ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Van Berlijn tot Hannover en verder terug....

29 Augustus. Onze ankerplek op de Müggelsee is niet helemaal legaal, want er mag, buiten de vaargeul, niet gemotoriseerd worden gevaren. Om een ankerplaats in te nemen, overtreden we dus een klein beetje de Duitse wet. En het wordt nog erger: we gaan met de bijboot even rondkijken in Klein Venetië. Maar daarvoor worden we onmiddellijk gestraft want de buitenboordmotor raakt door een onduidelijke oorzaak oververhit en scheidt er mee uit. Een sportieve visser biedt ons direct een sleepie en bij aankomst bij de Avontuur, verstopt hij zich vervolgens achter ons schip, wanneer hij de Wasserschützpolizei ziet varen. Want ook hij moet zich aan de regels houden. Voor de afdeling “spanning en sensatie” maken we nog mee dat diezelfde politieboot met gillende sirene en zwaailichten, de achtervolging inzet achter een grote, hard varende speedboot. Moe van al die belevenissen, slapen we heerlijk op deze (uiteindelijk) rustige plek.

30 Augustus. Na het zwemmen vertrekken we om 9.40 uur en varen rustig de Spree op. We arriveren om 10.25 uur bij de Segelclub Wiking te Friedrichshagen, waar de prijs voor een ligplaats doet vermoeden, dat je mede-eigenaar wordt van de haven. We maken dan ook ruim gebruik van water en stroom. We doen boodschappen en bekijken Friedrichshagen, een gezellig plaatsje, dat ook deel uitmaakt van Berlijn.

31 Augustus. We verkassen naar het verderop gelegen Wassersportzentrum Berlin, waar we , na reservering, een riante ligplaats krijgen toegewezen. Een mooie moderne haven met alle voorzieningen en een gezellig en uitstekend restaurant. Ook belangrijk: een tramhalte aan de overkant. De dagbesteding bestaat verder o.a. uit een fietstocht door het Müggelspreewald, te bereiken via een tunnel onder de Spree door. En s’avonds: een dansje in 20-er jaren stijl bij de plaatselijke brouwerij (A.D. 1754): Bräustübl.

1 September. Vandaag komen onze opstappers per trein vanaf Schiphol naar het Hauptbahnhof Berlin. Vanaf Friedrichshagen is er een goede verbinding via tram en S-bahn. Deze, voor hen, zeer lange reis, verloopt comfortabel en prima volgens plan en al redelijk gauw kunnen we hen verwelkomen op onze Avontuur, alwaar de gastenhut in gereedheid is gebracht.

2 September. En dan volgt een gezellige tijd, waarin we met onze vrienden weer verder richting Nederland varen. Berlijn door, (waar we eindelijk aan de felbegeerde ligplaats, midden in de stad, gedurende 2 dagen kunnen verblijven), incl. cultuurtrip, gevolgd door ontbijt in Charlottenburg, lunch op de Kladower See, barbecue te Potsdam, en Brandenburg bezoeken. Dan via de Wendsee, het Elbe Havelkanal op. Als we sluis Wusterwitz zijn gepasseerd, varen we weer op het Mittellandkanal (MLK), en gaan we beginnen aan het aftellen, te beginnen bij KM 377. We passeren sluis Zerben en overnachten bij Burg.

8 September. Via sluis Hohenwarthe en de lunch bij het Schiffshebewerk Rothensee, vinden we ligplaats (KM 284) bij het plaatsje Calvörde, dat een kleine verrassing blijkt te zijn met al zijn oude, zowel als nieuwe vakwerkhuizen, mooie hoekjes en pleintjes, maar waar zijn de bewoners?? Een bezoekje waard.

Klik hier voor een videootje van sluis Hohenwarthe! En nog een? Klik hier.

9 September. Vòòr vertrek even een fietstochtje voor de broodnodige beweging en dan op weg naar het volgende doel: Jorgos am Kanal. Een oergezellig eetcafé/terras (met uitzicht op de Avontuur) gevestigd in het grenskantoor bij de voormalige grens Oost/West. Hier genieten we gevieren van een smakelijk afscheidsdiner (helaas) want op..

10 September varen we naar Wolfsburg, waar onze gasten de trein naar Schiphol zullen nemen. De ligplaats ligt praktisch naast het station, zodat het eenvoudig is om onze vrienden (inmiddels afstappers) naar de trein te brengen. Hier nemen we afscheid, en als de IC 140 van 18.05 uur het station uitrijdt, zijn de 10 dagen met heel plezierig gezelschap voorbij en is het weer heel rustig op de Avontuur. We hebben genoten!!

11 September. 10.00 uur richting sluis Sülfeld. We moeten wachten, want we maken graag gebruik van de drijvende bolders, die alleen zijn aangebracht in de nieuwe sluis. Het is enorm druk vandaag met binnenschepen en we moeten dan ook bij 2 schepen aansluiten…… als die dat ook zouden doen. Pas na de nodige instructies van de sluiswachter schuift alles naar voren en kunnen we helemaal in de sluis. Even een lastig en spannend moment! Om 12.20 uur varen we de sluis uit op weg naar een favoriete ligplaats, midden in het bos bij Sophiental KM 211, alwaar we om 15.10 uur arriveren. Als al het vrachtverkeer is gepasseerd, heerst hier een absolute rust en is het ècht donker. Het enige geluid, dat deze stilte verstoort, is de roep van een uil…….

Klik hier voor een video van de drijvende bolders in de sluis!

12 September. Te koud voor een ontbijt op het achterdek, blad en dennenaalden op het roefdek: HERFST. ….Na een onvermijdelijk fietstochtje door het prachtige bos, vertrekken we om 10.00 uur. Via sluis Anderten, waar we binnen 20 minuten 15 meter naar beneden vallen (zonder drijvende bolders!!) meren we om 15.15 uur af aan de kade t.h.v. KM 161 – Hannover.

13 September. Deze, zeer lawaaiige ligplaats (door het nabij gelegen schrootverwerkingsbedrijf) verlaten we al om 8.50 uur. Het is prachtig helder weer, maar koud. We varen een mooi afwisselend traject, veelal omzoomd door bossen, die al beginnen te kleuren. Om 15.00 uur meren we af op het Wasserstrassenkreuz Minden, een prachtige ligplaats met wijds uitzicht op o.a. de kanaalbrug en de schachtsluis van Minden. De afspraak is dat hier weer opgestapt wordt, dit keer door zoon + vriendin, die een weekend met ons gaan meevaren. De gastenhut is in gereedheid en ze zijn uitermate welkom.

Tot zover, dit stuk van de terugreis! Tot de volgende keer…. Ad en Tineke

Corrie

Met de ochtend vroeg maak ik al een mooie reis en met die prachtige foto,s erbij, is het helemaal af.(dankzij jullie) De Avontuur is wel heel toepasselijk gekozen. Ik wens jullie graag een heel voorspoedige reis naar jullie winter ligplaats toe. Een lieve groet van Corrie.