligplaatsen indeelt, meren we af om 14.15 uur. We hebben een riante plek tussen de miljoenenjachten, aan de voet van het indrukwekkende MAS. En s’avonds vindt de Antwerpse Zoele Zomeravond plaats , aan de kade en in het pakhuis aldaar, een cultuurevenement waar o.a. verschillende soorten muziek ten gehore worden gebracht, onder het genot van een glas en event. proeverijen. We zijn weer helemaal “thuis”!!

Noot: De naam ANTWERPEN betekent in oorsprong: aanwerpen/aangeworpen, d.w.z. bij het rechttrekken van de Schelde werd de daartoe weggegraven grond, aan de wal geworpen, en zo ontstond meer land om te bebouwen.

We besluiten 1 week in de stad te blijven, waarin we verschillende bezienswaardigheden, die allang op ons wenslijstje staan, kunnen gaan bekijken, zoals de Antwerpse Ruien, die een stuk van de geschiedenis onthullen. Ruien zijn te vergelijken met grachten of singels, die, allereerst door individuele bruggen en later in zijn geheel, eind 19e eeuw, zijn overwelft. Het is momenteel mogelijk om een ondergrondse wandeling van ca. 1 ½ km te maken met een gids, gehuld in overall en laarzen en voorzien van een zaklamp (knijpkat). Een enorm interessante tocht, waarin we heel veel over het Middeleeuwse Antwerpen te weten komen. En natuurlijk mag op deze 1e dag een echte puntzak frieten niet ontbreken. De volgende dagen vullen we met het bezoeken van markten, de Meir voor het shoppen en het bekijken van een aantal monumentale kerken uit de 16e/17e eeuw, getuigen van de gouden eeuw van de havenstad. En op de avond, dat de hele stad z’n Rode Duivels aanmoedigt om hun eer tijdens de WK voetbal te verdedigen, dineren we aan het pleintje bij de Torfbrug, achter de OLVrouwe Kathedraal .

2 juli. Antwerpen adieu!! Bunkeren, 12.45 uur Londonbrug open en dan richting Royersluizen (voor ingewijden: Kattendijk opent alleen op half tij), zodat we het volle tij meehebben tot Gent. Vergt wel enig geduld, want “beroeps” gaat voor, zodat we na lang wachten, als laatste tussen ca. 6 giganten binnengeloodst worden. Moet gezegd: met veel vriendelijke hulp. We verlaten om 15.00 uur de sluis en varen de indrukwekkend brede Schelde op. Altijd weer een prachtige aanblik: de stad aan de Schelde. Dan volgt een mooi traject, met verraderlijke ondiepten, waarbij ons navigatieprogramma uitstekend van pas komt. We zijn in 3 ½ uur in Dendermonde, waar alle ruimte is aan de steiger, om netjes tegen de stroom in af te meren. Daarbij krijgen we hulp van de havenmeester en zijn vriend, een waterwegbeambte. Op de vraag of er nog een pintje op het terras van het havengebouwtje te scoren valt, is het antwoord: jawel, nog een half uurtje……..maar…..dat pakt anders uit. Tenslotte word de avond afgesloten met een mini pianouitvoering aan boord , voor de beide heren en een zeer laat diner. Het was erg gezellig in Dendermonde.

3 juli Vertrek 8.40 uur, uitgezwaaid door Roger en Peter (zie boven) Stroom mee, 14 km gemiddelde snelheid. Om 11 uur arriveren we bij sluis Merelbeke, waar we een vaarvignet kopen voor 3 maanden België. Vervolgens via de Ringvaart naar Gent, om 12.45 uur stuurboord uit, de Leie op, de stad door. Er is al een ligplaats besproken aan de Ketelvest, achter een groot schip met de naam Inevitable. En waar kennen we die van?? Van een gezamenlijke winterligplaats in Zaandam. Een leuke, en puur toevallige ontmoeting.

4 juli. Aan Gent gaat men niet zomaar voorbij en er volgen 2 “toeristische” dagen. De St. Pietersplein site, hart van de studentenbuurt, met de St. Pietersabdij en de OLV kerk ( bouwjr. 1629) met z’n vele kunstschatten; de bijbehorende binnentuin met wijngaard; de enorme Vrijdagmarkt, een rondvaartje met ons bijbootje en tussendoor een gezellig samenzijn met onze buren. Kortom de dagen vliegen voorbij.

5 juli. 10.50 uur, de schipper is gereed voor wat stuurmanskunst om via de nauwe grachten Gent uit te komen. Als er dan ook nog een enorm werkschip midden in het vaarwater ligt, dan houdt ook deze kunst op. De mannen maken echter m.b.v. grote bouwkranen de weg vrij, zodat we heel langzaam kunnen passeren. 12.00 uur. We steken de Ringvaart over en varen de Boven Schelde op. Onderweg krijgen we van het hotelschip “de 4 Vaargetijden” leuke tips om af te meren, waarvan we om 13.30 uur gebruik maken t.h.v. Gavere (België atlas km 65.30). Een prima plek, ondanks de passerende binnenschepen.

6 juni. In Gavere wacht ons een aangename verrassing. Dochter en schoonzoon komen zomaar spontaan naar ons toe. Een groot, leeg parkeerterrein, bijna naast de aanlegsteiger, dus makkelijk aan te rijden (ook via Shipfinder). Er volgt een gezellige middag, afgesloten met een heerlijk dinertje , 2 dorpjes verder. En dan zwaaien we: goede reis terug, knuffels voor de kinderen mee en tot gauw!! ….. het was een goed voorbeeld…….

7 juni. 10.30 uur vertrek richting sluis Asper, waar we om 11.05 2.40 m hoger weer uitvaren. Nèt voor de lunch meren we af bij het dorp Ename, waar nog de grondvesten te bezichtigen zijn van de Ottoonse burcht, handelsnederzetting en de St. Salvadorabdij, geb. 974. Ook hier weer een goed geoutilleerde plek, af en toe wat rommelig door de passerende schepen.

8 juni. 11 uur sluis Oudenaarde, waar we aan stuurboord een getipte plek aan de kade vinden v.v. een stroomkast en parkeerplaats, goed voor event. bezoek. Om verschillende redenen w.o. een weekendbezoek van zoon en schoondochter, verblijven we hier enige tijd. Geen straf, want Oudenaarde bezit een rijke historie.

Tot de volgende internetverbinding. Ad en Tineke.

P.s. We zijn inmiddels in Peronnes, Zuid België, dus binnen korte tijd kom ik weer met een volgend blog.

Janny

Fijn dat de problemen zijn opgelost.
Is er niet iemand die je verhalen van 2013 heeft geprint?
Ken je ook de volgende legende:
Volgens de legende werd Antwerpen in vroeger eeuwen geterroriseerd door een reus, Druon Antigoon, die alle scheepvaarders dwong om tol te betalen alvorens ze de Schelde mochten overvaren. Indien men weigerde hakte Antigoon hun hand af en wierp ze in de rivier. De Romeinse legionair Silvius Brabo kwam hier op een dag tegen in opstand. Hij vocht met Antigoon, doodde hem, hakte vervolgens diens hand af en smeet het lichaamsdeel in de rivier. Door Antigoon's "hand te werpen" zou Antwerpen aan haar naam zijn gekomen.
Een beeld van Brabo met een hand staat op de Grote Markt..Een 15e-eeuwse kroniek beweerde verder ook dat Brabant ook haar naam aan Brabo te danken zou hebben.
Tot het volgende verhaal.