ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Zwerftocht door 8 provincies

12 augustus. Verlengde Hoogeveensche Vaart. De Trambrug, Geesbrug, Zwindersche brug etc. etc. allemaal bruggetjes die keurig in combinatie worden bediend. Ben je aangekomen bij de ene brugwachter, dan belt hij naar de volgende brug, òf fietst mee, er naar toe. Vrijwel overal kan er doorgevaren worden!! Na ca. 11 bruggen slaat ons even de schrik om het hart: Het rommelt onheilspellend onder ons, we halen de gewenste snelheid niet en achteruit (remmen) lukt niet! Duidelijk weer schroefproblemen!! We landen tussen km. 50/51 om onderzoek te plegen. Gelukkig (!!) lost e.e.a. zich op, door, tijdens het aanmeren, wat voor- en achteruit te manoevreren. Vriendelijk detail: de laatste brugwachter komt naar ons toe om te vragen of we problemen hebben….. na controle blijkt alles weer goed te lopen. Daar de “ noodlanding” plaats vindt op een mooie plek, besluiten we aldaar te overnachten. Niet helemaal legaal, maar de brugwachter is op de hoogte.

13 augustus. Na een verkenningstocht op de fiets met onze matroos, nemen we ligplaats in Nieuw Amsterdam. Een mooie steiger…… vlak naast een discotheek, die volgens de brugwachter dit weekend gesloten blijft. Daar er in Zuid Oost Drenthe geen brugopeningen plaatsvinden op zondag, besluiten we hier te blijven en het dierenpark te Emmen te bezoeken, dat per trein in ca. 15 min. te bereiken is. We genieten de hele middag van het prachtige park, en s’avonds/s’nachts blijkt de discotheek toch geopend te zijn…………………

14 augustus. Nieuw Amsterdam dus! Waar het een uitdaging lijkt te zijn om zo hard mogelijk en met zoveel mogelijk lawaai met auto’s en motoren over de weg te scheuren en waar èèn van onze handigste stootkussens wordt gestolen. In onze 3-jarige zwerftocht nog nooit vertoond. Vandaag wordt onze loge opgehaald. We eten met z’n allen op de Avontuur en dan nemen we afscheid. Dag matroos… je was bere-gezellig en we zullen ons hulpje aan boord best missen!

15 augustus. Eindelijk mooi weer? We fourageren en varen om 13.00 uur onder de Kerkbrug door, na melding bij de brugwachter. Om 13.10 uur het Stieltjeskanaal op, dat met de schop door 300 arbeiders van 1800-1804 werd gegraven. Via de Stieltjeskanaalsluis en diverse bruggen varen we het vestingstadje Coevorden door, (dat in 1408 stadsrechten kreeg) waarbij we vanaf de wal aanwijzingen voor een ligplaats krijgen toegeroepen, door de brugwachter. We meren af in de Spoorhaven om 15.15 uur.

16 augustus Wandel-/fietsdag. Wandelen door het stadje, waarbij we de indruk krijgen dat Coevorden weinig respect heeft/had voor z’n historisch erfgoed. Fietsen naar Schoonebeek, met de Ja-knikkers.

17 augustus. Krantje kopen, vuilnis wegdoen en om 9.30 uur vertrek uit de Spoorhaven, de Moniersburg door en om 10.00 uur varen we Overijssel in, via het kanaal Almelo-De Haandrik. Het systeem hier: voor elke 5 bruggen 1 brugwachter, die steeds met een provincieautootje heen- en weer rijdt, werkt perfekt: we kunnen rustig doorvaren. Om 11.00 uur komen we langs Hardenberg en daarna meren we af aan de kade bij Bergentheim , t.o. de kerk. Niets kan ons gebeuren !!Een heerlijke zonnige middag voor wat klusjes en een prachtige fietstocht door bosachtig gebied, langs Rheeze, een brinkdorp uit 1381 en in onze route, een zelfbedieningspontje over de Vecht.

18 augustus 9.45 uur vertrek na melding: Brugwachters, we gaan weer varen!! En vlekkeloos draait alles weer… Om 11.30 klaart het weer op, we zien bij km 6 een prachtige afmeer- en saunaplek. Dus Avontuur en bemanning.. in zomer-outfit!!

19 augustus. De zomerse outfit veranderd in regen-outfit, helaas!! Melding: 9.45 uur vertrek Avontuur. Sluizen en bruggen openen en de brugwachter fietst mee naar de Jachthaven “Centrum Almelo”, alwaar ons een prima ligplaats wordt aangewezen. We blijven hier tot maandag 22 augustus, in de haven met een gerestaureerde vakwerkschuur als historisch havengebouw. Almelo, hart van Twente, voormalig textielstad, heeft een aantal aardige bezienswaardigheden, zoals het Wevershuisje, bestaande uit een lös hoes uit 1600 en een boerderijtje uit 1700, de ambachtelijke bakkerij uit 1867, waar de “Bolletje “beschuiten ontstonden, en het kasteel Huize Almelo, nog bewoond door de graaf Van Rechteren Limpurg. We maken er een echte Boerenbruiloft mee en fietsen door de prachtige bosrijke omgeving.

22 augustus. Om half 10 varen we met een klein konvooi de haven uit, daarbij bijgestaan door onze brugwachter Andrè, di e ons hartelijk uitzwaait. We gaan bakboord uit, het zijkanaal naar Almelo op. Alleen maar hoge bruggen en een mooi breed kanaal. Ca. 11.00 verlaten we Overijssel en varen Gelderland (de Achterhoek) in, de 8e provincie sinds ons vertrek in 2011. Dan via het Twentekanaal, een, door de beroepsvaart, druk bevaren kanaal , richting Zutphen. We meren af vòòr de lunch nabij Goor, eigenlijk illegaal, maar de sluiswachter weet er van!!

23 augustus. Vliegende start rond 10.00 uur, wanneer we een flinke storing spotten op de buienradar. In flink tempo en regen varen we naar Lochem, alwaar we vrijwel direct na aankomst in de passantenhaven worden getracteerd op een enorme bui. ….. En dan verkennen we Lochem, een prachtig stadje/omgeving. Dat belooft wat voor de komende dagen.

We blijven hier even……… Tot de volgende keer!!