ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Zwerftocht Randmeren

Na 18 dagen Jachthaven Hattem komt dan toch de dag van vertrek !! Na een gezellig afscheidsdinertje zit ons verblijf hier erop. We willen weer verder met ons zwerversbestaan, want ongemerkt slaat toch het gevoel van gewenning toe, aan de sfeer van een bepaalde plek. Zeker hier, met fijne mensen, veel gezelligheid, prachtige omgeving, mooi oude stadje en gebruik van auto’s. Zelfs een dag invallen bij de receptie van het havenkantoor en s’avonds lekker wandelen met de hond, zijn afwisselende gebeurtenissen in het leven op de Avontuur.

17 september. 10.30 uur. Het is goed weer. We vertrekken, uitgezwaaid (snik, snik) door zoon en schoondochter, het Apeldoorns kanaal op, richting de Gelderse IJssel, statig en op volle breedte stromend langs Zwolle en vervolgens het, voor ons, bekende Kampen. En weer genieten we met volle teugen van het varen op een rivier. Ons doel: IJsseloog, alwaar we eerder waren neergestreken, midden in het Ketelmeer. Iets voorbij de Eilandbrug gaan we stuurboord uit, door het prachtige delta gebied van de IJssel, het Kattendiep, dat vrijwel parallel loopt aan het Keteldiep. Als wij dan rechtsom het eiland, het IJsseloog binnenvaren, is het alsof we in een Tropisch gebied zijn beland. Geen wind, veel zon en veel groen!! Na al die weken van aktiviteiten, ook weer heerlijk midden in de natuur.

18 september. 10.30. We hijsen de palen en vertrekken. Ons plan om de Randmeren af te struinen treedt dus nu in werking. Te beginnen met de wat saaie vaargeul langs het Vossemeer, arriveren we om 11.45 uur via de Roggebotsluis op het Drontermeer. Even voorbij DM 7, zien we een mooie steiger met verbinding naar de wal. Enigszins onrustig i.v.m. de enorme zuiging die ontstaat door de vele passerende zand- en grintschepen, maar toch, op depaaltjes met voor de zekerheid een touwtje op de steiger, een prachtige ligplaats. Je kunt vanaf hier lekker wandelen, fietsen en ook de bus pakken naar Kampen. Op fietsafstand een uitstekende friet-tent…….tijdens de komende dagen wonen wij hier en genieten , vooral s’avonds van de rust, die dan over het Drontermeer valt.

22 september. Vandaag willen we naar Elburg. We arriveren om 11.00 uur in de prachtige historische binnenhaven, waar we na overleg met de havenmeester, rustig tot maandag mogen blijven liggen. Los van een stadswandeling door het prachtige Elburg, hebben we het .e.e.a te doen aan aktiviteiten op de wal, zoals wat klus-hulp en verjaardagen. Het voormalig vissersstadje Elburg is een vestingstad met een middeleeuws stratenplan, de 2e helft van de 14e eeuw i.o.v. de Hertog van Gelre gebouwd en rechthoekig ommuurd. Binnen die muren is weinig veranderd, zodat je je, als je het blik (auto’s) wegdenkt, in vroeger tijden waant. Het is steeds prachtig weer, en als we dan de auto ter beschikking hebben, rijden we even naar de nabij gelegen Veluwe, om aldaar een heerlijke wandeling te maken.

26 september. We fourageren en laten dan de auto staan, die we volgende week weer nodig zullen hebben. En daar we geen plannen hebben om lange tochten te maken, is het altijd mogelijk, per fiets of OV de auto op te halen. We vertrekken om 14.00 uur, bakboord uit onder de Elburgerbrug door, het Veluwemeer op. Dit 3000 ha grote meer kenmerkt zich door de vele stranden, met campings en haventjes. De vaargeul dient goed aangehouden te worden, want buiten de boeien is het erg ondiep, soms slechts 30 cm. T.o. aquacentrum Bremerbergsehoek loopt de boeienlijn voor jachten tussen 2 eilandjes door, nl. de Ral en de Snip.En daar, terwijl de wind behoorlijk is toegenomen, vinden we een mooie gelegenheid om onze palen te laten zakken. Enigszins uit de wind en helemaal “vrij”. Het weer is en blijft voorlopig prachtig, de sauna is in vol bedrijf en we kunnen nu ook weer gebruik maken van ons bijbootje, om te hoppen naar de verschillende eilandjes, waarbij een bezoek aan Pierland de nodige herinneringen aan vroeger oproept. We genieten hier van de aalscholvers, die elke avond hele discussies voeren over wie, op welke tak mag overnachten, en bij ruzie vliegen ze allemaal weer op, van jonge zwanen die gedurende de hele dag oefeningen doen in het opstijgen (nog steeds niet geslaagd!) Vervolgens onder het motto “wie het breed heeft laat het breed hangen”… moet nog even het volgende schouwspel worden beschreven: Op deze illustere plek zijn we getuige van een wel zeer ludieke manier om onze file-problemen op de weg te omzeilen. De trucks en jeeps van de krijgsmacht werden, hangend aan helicopters naar de oefenlocaties vervoerd. Het zal wel te maken hebben met de bezuinigingen.

En met dit alles om je heen, zoals ook de invallende, met nevel gepaard gaande, duisternis over het rimpelloze Veluwemeer, blijft het steeds weer een wonder, dat je gewoon kookt, klust, gaat slapen, je rekeningen betaalt, telefoneert, en je laptop opent, om deze sfeer met jullie te delen.

Weleens gehoord hoe aalscholvers met elkaar “praten”?

Tot de volgende keer!!

anneke

super om te lezen leuk hoor het is inderdaad lekker genieten en af en toe stilstaan bij hetgeen je allemaal meemaakt leuk hoor.
gr. Anneke

Sylvia Oostendorp

Wat is het toch heerlijk deelgenoot te zijn van jullie reisverslag. Wat een mooie plekjes heeft ons land en wat leuk dat de dieren ook deelgenoot zijn in jullie verhaal. Ik zie het allemaal voor me. Op sommige plekken ben ik zelf wel eens geweest, ter land, en dan leeft de herinnering dubbel en dwars op.
Blij dat jullie zo goed observeren en onthouden, zodat wij mee kunnen genieten. Ook alles zo leuk opgeschreven Tineke!
Lieve groet, Syl