ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

De laatste Duitse loodjes

14 september. De kunstwerken van het Wasserstrassenkreuz Minden zijn zo groots en interessant, dat e.e.a. even per fiets bekeken moet worden. Bovendien is het uitzicht van de kanaalbrug over de Weser heel mooi en aantrekkelijk, maar bevaren kost veel tijd en voorbereidingen en we moeten alweer vooruit gaan denken richting winterligplaats. Helaas, maar we komen terug!! Nadat onze kersverse opstappers inde avonduren zijn aangekomen, vertrekken we op

15 september, om 11.00 uur, richting Bad Essen met achterlating van de auto. Het is een kaarsrecht traject, dat na 4 uur varen wel “saai” genoemd kan worden. Dat in tegenstelling tot het plaatsje Bad Essen, een toeristische trekpleister, dat , zoals we op de heenreis al hadden ontdekt, verrassend mooi is. Van daaruit moet de auto opgehaald worden: een flinke tegenvaller. Doordat het OV van de ene deelstaat niet aansluit op de andere, duurt deze aktie ca. 4 uur: 2 verschillende bussen, 3 x liften en een half uur lopen. Gelukkig was dit alles goed te maken in een echt Duits eetcafé…..

16 september. Een echte “zon”dag om te relaxen en van de laatste zomerzon te genieten. Een bezoek aan Bad Essen brengt ons o.a. naar de SoleArena (bouw gereed in 2010) waarin men letterlijk het “zout der aarde” kan inademen. Zoutwater , via ingewikkelde technieken verneveld, afkomstig van een bron op 800 m diep , uit een 220 miljoen jaar oud onderaards meer met een mineraalgehalte van 31,8% meer dan dat van de Dode Zee. …. Weleens op een zoute fiets gereden???? s’Avonds moeten we helaas alweer afscheid nemen van onze gasten (de auto staat gelukkig NAAST de Avontuur) en kunnen we terugdenken aan een heel gezellig, te kort, weekend. Goede reis, lieverds, groetjes aan Nederland.

17 september. 9.45 uur vertrek. We genieten van het steeds heuvelachtiger en mooier landschap. Om 16.10 uur arriveren we bij de “Nasse Dreieck” het begin (voor ons het einde) van het Mittellandkanal en meren af bij KM 107. Een fijne, bekende plek aan het Dortmund Emskanal, waar heerlijk kan worden gewandeld in het Teutoburgerwald.

18 september. Voorspelling voor vandaag: veel tijdverlies door de 6 sluizen, die we vandaag moeten doorschutten, achtereenvolgens Bevergern, Rodde, Alterheine, Venhaus, Hesselte en Gleese. Vertrek 9.15 uur. Langzaam, sluis voor sluis zakken we steeds verder af naar ons lage landje. Soms met 8 m , dan weer met 3 of 6 m tegelijk. Het eerste stuk varen we achter de “Charisma”, een enorme, 10 m brede tanker, die bij elke sluis centimeter voor centimeter de sluiskolk in schuift. Het gemak weegt hier op tegen het geduld: de sluisdeuren staan altijd al open. In 17.30 uur arriveren we in de Alter Hafen van Lingen, waar we besluiten een dagje te blijven. Reden: gezellig centrum, winkels en de Lidl, allemaal om de hoek.

20 september. 11.10 uur vertrek. Vandaag 2 sluizen : Varloh en Meppen, die heel veel (wacht)tijd kosten. Om 15.40 uur meren we af bij KM 165 in de stad Meppen, bekend om z’n knooppunt van prachtige fietsroutes. De ligplaats is heel bijzonder en mooi gelegen.

21 september. Na een riant ontbijt vertrekken we om 10.00 uur richting Haren (Ems) via sluis HĂĽntel. We arriveren om 11.30 uur in de Yachthafen Emspark. Vanaf deze plaats regelen we een huurautootje, om in Nederland met de kinderen 2 verjaardagen bij te kunnen wonen. Dat lijkt makkelijker, dan dat het is: Auto huren kan alleen in Meppen, dus: half uur fietsen naar het treinstation in Haren, en dan de trein naar Meppen. Maar dan heb je ook voor 2 dagen een mooie splinternieuwe VW Polo, terwijl de Avontuur keurig in een veilige haven ligt afgemeerd. Na deze dagen gaan we aan de laatste loodjes in Duitsland beginnen, richting winter!!

Even nog terugkijken: We hebben op de heenreis 31 sluizen gehad , zijn onder 613 bruggen doorgevaren en hebben 12 jachthavens bezocht.

Tot de volgende keer in Nederland. Ad en Tineke.

Kees van Hassel

Hallo Ad en Tineke,
Al een tijdje volgen wij jullie reis naar en rond Berlijn.
Wij hebben ook een boot en we weten nog niet of we deze reis volgend jaar ook gaan maken, vandaar het abbonnement op jullie verslag. Dit Jaar zijn we van Sloten naar Parijs en weer terug gevaren en vorig jaar hebben we de Maas/Moezel/Saar/Lahn/Rijn route gedaan. Hierbij trouwens onze link van reismee.nl -> www.tijdrover.reismee.nl zodat je het Ă©Ă©n en ander ook kan lezen. Volgend jaar twijfelen we nog, qua natuur is Frankrijk mooier en willen we ook nog eens naar Strasbourg varen via Arzviller, Saarburg en dan de Rijn af met een zijsprong in Manheim en de Neckar naar Stuttgart varen. Veel plezier nog en suc6 met het zoeken naar een winterligplaats. Groeten van Kees van Hassel.