ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Wondere waterwereld in en rond Berlijn

28 juli. 10. 00 uur vertrek. We zwaaien onze jarige buurman toe en vertrekken. Onder de Eisenbahnbrücke door , Havel , Neue Fahrt, Humboldbrücke, Tiefer See, Glienicker See- en Brücke en dan op naar ankerplaats op KM 17 aan de Jungfern See. Even lekker weg uit de drukte van de stad. Even in de natuur, en de rust. Ook een prima plek om de nodige klusjes en schoonmaakwerk te verrichten, met als beloning:….. jawel ,de sauna!!

31 juli 10.30 vertrek. Altijd weer lastig zo’n idyllische plek te verlaten, maar de ondernemingslust wint het toch. We gaan terug naar de Glienickerbrug, bakboord uit richting Teltow kanaal via de Griebnitzsee, waar zulke versmallingen zijn, dat er slechts bij toerbeurt, volgens een strak tijdschema, doorgevaren mag worden. We laten de ingang van het Teltowkanaal aan stuurboord liggen en varen, via de Stölpchensee, Pohlesee, en de Kleine Wannsee, de grosser Wannsee op. En dan arriveren we in een enorm watersportgebied met overal jachthavens, stranden, skischansen etc. Wel veel zeilboten, maar de actieve zeilers zijn op 1 hand te tellen. En dan willen we wel weer een “woon”plekje vinden, waarvoor we toch wel ca. 3 m waterdiepte nodig hebben en het is hier overal dieper. Kades zien we niet dus zoeken maar…..Eenmaal weer op de Havel, varen we terug langs het Pfaueninsel, de Kladower See op naar een aangegeven ankerplaats. Een prima plekje t.o. het Sacrowpark op KM 15.1 En dan blijkt dat we bijna rond zijn gevaren (zie Km aanduidingen). We genieten van een prachtige windstille zomeravond, op rimpelloos water.

1 augustus. Het water is in 1 nacht tijd groen geworden, dus niet ontwaken d.m.v. een plons!! 11 uur vertrek richting Spandau, o.m. om een meeting point te zoeken voor onze verwachte logee. Na wat rondvaren vinden we aan de Scharfe Lanke de Spandauer Yachtclub, met een beetje lastige, maar beschikbare steiger. We besluiten na de lunch in de buurt te gaan ankeren/staan, om dan per rubberboot verder onderzoek te verrichten. We vinden dan de Academische Segelverein, waar een oude zeilrot ons toestemming geeft aan de buitenkant van het haventje af te meren. Tevreden varen we terug naar de Avontuur waarmee we op rustiger water een overnachtingsplaats opzoeken. Om 15.45 uur staan we op de Havel KM 4,4 t.o. Wilmersdorf, tussen de Stössen see en Jürgen Lanke. Lekker zwemmen en luieren in de zon.

2 augustus. Vandaag verhuizen we dus naar de Academische Segelverein. Alles is oke, we krijgen een plek toegewezen, en een rondleiding. En wat het gaat kosten? Dat weet nog even niemand.

3 augustus. Vandaag wordt onze opstapper d.i. kleinzoon gebracht. Vanaf zijn vakantieadres wordt er een “stukje” voor omgereden: Italië – Berlijn – Nederland. Maar wel zeer de moeite waard, gelukkig !! Even nog wat fourageren en dan varen we weg, nu met zijn drietjes, om natuurlijk weer een zwem- spetter- en spring locatie te zoeken.

4 augustus. 10.45 vertrek. Havel (Pichelsee, waar het enorm druk is, met vele havens en watersporters) en 5 bruggen verder aan het begin van de wijk Charlottenburg – Berlijn, vinden we om 11.20 uur ligplaats voor Sportboote, net voorbij de Charlottenbrücke, aan de monding van de Spree KM 0. We gaan natuurlijk de Altstad van Spandau bekijken, waar juist een Beierse dag wordt gehouden, dus gezellig druk! Deze wandeling is de moeite waard, want ook hier zijn vele bezienswaardigheden te bekijken. Hoewel …… als je bijna 14 jaar bent??? Dan gaat een lekker ijsje er natuurlijk wel in. Tegenover deze ligplaats, op dit kruispunt van waterwegen, waar grote duwbakken met kolen worden vervoerd, wisselen de duwboten van vòòr naar achter de bakken, om de bocht te kunnen maken met hun enorme afmetingen. Een indrukwekkend schouwspel.. En s’ avonds, bij een Rummikub- competitie verliezen we grandioos van ons supersnelle rekenwondertje.

5 augustus. 11.00 uur vertrek, de Spree op richting Nieuwe sluis Charlottenburg. We kunnen na oproep, meteen invaren en er is slechts 1,5 m verval, dus een snelle actie. Om 12.30 vinden we de ligplaats die we gepland hadden, in de wijk Charlottenburg op KM 8, vòòr de Caprivbrug (nr. 8). Een mooie plek aan een groenstrook, met overdag veel gezellige beweging, (fietsers, wandelaars) , op het water een bonte verzameling rondvaartboten, en s’avonds een rustige plek om te overnachten. Na de aanleg-rituelen, gaan we het slot Charlottenburg bekijken, dat Frederik III aan zijn vrouw Sophie Charlotte als zomerhuisje cadeau gaf, met daaromheen prachtige tuinen met vijvers en beelden.

6 augustus. Vandaag is Berlijn-dag. We bekijken per benenwagen en OV de hoogtepunten en eten frites (pommes) bij Charley’s Checkpoint. Natuurlijk bekijken we de Brandenburger Tor, het Holocaust Denkmal, de Rijksdag etc.etc. in elk geval genoeg om s’avonds, moe en voldaan weer op de Avontuur tot rust te kunnen komen.

