ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Spudpalen en nog veel meer......

Wat is een SPUDPAAL?

Een alternatief voor het ankeren/aanmeren. 2 Palen, èèn voor en èèn achter, die men door het vlak van het schip, naar de bodem van het vaarwater laat zakken, zodat het schip stevig 'verankerd'op de bodem staat. Dit traject staat in het teken van het aanbrengen van dergelijke palen,onderwaterschip en romp schilderen, vele andere klussen en tenslotte het laten keuren door de verzekering, zodat de Avontuur voor een paar weken de helling op moet. .......

11 mei . Om half 11 verlaten we het eiland De Schelp (Gooimeer), onder de Stichtse brug door, Eemmeer, langs het eiland de Dode Hond en om half 1 draaien we stuurboord uit, de Eem op. Een 3 m diepe rivier, die over een afstand van 18 km door een mooi weidelandschap meandert langs Eemdijk, Eembrugge en Baarn. De rivier loopt nog door tot in Amersfoort, maar zover komen we niet, want om 13.45 u en ca. 1 km voorbij de brug van de A1, zien we een mooie vrije ligplaats aan een stukje beschermde natuur in het Eemland, een open weideveengebied van de Eemvallei, waar veel beschermde waaien/wielen zijn ontstaan door vroegere dijkdoorbraken. Niet direct aan de vaste wal gelegen maar met enige inspanning van de veerman, kan er toch gefietst/gelopen worden in dit prachtige gebied.

13 mei. Intussen is ons telefonisch verzocht door de Scheepswerf te Zaandam om naar hen toe te komen voor het maken van afspraken, het meten, overleggen en alles wat komt kijken voor de as. hellingwerkzaamheden. Dus.... Rechtsomkeert. Om 9.50 uur vertrekken we met stralend weer van deze idyllische plek. Terug via de Eem naar het Eemmeer richting Almere-Haven. Daar wacht ons een zeer moderne, maar goed geoutilleerde haven, alwaar we even wat kunnen shoppen en onze vaste bezoeker welkom aan boord kunnen heten.

14 mei. We vertrekken om 10.30 uur onder bewolkte, winderige weersomstandigheden en meren om 13.30 af in Amsterdam, weer aan de Sumatrakade. We hebben lekker de tijd om o.a. een wandeling te maken over het KNSM eiland, een woonwijk op een eiland in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam, genoemd naar de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij. die daar was gevestigd van 1903 - 1977. Dit gebied is in 1990 herontwikkeld naar een masterplan van de architect Jo Coenen. De moeite waard om te bezichtigen. Van hieruit (vlakbij het Centraal Station) ook makkelijk om een bezoekje af te leggen.

15 mei. 13.30 uur trossen los !! Òp naar onze afspraak op de Scheepswerf. Via het druk bevaren IJ en het Noord Zeekanaal draaien we om 14.15 uur de Zaan op, vervolgens door de Wilhelmina sluis en om 15.45 uur arriveren we bij Scheepswerf Molenaar, waar we een plekje krijgen toegewezen. In de daarop volgende dagen wordt er van alles besproken, overlegd, gemeten en getekend en halen we de auto op, om deze bij de werf neer te zetten, zodat we tijdens de komende werkzaamheden, mobiel kunnen zijn. Genoemde scheepswerf ligt vlakbij de Zaanse Schans en aldus ook een leuke locatie voor fiets- en wandelaktiviteiten.

18 mei. Alles is afgesproken, het werk kan worden voorbereid, volgende week is de helling vrij, dus dan nog maar even genieten van onze vrijheid!! Allereerst naar een plek aan een uitstekende kade te Krommenie. Een gezellige markt, leuke winkeltjes, prettig verblijf.

19 mei. We besluiten de te wachten tijd door te brengen aan een bekende ligplaats aan het Alkmaardermeer. Om 14.45 arriveren we ter plaatse. Er wordt een systeem bedacht waardoor we eenvoudig met de bijboot aan de wal kunnen komen, alwaar de fiets ook op slot gezet kan worden. Et voilà, we wonen. Naast het recreatieterrein De Hoorne, ligt de Klaas Hoorn en Kijfpolder, waarin de grutto, tuureluur, kemphaan, kievit en nog vele andere riet- en watervogels hun broed- en leefgebied hebben.

Wanneer je, aan het eind van een warme (zomer)dag, sávonds, als het donker is, lekker ligt te relaxen onder de sterrenhemel, na het saunaritueel van opwarmen en afkoelen etc. en de volgende ochtend, wanneer de witgekopte golven, opgestuwd door de stormachtige wind, voorbijvliegen, de mis in B mol van Bach keihard uit onze CD speler schalt terwijl de lucht van vers gebakken brood voorbijtrekt, dan is het leven het waard om te leven,toch?

Wanneer we weer van de helling af gerold zullen zijn, komen we weer terug met de volgende belevenissen. Tot dan!!

Groeten van Ad en Tineke

HM

VOORUIT...NIET IN JE HOK...MAAR IN HET DOK.
Een goede revalidatietijd......HM

anneke

Helemaal goed gezegd het leven is het waard om te leven geniet gewoon van elke dag mijn lijfspreuk is dan ook CARPEDIEM!! geniet!

Jeroen

Ha Ad en Tineke,

Leuk om de verhalen weer te kunnen lezen.
Heel veel succes met de klussen en tot gauw

't Majeur

Spudpalen, fantastisch Wij hebben er zoveel plezier van waar we ook zijn ( ook nu in Kortrijk!)
groet Rebecca & Michel

sylvia oostendorp

Lieve Tineke,
Wat leuk dat je op mijn feest was. Heb vergeten je een kaart te geven, maar die bewaar ik voor je! Ik geniet van jullie prachtige foto's en leuke verhalen.
Tot de volgende zending. Groeten aan Ad en liefs voor jou!
Syl

irene

Dat van die keiharde Bachmuziek in combinatie met witte kopjes op de golven, een heerlijke baklucht en andere goede dingen des levens, JA dat wil wel he!!
Heerlijk mensen, en dan nu de spudpalen. We wachten het verslag + foto's gespannen af!! + groet Willem en Irene

Jacques en Ria

fijn om weer eens iets van jullie te lezen !!!
Veel succes toegewenst
Jacques en Ria

Ton en Wil

Net terug van vakantie lees ik dat het schip op de helling ligt.
Ik verwacht, en jij kan het weten, dat alleen goede verf gebruikt.
En als over zes jaar het schip weer uit het water moet zien we wel weer verder.
Goede vaart.

sylvia oostendorp

Ha, nu begrijp ik het wel van die stutpalen..
Leuk al die extra info!
En dat goede leven? Ik beleef het mee en zie het voor me...dankzij je uitgebreide berichtgeving!
Kijk uit naar jullie volgende avontuur!