ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Begin MLK / Kilometerpaal 0

Tot nu toe liep onze route nog enigszins parallel met de Nederlandse grens, soms zelfs op 15 km afstand. Vanaf nu gaan we echt oostwaarts en verwijderen we ons steeds verder van de grens.

19 juni. Om 10.30 uur draaien we vanaf onze ligplaats stuurboord uit het Mittellandkanal (MLK) op, nadat we op ons comfort-schermpje hebben gezien wat er zich om ons heen allemaal bevindt aan beroepsvaart. Iedereen weg??? Daar komt de Avontuur!! We beginnen bij km (paal) 0 en hebben er nog minstens 300 te gaan. Een heleboel bomen, water en 24 bruggen verder , leggen we om 13.30 uur aan bij km 30. Dan gaan we op jacht (per fiets) naar een postzegel + brievenbus en onderzoeken we of er zich in de nabijheid van Osnabrück een geschikte haven c.q. ligplaats bevindt. Ca. 6 km verder langs het Stichkanal (zijkanaal) ligt een schattige haven, waar we hartelijk te woord worden gestaan en direct gaat er een groot bord 'RESERVIERT' op de langste steiger, zodat we morgenochtend zonder problemen kunnen afmeren.

20 juni. We starten om 9.50 uur, varen het Stichkanal in en arriveren om 10.45 uur bij de Yachthafen OMYC bij het dorpje Hollage, vlakbij Osnabrück. We worden door de bejaarde Hafenmeisterin (ca. 75 jaar) resoluut naar onze plaats verwezen, waarbij ze ons aardig assisteert. Het steigertje is een beetje te kort, dus zetten we onze palen uit..... en we wonen weer. En dan gaan we Osnabrück bekijken, dat blijkbaar heel wat moois in petto heeft. Vanaf de haven ca. 6 min. per treintje, een soort Sprinter, maar dan mèt WC en kaartjesautomaat. De trein stopt vlakbij de Altstadt (oude binnenstad) , zodat we direkt via de Touristinfo kunnen beginnen met de stadswandeling. We genieten van de vele bezienswaardigheden en de gezellige drukte (veel studenten). Intussen valt ons het e.e.a. op: Er zijn nauwelijks of geen mogelijkheden om gebruik te maken van vrije netwerken (ook niet bij McDonalds); er wordt zowel op straat als bijv.in de trein, nauwelijks gepingt, ge-smst, of gebeld. We missen gewoon het beeld van jonge mensen, die onder het lopen, fietsen, winkelen en praten, voortdurend op hun telefoons, blackberry's o.i.d. staren. De stad is verder bomvol eetgelegenheden en enorme winkelcentra en markten, waar alleen maar etenswaren gekocht/genuttigd worden , tegen opvallend lage prijzen. En nog steeds: superbeleefde, behulpzame , vriendelijke mensen, zoals o.a. Herr Meinecke, een jongeman, werkzaam bij een Vodafone winkel, die ons een hele middag terzijde staat om onze Duitse dongel aan de gang te krijgen. Het werd overigens een gezellige middag, die resulteerde in de lang gewenste internetverbinding en taart bij de koffie. Opm. 'Jullie laptop heeft zich aangepast aan jullie reistempo: Supertraag !!'

22 juni. Na een prettig verblijf in het haventje, gaan we, na 2 dagen Osnabrück weer verder het MLK op. Na 41 bruggen en ca. 5.357 bomen leggen we aan bij km 61 t.o. het dorp Bad Essen, om 15.25 uur. (terwijl dit verhaal wordt geschreven hebben we sterk de indruk dat Duitsland een voetbalwedstrijd heeft gewonnen, gezien de enorme herrie om ons heen van allerlei aard. Proficiat, Duitsland!!). We maken eerst een verkenningsrondje op de fiets en ontdekken, dat Bad Essen een prachtig dorp is, dat gelegen is aan de noordflank van de heuvelrug het Wiehengebirge. En dan gebeurt het soms onvermijdelijke: een lekke band, die niet alleen lek, maar ook versleten blijkt te zijn, dus.......

23 juni. Eerst naar een fietsenmaker zoeken, die, gelukkig hier aanwezig, bereid is om onmiddellijk de band te vervangen. Intussen bewonderen wij dit kuuroord, Bad Essen, waarvan het centrum grotendeels bestaat uit prachtig onderhouden vakwerkhuizen van 15e, 16e, en 17e eeuw. Om 14.50 gaan we weer een stukje verder varen en nog steeds krijgen we veel bewonderende blikken van zowel beroepsschippers, als wandelende en fietsende landrotten. We spotten een fietser, die zo lang achteromkeek, dat hij van zijn fiets viel (och arme!!). Om 17.45 uur meren we af bij km 88.8 vlakbij het dorpje Hillen. Het is heerlijk weer om nog even buiten te zijn en te fietsen.

24 juni. Na een uurtje beweging, d.i. wandelen, vertrekken we om 11.35 uur. Langzaam, om 12.30 uur , naderen we het waterkruispunt Minden, waar het MLK de Weser kruist bij km 102. Het Weserdal is hier ca. 3 km breed. Het MLK ligt ca. 10 m hoger en wordt door 2, naast elkaar liggende, kanaalbruggen over de Weser geleid. Een indrukwekkend bouwwerk. En verder kruipt de Avontuur weer over het kanaal en steeds weer slaan we een blaadje om van de boeken over de Noord-Duitse binnenwateren. Bij km 129 meren we af, in de stromende regen, om 16.00 uur.

Een goed moment om dit traject af te sluiten. Tot zover! Op naar het volgende stuk.

Tot gauw Ad en Tineke

Janny

Ik vind dat jullie reistempo juist supersnel is. Op de kaart houden we jullie al bijna niet bij....

Riet van Alphen

Wat een prachtige reis al tot nu toe; Wat een heerlijke manier van leven hebben jullie gekozen. Heel wat anders dan ons deel is. Hoewel, tot nu toe mag ik niet klagen.
Ge vaart graag en gaat ook nog alleen naar Aalsmeer met de auto. Hij moet wel weer gekeurd worden deze zomer.
Het was eindelijk ook eens lekker weer hier. Dus dinsdag en donderdag gevaren. Een dag met Christine Veling en haar man Roelof, was gezellig.We waren in de Hemmen en hebben op het gras met zelfs een paraol boven de tafel geluncht. En donderdag samen; toen waaide het hard, het was eng warm. We zijn via de Ringvaart en de Pieter Leenderssloot naar de zuid-oosthoek gevaren en hebben langs het riet vlak voor de jachthaven in de luwte een tijd gelegen. Een boterham gegeten en Ge ging slapen, ik lezen. 's Avonds vonden we het wel jammer dat we iets voor warm eten bij on hadden, behalve een zak soep om de honger iets te stillen want ja, ze hadden storm en onweer voorspeld. Toen we tegen half acht van boord gingen was het erg donker aan het worden en vielen er enkele spatten, maar daar is het bij gebleven.
Dus toch precies o tijd thuis denk ik dan maar.
We aten nog een toetje en Ge ging weer slapen en werd pas wakker toen Duitsland-Italie bijna was afgelopen. Ik keek ook niet aldoor, mar er vielen tenminste een paar doelpunten.
Italie won en eigenlijk vind ik dat wel leuk, hoewel ik niet zo op de Duitsers gebeten ben met voelballe als de meeste Nederlanders. Leuke reaktie op jullie reis, he.
Ik hoop niet dat het jullie geld kost, dan moet je dat even melden.
Ik volg jullie met grote belangstelling!
Riet