7 augustus: “Varen door Berlijn”. Helaas staat er veel wind, wat .e.e.a. niet makkelijker maakt. Dit bochtige en superdrukke traject over de Spree vraagt veel inspanning. Radiocontact is verplicht hier, ook al vanwege het grote aantal , soms smalle bruggen en het enorme leger van allerlei soorten rondvaartboten. Uiterst geconcentreerd (vooral de schipper!) loodsen we de Avontuur door dit prachtige stukje Berlijn, zodat we van al dat moois weinig kunnen zien. Gelukkig maakt onze opstapper nu en dan wat foto’s. Een ligplaats “hartje Berlijn” gaat niet door . Er is 1 kade waar 4 jachten kunnen afmeren, en die is natuurlijk bezet . Er wordt momenteel veel verbouwd aan de kades in de Stadtmitte en vervangende plaatsen zijn er niet. Dus doorvaren maar, de Mühlendamsluis door, die gelukkig op ons wacht en dan, voorbij brug nr. 36 aan het schiereiland op KM 23 vinden we een (niet helemaal legale) ligplaats op advies van de sluiswachter. Een beetje gezeur van een arrogante bewoner maakt weinig indruk en we blijven hier lekker overnachten.

8 augustus. Omdat we weer terug moeten varen om a. onze huidige opstapper af te leveren en b. de nieuwe ploeg te verwelkomen, besluiten we toch weer door de stad te gaan, zodat we het wat beter kunnen zien en beleven, maar dan op een tijdstip dat de rondvaartboten nog aan de wal liggen te slapen. Dus: 7.45 uur vertrek, 8.15 uur Mühlendamsluis door, 9.30 uur aankomst bij ligplaats op KM 9.5 vlakbij de driesprong Landwehrkanal, Charlottenburger Verbindungskanal en Spree, naast een openbaar sportpark. De pogingen om op deze middag nog wat toeristische attracties te doen, mislukken om allerlei redenen, en dan gaan we maar weer terug naar de Avontuur. S’Avonds vaart Nick (onze opstapper) met de bijboot en krijgt de schrik van zijn leven, als hij wordt aangehouden door de WSP 20 (waterpolitie) , maar nadat hij laat weten alleen maar Engels te spreken en te behoren bij de Avontuur is alles oke en kan hij rustig verder varen. Het is een indrukwekkend beeld: Mini-konvooi met Nick voorop en de politie er vlak achter. Dan ontmoet hij leeftijdgenoten van andere boten en we zien weinig meer van hem tot op de late avond.

9 augustus. Vandaag komt er , helaas, een einde aan het verblijf van onze kleinzoon op de Avontuur. Hij wordt opgehaald op het vliegveld Tegel, waar wij hem per OV naar toe brengen. Om 14.35 uur gaat hij per KLM vliegtuig de lucht in, regelrecht naar Amsterdam. Dag jongen, het was “cool” met jou!!

10 augustus. En dan om 10.00 uur gaan we verder terug , de Spree af en de Havel op , op weg naar de opstapplaats voor onze volgende ploeg. 10.30 uur sluis Charlottenburg en om 13.15 uur op een ankerplek Kladower See, om nog even van de sauna en de rust te genieten , vòòr de drukte van de as. week. En dan s’avonds weerklinkt ineens…over het rimpelloze meer, vanaf een naburig eiland een prachtig trompettrio, als aubade voor de Avontuur.

En daarna is er wel weer tijd voor een nieuw verslag…. Groetjes van Ad en Tineke

Hanneke Syrier

Hallo Tineke en Ad
Mooie verhalen van jullie zo ver van huis, Wij blijven wat dichter bij huis met de Lente en varen nu in de kop van Overijsel. Kwamen varend over de IJssel ook nog in Hattem terecht, mooie haven. Hebben natuurlijk even kennis gemaakt met jullie zoon, de
Gelijkenis met Tineke was over duidelijk! Nog een goede reis met veel mooie avonturen,
Hartelijke groet,
Hanneke en Tom

sylvia oostendorp

wat een lekker lang verslag...
spannend met zo'n grote boot door berlijn!
en wat maken jullie het leuk voor kleinzoon, heerlijk zulke grootouders.
tot de vlg. keer, groet Syl

Irene

Dank voor de mooie foto's en verhalen! Vooral dat slot met die trompetsolo over het water, heerlijk. Maar misschien had iemand dat voor jullie geregeld!!?? Want je schrijft in de titel AOW leeftijd en Potsdam bereikt! Wie is er 65 geworden? Of jullie beiden in de ze periode? In ieder geval van harte daarmee en veel geluk met jullie kinderen en verder op jullie tochten!!!! liefs, Irene

Hanneke

Hallo Tineke en Ad,
Wat een mooie ' verre' verhalen, echt wel een Avontuur!
Wij zijn inmiddels teruggekeerd op onze zomerplek in Akersloot, waar we genieten van het staartje van de zomer. Kwam van de week toevallig Trisha en Ruud tegen in Zaandam, zij vroegen zich af wanneer wij onze plek aan de steiger in Zaandam weer zouden innemen. Dat zal nog wel even duren, maar het gaat snel, ook weer gezellig om elkaar allemaal weer te spreken en verhalen uit te wisselen.
Nog een goede en behouden vaart en tot over (ik neem aan) een paar weken.
Hartelijke groet, Hanneke en Tom