ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Nostalgie ...... het eind in zicht!

Vervolg van 21 september

Een grote verwoestende golf van een snelvarend beroepsschip, rukt ons letterlijk van de wal van Stampersgat. Een van de 4 touwen, waarmee we standaard liggen afgemeerd, wordt met ring + plank van de steiger afgetrokken, zodat we dwars in het water komen te liggen. Een goed begin is het halve werk: we waren toch al van plan te vertrekken. De te openen brug is weer in functie dus om 15.00 uur los!! De Dintelsluis staat open en nadat we eerst onze oude rafelige touwen hebben vervangen bij de bunkerboot 'Dintel', varen we rond 16.00 uur onze oude vertrouwde Volkerak op, het vaargebied van onze Wedlooper, de zeilboot waarmee we in dit gebied zoveel hebben genoten. Aan de binnenzijde van de lange wachtsteiger voor de Volkeraksluizen hebben we destijds vaak overnacht, dus.....die is voor ons uiteraard!! Terwijl we alvast beginnen met de winterpoetsbeurt (en dan is 23 m èèrg lang) genieten we van ons 'thuisgevoel'en een stuk nostalgie. Op deze plaats nl.. hebben we jàààren geleden de beslissing genomen om varend van onze pensionado-status te gaan genieten. Aanleiding was toen een kaart van alle vaarwegen van Europa, die zich onder de brug over het sluizencomplex bevond.

24 september. Aangezien er weer wat bezigheden-buitens-boot plaats gaan vinden gedurende het weekend, besluiten we naar Numansdorp te varen, zodat we bijna recht het Hollands Diep moeten oversteken, om aldaar een ligplaats in te nemen gedurende een aantal dagen. Even dreigt e.e.a. te mislukken, omdat er in datzelfde havenkommetje nog 10 jachten worden verwacht. Echter een gezellige babbel met de havenmeester c.q. eigenaar van het grote scouting-moederschip aldaar, maakt, dat we rustig kunnen vertrekken terwijl onze geliefde Avontuur in goede handen achterblijft. Tussendoor blijkt hoe verrassend het kan zijn, als je plotseling een paar dagen vlakbij een van de kinderen 'woont', zodat die gewoon even gezellig op de koffie kunnen komen.

29 september. Om 12.45 verlaten we Numansdorp om weer terug te keren naar onze geliefde steiger aan de overkant; een goede locatie om een bijna jarige dochter + kleindochter , op doorreis v.a. de Efteling naar Alphen aan den Rijn, even een nachtje aanboord te laten logeren.

30 september. Hoera !!! De vlaggetjes hangen uit!! Er is er èèn jarig, en dat vieren wij .... Met een feestelijk ontbijt met alles erop en eraan. Na de lunch nemen we afscheid van de op doorreis zijnde moeder en dochter, en direct daarna vallen we weer in de volgende verrassing. Ms. Marijke Alida meert vòòr ons af aan de steiger, met onze collega-schippers/vrienden uit Amsterdam. Weer een reden om nog even op deze locatie te blijven. Na een gezellig samenzijn, vertrekken de beide schepen op

1 oktober om 10.15 uur in verschillende richtingen. Om nostalgische redenen varen we nog even een rondje om het natuureiland Tiengemeten en bij terugkomst is een fietstochtje een welkome afwisseling voor het bewegingsapparaat. De grote sluizen van de Volkerak bij Willemstad zijn dan de moeite van een bezoek waard.

2 oktober. Op ons verlanglijstje staat nog de Biesbosch en om dat af te kunnen vinken, varen we om 9.45 uur via het Hollands Diep, langs Willemstad, Jachthaven Noordschans (waar de zeilboot jarenlang haar ligplaats had), onder de imposante Moerdijkbruggen door, de Amer op. Vanaf deze rivier bevinden zich verschillende toegangen tot het natuurgebied. We kiezen de toegang genaamd 'Gat van de Kerksloot' gelegen tussen de 2 grote spaarbekkens, alwaar zich een ruime aanlegplaats bevindt. Rustig, denken we, tot er een groep zeekadetten zich aanmeldt en even later een feestvierende familiereünie. De eersten gedragen zich rustig op de juiste momenten (top!) , de laatsten hebben daar wat meer moeite mee, maar s'avonds en s'nachts daalt de rust neer en kunnen we genieten van het uitzicht over het verstilde, bijna spookachtige, water, aan alle kanten omringd door voornamelijk wilgenbossen.

3 Oktober. Pikniktas en camera mee, en in de bijboot op jungle-toer!! De zon schijnt heerlijk warm. We varen via allerlei kreken en riviertjes in het centrale deel van de Biesbosch en halverwege gebruiken we de lunch midden in het bos, in de zon, aan een kanosteigertje. Wat een leven......

4 oktober. Om 12.30 varen we af, om wat meer de oostkant van de Biesbosch te kunnen bekijken. Rond 14.00 uur vinden we een aanlegmogelijkheid aan het 'Plaatje van Nerzien', een wat meer open gebied met veel watervogels o.m. druk vergaderende ganzen. Dit plaatje ligt aan het 'Gat van Paulus'. Wonderlijke namen, zoals Spijkerboor, Gat van het Zand, Ruigt, Steurgat, Killeke en Gat van 130, trekken op onze kaart voorbij en ook hier gaan we er even op uit met de bijboot.

6 oktober. We verlaten de Biesbosch, want het einde van onze halfjaarlijkse reis, begint zich aan te dienen. Het is een prachtig natuurgebied, waar jammergenoeg de pompstations, de naburige eletriciteitscentrale en de grote rijkswegen toch een behoorlijke inbreuk maken op de ultieme rust. 11.30 uur passeren we de Biesboschsluis en varen stuurboord uit de Nieuwe Merwede op, die aldaar samenkomt met de Merwede en verder stroomt als de Boven Merwede, een zeer druk bevaren, brede rivier. T.h.v. van Gorkum wagen we de oversteek en zoeken bij de W.S.V. Merwede, nog vòòr de sluis, een ligplaatsje. We zijn aan wat fourage toe en dat is, zo vlakbij het oude Gorkum, een prima, en zeker ook aangename, mogelijkheid.

7 oktober. Wegens de potdichte mist varen we pas na de lunch af, rond 13.00 uur. Er moeten enige hindernissen genomen worden, zoals de Grote Merwedesluis en vervolgens de spoorbrug, maar verder genieten we van een mooie tocht via een stukje Linge en het Merwedekanaal, slingerend door de Vijf Heerenlanden polder. Ook weer een flink aantal bruggen, die feilloos voor ons draaien!! I.v.m. een afspraak op de wal willen we vanavond in Vianen nabij de sluis aanleggen, en dat blijkt een hele inspanning te zijn. Ten eerste moeten we langszij en de aanlegmanoevre wordt flink bemoeilijkt door de enorme zuiging van schepen, die de Lek bevaren. Maar..... moeilijk kan ook en om 17.15 uur zijn we hard toe aan een borrel!!

De volgende etappe zal de laatste etappe zijn............helaas!! Tot dan.