ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Botel Avontuur / de terugreis.

11 Augustus. We trekken de palen op en varen naar onze geliefde kade te Potsdam: een prachtige ontmoetingsplaats voor onze nieuwe opstapploeg.

12 Augustus. Aankomst van 2 dochters, 2 schoonzoons, 3 kleindochters en 1 hond. Een ware invasie. 2/3 personen slapen s’nachts in hun camper, die, samen met de auto na elke nieuwe ligplaats weer opgehaald wordt. Het is heel gezellig. De Avontuur staat regelmatig bol van het lachen, het is druk, vol, er wordt veel gewinkeld/geshopt, bezienswaardigheden bezocht, veel boodschappen gedaan en heerlijk in de zon geluierd. Iedereen heeft het naar zijn zin,( als je tenminste niet eventjes ziek bent!) zelfs de hond Boris geniet, sowieso van alle aandacht. De maaltijden vinden in buffetvorm plaats, behalve het “galgenmaal”, dat vindt plaats op het terras van een gezellig eetcafé i.d.v.v. een traktatie voor ons, van de kinderen.

19 Augustus. Ligplaats Spree KM 9,5 nabij het openbare sportpark. In alle vroegte wordt er druk ingepakt en ingeladen, en komt de waterlijn ca. 1 cm omhoog. Na een laatste ontbijt met z’n allen om 5.30 uur (!), nemen we afscheid en om 6.30 uur rijden camper en auto weg. We zwaaien tot we niet meer kunnen en een traan wegpinkend lopen we terug naar een volkomen lege Avontuur. Het was een heel bijzonder, druk en heerlijk Avontuur.

20 Augustus. We blijven nog even, weliswaar op een andere ligplaats: t.o. de voormalige Kraftwerke op KM 8.8, om in alle rust nog e.e.a. te bekijken, zoals o.m. het Museuminsel met de Dom en het slot Babelsberg per watertaxi.

24 Augustus. De regen weerhoudt ons niet om , om 7.30 uur te vertrekken. Vroeg, ter vermijding van het rondvaartverkeer, varen we weer de Spree af, dwars door Berlijn. Om 9.00 uur passeren we de Mühlendammsluis, waarvoor we even moeten wachten. Om 10.00 uur meren we af op KM 29,8 bij de aanlegmogelijkheid van de Netto (Supermarkt) . We bevinden ons inmiddels in de wijk Treptow. Goed voor een bezoek aan de kapper maar verder biedt een wandeling weinig opwindends. Op deze “Liegeplatz” worden we weer vaak bekeken, geïnterviewd, en gefotografeerd!

25 Augustus. We verlaten deze ligplaats om 10.40 uur en verwachten binnenkort nog eens terug te komen i.v.m. goede OV mogelijkheden en makkelijk inkopen doen. We varen verder de Spree af, op weg naar Köpenick, een absolute aanrader! De beloofde aanlegsteiger bestaat niet meer, is afgebroken wegens overlast van vele kleine bootjes. Met aanwijzingen van de eigenaar van een lokaal bootverhuurbedrijf, kunnen we toch in de havenkom, haaks aan de wal gaan ankeren. Dan maar weer de bijboot gebruiken als overzet veer. We bezoeken het 800 jaar oude plaatsje en gevestigd in het grootste district van Berlijn, waar vroeger de was werd gedaan voor de vele paleizen en kastelen. Momenteel vindt hier het “Katzengraben (overkluisde afwateringsgreppel) festival “ plaats en overal is het gezellig. Er is van alles te zien, te horen, te doen , te eten en te drinken. Op de Futranplatz (handelscentrum v.a. 1699 – 1811) eten we een plaatselijk broodje met paddenstoelen/kool. Op het schiereiland ligt het Barokslot ( a.d. 1677), destijds bewoond door koning Friedrich I (1677-1690). S’Avonds vindt hier de uitvoering plaats van de opera “Katte - ein Prozess “ van H. Oehring. Onder het genot van een Berliner Weizzer met vruchtenconcentraat, genieten we niet, want het is heel erg eigentijdse muziek. Een late wandeling voert ons nog door het vissersplaatsje Kietz, met zijn kleine huisjes.

26 Augustus. Na een heerlijke brunch in de tuin van het slotcafé van Köpenick verlaten we ca. 13.15 uur deze plek en via de Dahme en de Langer See, zoeken we een mooie ankerplek op de Grosse Krampe (= haak). Zò zit je midden in de stadsgeluiden, tram, brandweer, bus, feestende/lawaaiige jongeren (er vonden 4 trouwerijen plaats op deze dag) , en zò midden in de natuur, met op gezette tijden om de minuut een brullend vliegtuig van Luchthaven Schönefeld…… maar verder “oorverdovende” rust. Dit hele gebied bestaat feitelijk uit meren en uitgestrekte bossen. Dus laten we de bijboot zakken, om een beginpunt te zoeken voor een heerlijke boswandeling.

27 Augustus. Om 13.45 uur gaan we weer verder de Dahme af en bezoeken het plaatsje Schmöckwitz, waar graven gevonden zijn van ruim 9000 jaar oud. En zo varen we rustig verder door dit uitgestrekte water- en bos gebied. We verhuizen steeds kleine stukjes, maar genieten dan ook intens van elke nieuwe ontdekking. Via de Zeuthener See, Grosser Zug, het Oder Spreekanaal, ( in 1668 voor het eerst in gebruik genomen, gegraven door de Nederlander Smids i.o.v. Friedrich Wilhelm I) de Seddinsee op, waar we weer een ankerplek opzoeken en vinden: vlakbij de ingang van het Gosenerkanaal bij het eilandje Nixenwall. De ondergaande zon is ook hier weer adembenemend!!

29 Augustus. Schitterend weer.Via de Dämeritzsee en de Müggelspree bereiken we rond 13.45 de Grosse Müggelsee. Dit is een prachtige tocht , die sterk doet denken aan de omgeving van Ossenzijl. Het wordt hier dan ook Nieuw Venetië genoemd. En dan breekt de tijd aan, dat we weer aan de terugtocht naar Nederland gaan denken, hoewel er nog heel veel meer te zien en te bevaren is. Dit is het meest zuidoostelijke punt dat we wilden bereiken. Bovendien gaan we ons voorbereiden op het as. bezoek van de volgende opstappers, die we per OV vanaf het Hauptbahnhof te Berlijn gaan ophalen. En hoe dat afloopt……. dat komt in het volgende verhaal.

Tot de volgende keer!!! Ad en Tineke