ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Nederland, tot ziens.

Onze wens, een avontuur naar Duitsland en Berlijn komt aardig in zicht en zodoende nog maar even, vòòr we de grens overvaren, een verslag, na onze heerlijke ligplaats nabij de Weerribben…..

2 juni. Beter weer! Om 10.00 uur vertrekken we en bereiken om 10.50 uur de brug te Ossenzijl, alwaar de smalle onderdoorvaart met een grote knik, veel stuurmanskunst vereist. Maar het lukt zonder krassen. (hoera voor de schipper!) 11.00 uur Stuurboord uit, de Linde op, die de natuurlijke grens vormt tussen Overijssel en Friesland. Via de 3-weg sluis en de Jonkers- of Helomavaart bereiken we om 12.45 uur Echtenerbrug. Het licht staat op dubbel rood, dus houden we pauze. Uitstekend om een krantje te kopen en te lunchen. Om 14.00 uur vervolgen we onze route, via het altijd boze en donkere Tjeukermeer. Dan volgt er , voor Frieslandvaarders, een bekende route richting Sneekermeer: Skarster Rien, Langweerder wielen en de Noorder Oude weg (Noarder alde wei). Bij de 2e lange steiger van de Marekrite leggen we aan. Een, voor ons, bekende plek, waar we genieten van prachtige wolkenluchten, rustig voorbij varende zeilboten en zonsondergang. S’Avonds fietsen we naar het nabij gelegen Joure. Een heel mooi tochtje.

3 juni. Om 10 uur is het buiten 10 graden (brrr) en binnen is het lekker warm , de geur van verse koffie begeleidt ons wanneer we vertrekken en het rustige Sneekermeer oversteken. Overigens opvallend is de rust. Er vaart weinig. En wat er vaart in deze omgeving, zijn huurbakken vol midlife mannen, die drinkend, staande bovenop hun boot tussen de bierkratten, voortdurend in snelheid wisselend , door het Friese Merengebied slingeren. Je zult er maar achter varen!! We passeren Grouw, het veengebied de Princehof, de Wijde Ee, het Bergummermeer en na 5 uur doorvaren, bij Gerkesklooster, op de grens tussen Friesland en Groningen, besluiten we aan te meren en te overnachten. En weer wordt er geschiedenis geschreven: de schipper manoeuvreert deze grote dame van 74 ton, achteruitvarend tot voor de wal! Een 10 met een griffel en een kus van de juf!!

4 juli. We vertrekken op onze gewone tijd, begeleid door veel water van boven. Maar dat mag de pret niet drukken. Friesland wordt Groningen, het Prinses Margrietkanaal wordt het van Starkenborghkanaal en zo glijdt het landschap, met z’n eindeloze bomenrijen en een flink aantal bruggen , voorbij. We passeren 2 sluizen, de sluis van Gaarkeuken en de grote Oostersluis. Beide sluizen zorgen voor lange wachttijden, zodat we pas om 15.00 uur aankomen in de Oosterhaven van de stad Groningen, waar we kunnen aanleggen na overleg met de havenmeester, aan de Oosterkade. Vervolgens genieten we van het verblijf in de altijd gezellige studentenstad, met z´n leuke winkeltjes, restaurantjes, de markt, de oude binnenstad. Bovendien willen we zoveel mogelijk huishoudelijke zaken afhandelen, voordat we Nederland zullen verlaten.

7 juni. Het is bijna windstil, prima voor de draai van 360 graden ofwel de pirouette van de Avontuur om zodoende weer rechtsomkeert te maken voor de ingang van het Eemskanaal richting Delfzijl. Om 9.30 uur varen we het bijna saaie kanaal in, en na 2 ½ uur komen we aan vòòr brug 15 bij Delfzijl, waar zojuist de brugwachter is begonnen aan zijn 2 uur durende lunchpauze. We wachten langszij een ponton, terwijl we lunchen en alvast contact hebben met de havenmeester van Jachthaven ’t Dok voor een ligplaats. Na brugopening volgt al snel de jachthaven aan bakboordzijde, waar we worden verwelkomd door 3 stuurlui aan wal, die allemaal beter weten hoe er afgemeerd moet worden. Prima voor beperking van het werk aan dek! Dank u wel, heren!! Een wandeling door de stad, na het afmeren, laat zien, dat Delfzijl weinig ouds meer heeft te bieden, terwijl in 1594 de vestingstad Delfzijl reeds bestond. Tijdens een fietstochtje is er echter heel veel te zien: veel afwisseling, slingerende riviertjes, bossen, piepkleine dorpjes en brede dijken vol schapen. Morgen gaan we buiten die dijken varen. De sluizen door, de Eems op en dan varen we Duitsland in.

Op weg naar nieuwe belevenissen. Als de gelegenheid zich voordoet, laten we weten waar we zijn en hoe het gaat. Maar hoe?

Voorlopig varen we wel! Nederland, tot ziens! Ad en Tineke

anneke

leuk weer om allemaal te lezen succes in duitsland veel suc6 en plezier en doe voorzichtig !! wel nederland kijken he as zaterdag??!!
Wij hebben buurtjes dag in amsterdam dus kijken met zn achten gr. Anneke

sylvia

Een goede vaart in het buitenland, maar dat gaat lukken met zo"n ervaren schipper en zijn maatje...
Ik genoot enorm van jullie verhalen en foto's van ons eigen landje, wist niet dat Nederland zo mooi was, maar hoop ook weer van jullie te horen op jullie verdere avontuur met de Avontuur.
liefs, sylvia

Mieke Jos

Dag Tineke en Ad,

Wat genieten jullie toch heerlijk!! Jullie gaan de tocht maken die wij ook op ons verlanglijstje hebben staan.
Wij gaan jullie volgen in Duitsland. Mijn zoon Jurgen woont in de buurt van Magdeburg, wij rijden regelmatig naar Duitsland. Dus als jullie wat nodig hebben uit Nederland!!!

Succes en veel vaarplezier Jos en Mieke

Adrie en Mieke

Jullie zij nu echte wereldreizigers. Veel succes en kom toch maar weer terug!!!!! Berlijn zal jullie zeker bevallen.

Miep Keizer

Jullie zijn weer vlak in de buurt geweest.
Waar gaat de reis naar toe.

Groetjes Bert en Miep

Ludwig Wespel

Fijn om jullie te kunnen volgen. Het is een soort armchair travelling maar dan met een persoonlijk tintje. Het lijkt mij heerlijk zoveel afwissweling. Jammer dat ik geen zeebenen heb ; bij een beetje sterke deining ben ik al zeeziek.
Geniet van Duitsland en hartelijke groet,
Ludwig