ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

City hoppen in West Vlaanderen

Noo(d)t: Mobiel internet is echt een probleem bij onze Zuiderburen. De verslagen van onze belevenissen zullen dus verstuurd worden, zodra er een mogelijkheid hiervoor bestaat. Erg jammer….. maar helaas, we kunnen niet anders!!

Al vele malen hebben we Antwerpen bezocht, gecharmeerd als we zijn van de stad. Eerder hebben we onze opstapster al de Grote Markt, het Schipperskwartier, O.L.Vrouwebasiliek en de Scheldeoevers laten zien. Evenals de St.Annatunnel, die de linkeroever met de stad verbindt op een diepte van 31.50 m, bijna 600 m lang is en met het handschild is gegraven, opengesteld in 1933. Als onze vrienden van de Lauwrence zijn gearriveerd, gaan we gezamenlijk de St.Pauluskerk bekijken (voor ons ook een verrassing) , een Dominicanerkerk uit de 16e eeuw, met vele kunstwerken van o.a. Rubens en Van Dyck. Heel bijzonder is de Calvarieberg, begin 1700 aan de buitengevel van de kerk gebouwd als “levend theater”. De volgende dag bezoeken de dames het MAS, museum aan de stroom, een stapelhuis van een Nederlandse architect. Hier worden allerlei thema’s behandeld over de stad, de geschiedenis, de stroom, de haven en de verbondenheid van Antwerpen met de wereld. Een interessante en gezellige belevenis. De heren bezoeken 3 binnenvaartschepen, die gezamenlijk het Museum Binnenvaart vormen, van toen tot het heden. ’s Avonds genieten we gevieren van een echt Belgisch menu aan de Suikerrui.

6 juni. We gaan de jachthaven te Antwerpen: Willemdok (naar idee van Napoleon Bonaparte) verlaten. Een beetje spannend is het wel! Echt Avontuur-lijk. De Londenbrug vòòr de jachthaven wordt om 11.30 bediend en sluit aan op de enorme Kattendijksluis, alwaar we rustig met nog 2 passanten, wachten op schutten. Het wachten duurt lang, zeker als na 2 m zakken, de sluisdeuren naar de Schelde al geopend zijn en we nog geruime tijd moeten wachten op brugopening. En al die tijd staan onze vrienden uit Zaandam te wachten om ons te fotograferen. Maar om 13.15 uur is het zover!! Antwerpen adieu…… De schipper had berekend dat we tot voorbij Dendermonde stroom mee zouden hebben. Dat scheelt veel in brandstofverbruik. Met ca. 15 km/uur !! racen we over de Schelde. Hoe meer stroomopwaarts, hoe mooier en smaller. Om 14.45 uur passeren we Temse. Rond 16.15 uur worden we door een ervaringdeskundig landgenoot via de marifoon gewaarschuwd voor een ondiepte t.h.v. St.Amand. Om 16.45 uur draaien we bij Dendermonde tegen de stroom in om aan te gaan leggen. (na tel.overleg) Vanuit het niets verschijnt er een jongeman, die de touwen aanpakt, ons helpt en weer verdwijnt. En als s’avonds een fietstochtje gaat plaatsvinden om Dendermonde te verkennen, verschijnt er plotseling een jongedame, die aanbiedt om de highlights van het stadje te laten zien. Dendermonde (ca. 1233 - stadrechten) stad van het Ros Beiaard en de 4 Heemskinderen (zie google) blijkt een mooi oud stadje, de moeite van een bezoek waard. Dit was een dag met een gouden randje, vol helpende handen…..

7 juni. Na nog een nader bezoek aan het stadje, rekenen we s’middags af met de havenmeester en met half tij (nog ca. 4 uur stroom mee) vertrekken we om 15.45 uur. We racen er weer vandoor , wat bij tegemoetkomen van grote binnenvaartschepen soms erg spannend is op de steeds smaller wordende Schelde. Om 18.05 verlaten we de Schelde en varen de Ringvaart (om Gent) op. De sluis te Merelbeke maakt een eind aan het getijdewater, we gaan 1 m. omhoog en bij de splitsing met de Leie, varen we stuurboord uit, naar het , van tevoren, besproken haventje. Met man en macht, zelfs het verhalen van een kleine motorboot, wordt de Avontuur op een mooi plaatsje gelegd. Een aanlegplaats, die nostalgische gevoelens opwekt i.v.m. het grote aantal boten en bootjes die van links en rechts voorbij varen, net als langs onze bouwplek in Weteringbrug. Het is een “plesante” kermis. S’Middags even fietsen naar Gent ter oriëntatie en bespreking van een ligplaats in het centrum. En s’avonds keert de rust weer!

10 juni. Na een aantal dagen wandelen, fietsen, poetsen, genieten van het mooie weer en luieren, vertrekken we om 11.40 uur via de Leie, door de stad, naar de haven aan de Lindenleie. En hoe rustig glijdt weer ons bootje hier het centrum in, keert bij de splitsing Schelde/Leie en dan leggen we aan: schuin tegenover het neoclassicistische Justitiepaleis. Er was op ons gerekend. We gaan genieten van Gent!! 2 Dagen zwerven door de prachtige stad, bezoeken en bezichtigen o.a. het Paterhol, Koren- en Graslei, St. Michelskerk, St.Baafskathedraal met het beroemde LamGods van de Gebr. Van Eyck, zomaar een greep uit de vele bezienswaardigheden. We proeven van de typisch Gentse gerechten en nemen de mooiste foto’s, zowel overdag, als s’avonds, van de uitbundig verlichte stad.

13 juni. We vertrekken om 9.50 uur en via dezelfde route terug, arriveren we om 10.30 uur weer op de Ringvaart. Er staat een straffe wind, maar het traject verloop prima, soms mooi groen, dan weer industrie. Om 11.05 uur draaien we het Kanaal Gent-Ostende op. Nabij Brugge, te beginnen met de Moerbruggebrug, moeten er 5 bruggen bediend worden, alvorens we aankomen bij de , van tevoren, haven “Brugge Coupure”. Een smal kanaaltje, vlakbij het prachtige centrum, waar we jaren geleden al gecharmeerd van waren. De havenmeester waarschuwt dat we achteruit moeten invaren, want keren kan niet. Hoewel we erg spannend vinden, lukt het de schipper uitstekend , en meren we om 15.00 uur af aan een eeuwenoude kade onder imposante kastanjebomen. We melden ons bij het havenmeesters-echtpaar, die al waren ingelicht door de collega te Gent. We krijgen flinke korting, wegens ons lidmaatschap van de Vlaamse Pleziervaart Federatie en omdat we hier een week zullen verblijven.

Dus…. Brugge, 1 week een Avontuur in de Coupure!!

Tot de volgende internetmogelijkheid….

Groetjes Ad en Tineke