ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Voorjaar 2012....Met de stroom mee.

Op 22 april meren we af, tijdens een stevige bui, (pech voor het werk aan dek) bij een favoriete ligplaats, de monding van de Eem, waar we dankbaar de èchte frisse lucht inademen en weer als van ouds, genieten van het weidse open landschap en de rust. Heel veel verwijderd ligt de A1 , maar die horen we niet. We vermaken ons met o.a. een mooi fietstochtje naar Eemnes en wat kleine klusjes, die altijd wel te doen zijn aan boord van een dergelijk woonschip.

24 april. Prachtig weer. We vertrekken met als doel Harderwijk. De enige hindernis is de sluis van Nijkerk, die geen enkel probleem oplevert. Er is nauwelijks verval en de sluiswachter laat ons voorgaan op de beroepsvaart. Aardige man!! (Leuk detail: met ons nieuwe navigatieprogramma zien we deze schipper al ver van te voren uit het Arkelkanaal aankomen). We genieten van schitterende wolkenformaties en arriveren om 13.00 uur in de vissershaven van Harderwijk. Het stadje, dat we tijdens een vorige bezoek uitgebreid hebben bewonderd, heeft voor ons weinig geheimen meer . We kennen er de weg en dus ook het plezier om er in rond te dwalen. En dan meldt de volgende Aardige man zich aan: De havenmeester vindt onze 23 m wel hèèl groot en hèèl duur, en rekent ongeveer de helft voor een ligplaats voor ons.

25 april. Vandaag maken we uitgebreid gebruik van het OV. Noodzakelijke reisjes zoals bijv. een tandartsenbezoek zijn soms onvermijdelijk. 9 Uur vertrek en om 17.00 uur zijn we weer aan boord!! Ach… wat is tijd?

26 april. We blijven nog even, veel harde wind, onaantrekkelijk weer . Een beetje fourageren en winkelen kan geen kwaad……

2 mei. Prachtig, rustig weer. Ideaal om te gaan varen. We nemen afscheid van Harderwijk, waar we door omstandigheden toch nog wat langer moesten verblijven, en om 9.45 uur gaan de trossen los. Het Veluwemeer glanst ons letterlijk tegemoet, om 11.30 passeren we de Elburgerbrug en komen dan vanzelf op het Drontermeer terecht. We arriveren om 12.45 uur bij de Roggebotsluis en zonder problemen vervolgen we onze tocht richting Ketelmeer. Aldaar gaan we 180 graden stuurboord uit om op het Keteldiep/IJssel te komen. Vlak vòòr het Kampereiland draaien we scherp bakboord uit en komen terecht in de delta-achtige uitmonding van de IJssel, genaamd Keteleiland, waar doorheen het Kattendiep en de Stroomgeul hun stroomgebied hebben. Dit gebied is in 1940 door de dienst Zuiderzeewerken uitgegraven om de IJssel te ontlasten. Na enig gezoek vinden we hier een mooie plek om de palen weer eens uit te zetten en om 14.15 uur staan we !! Hier kunnen we genieten van het mooie weer, rust (waar is iedereen?) en een concert, uitgevoerd door grote aantallen vogels.

3 mei. Als we om 10.15 uur vertrekken, is het zo mistig, dat we voor het eerst onze navigatielichten moeten gebruiken (foto!) en hebben ook nu weer veel plezier van ons navigatiesysteem. Ook het blauwe bord, dat de schipper heeft gemaakt, bewijst ons goede diensten op de bochtige IJssel. Na een paar uur tegen de stroom in varen, arriveren we om 13.30 uur in de Jachthaven van Hattem.

Tegen de stroom ?? Soms gebeurt het dat de stroom van je leven (letterlijk en figuurlijk) anders loopt dan je bedacht hebt, en dan rest er niets anders, dan er op mee te drijven. Daarom blijven we even wonen op deze locatie, tot de stroom ons weer meeneemt en in goede banen leidt.

Tot dan, keep in touch. Ad en Tineke.

Cool
Cool

Info . Blauw bord moet op schepen > 20 m gevoerd worden, wanneer men op grote bochtige rivieren aan de verkeerde kant van het water vaart, met als doel om de binnenbocht te nemen, waar minder stroom loopt dan in de buitenbocht.

Ada en Arie

Hoi Tineke en Ad.

Leuke reis maken jullie. Wanneer jullie toch besluiten de IJssel nog wat stroomopwaarts te varen is er in de buurt van Doesburg een haven(tje).Of jullie boot daar terecht kan weet ik niet, maar ter informatie: Wij hebben een stacaravan gekocht op camping 'De Jutberg'. Deze ligt tussen Dieren en Laag Soeren, vlakbij de IJssel dus. Jullie zijn van harte welkom op Tuinlaan 191.

Hartelijke groeten en goede vaart!

Ada en Arie