ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Grensoverschrijdend(e) Avontuur

Als je vanaf dit punt (zie vorig verslag) richting Maastricht wilt varen, wordt voor recreatie- schippers aangeraden de zgn. Wilemsroute te varen, daar er op de rechtstreekse verbinding via het Julianakanaal veel stremmingen kunnen ontstaan doordat de sluiscapaciteit momenteel sterk is verminderd door werkzaamheden. De Willemsroute bestaat uit Kanaal Wessem-Nederweert en de Zuid-Willemsvaart, een (soms erg) rustige route die Nederlands en Belgisch Limburg doorkruist, met kleine sluizen en af en toe leuke historische dorpjes. We hadden al besloten deze route te varen, en de eerste sluis te Panheel met een verval van 8.50 m, is tot onze verrassing uitgerust met drijvende bolders, zodat het, tijdens het omhoog schutten niet nodig is, steeds hoger aan te leggen. Wat een luxe!! Om 11.05 uur de sluis uit en om 12.30 uur de volgende, sluis nr. 15 te Nederweert, in en dan draaien we de Zuid-Willemsvaart op. Om 13.45 uur leggen we aan aan de Industriekade te Weert, want de jachthaven is geen optie voor ons. Leuk om even rond te wandelen door het gezellige Weert, waar zich, net als in Alphen aan den Rijn, een vrouwenkoor Intermezzo bevindt.

26 juli. Om 11.30 uur laten we Weert achter ons, passeren sluis 16 en 17, waarbij we elke keer gemiddeld 4,5 meter omhoog schutten en om 13.00 uur varen we België in. 15.00 uur: Sluis Bocholt, waarbij we het Belgische vaarvignet moeten aanschaffen en vervolgens ligplaats krijgen aan stuurboord zijde achter de sluis omdat de jachthaven in het dorp geen 23 m schip kan hebben. En dan komt de gedachte op, dat de Belgen toch vaak voor veel humor zorgen. Kom je bij de eerste Belgische sluis, moet je direct 50 euro betalen. Het water is vuiler, de wallekanten slecht onderhouden en de sluiswachters machtswellustelingen. Als dan je hele doopceel is gelicht en je e.e.a. via internet moet regelen (terwijl er nauwelijks verbinding mogelijk is), dan krijg je weer 25 euro terug!! Enfin, er is maar èèn Belgisch volk!! S'Middags even Bocholt doorgefietst, waar op dat moment de avondmarkt wordt voorbereid en waar ze in 1907 de toren van de kerk 10 m hebben verplaatst omdat de kerk te klein was om alle gelovigen te bergen!! Dat is nou toch echt België......

27 juli. We komen om 11.15 uur aan in Bree, een prachtige steiger voor sport/beroepsvaart, t.o. een cafè en restaurant aan het water. Heel plesant voor ons! Bree is een 1000 jaar oud romantisch stadje, met veel historische monumenten en is gelegen aan een grensoverschrijdend natuurgebied en het fietsroutenetwerk Kempen en Maasland. Van al dit moois kunnen we even genieten en als we op

28 juli eerst water hebben gebunkerd varen we verder naar het landelijke Dilsen. Ook hier een fietsroute, die ons o.a.langs het Mariapark voert met een mooie Lourdesgrot uit 1961 en een oude mergeltoren, restant van de Martinuskerk uit 1250 die in de vorige eeuw is afgebroken. Verder kunnen we hier prima wat fourageren. Helaas krijgen we hier te maken met fiets-pech, 4 kapotte spaken, zodat het even onmogelijk is om samen te fietsen. Maar dat lossen we later op!!

29 juli. En verder gaat het weer over de Zuid-Willemsvaart met al zijn bunkers uit W.O.II, die nooit hun dienst hebben kunnen bewijzen, doordat ze na een geslaagde Duitse aanval, direct in bezet gebied kwamen te liggen. We meren om 11.45 af bij het Maasmechelen Outlet Centre, niet met de bedoeling iets te kopen (ha, ha). Voor de liefhebber een prachtige shop-mogelijkheid en verder voor ons een mooi bezoekerscentrum waarbij er een schat aan informatie te krijgen is over het mijnverleden van Maasmechelen en omgeving.

30 juli. Om half 10 verlaten we deze prachtige luxe steiger, waar nergens een bordje 'verboden aan te leggen' stond, maar welke waarschijnlijk bestemd is om een passagiersschip het shoppende publiek uit te laten stappen. We arriveren om 11.00 uur bij Oud-Rekem, dat wel een authentieke maasparel wordt genoemd. Dit zeker niet ten onrechte, blijkt, wanneer we een stadswandeling maken. We wandelen o.a. langs het grootste kasteel van Maasland, d'Aspremont-Lynden, gebouwd eind 16e eeuw, oude stadspoorten en muren, en het bastion. Ook een fietsroute is zeker de moeite waard.

31 juli komen we via een prachtig traject steeds dichter bij Maastricht, en overnachten nog vòòr de stad bij het dorpje Smeermaas (België).We hebben intussen voor 1 augustus een ligplaats in de jachthaven + een huurauto geregeld, dus wachten we nog een dagje, daar een zeer geliefde ligplaats aan de kade in de Maas, midden in Maastricht, overvol is en geen optie dus om even aan te leggen.

1 augustus. We passeren de Bosscheveld sluis (nr. 19) om 11 uur en varen dan weer op de Maas. 35 Km omgevaren, maar het was de moeite waard. En dan is daar Maastricht!! Wat een prachtige ervaring om te varen over de Maas door Maastricht, waar we jaren geleden alleen maar langs wandelden: Als we daar eens konden varen? Om een paar nachten hier te blijven hebben we voor de Jachthaven Pietersplas gekozen, omdat er ook kan worden geparkeerd door onze opstappers, die binnenkort aan boord verwacht worden. We arriveren om 12.00 uur en de auto staat al klaar voor ons. Er staan de komende dagen een aantal buiten-avontuurlijke bezigheden op het programma, zodat we pas op 4 augustus onze passagiers aan boord kunnen laten stappen. Dochter met 2 kindertjes gaan de komende dagen het leven aan boord met ons delen. Natuurlijk moet allereerst de stad Maastricht even bezocht worden, voor wat terras-aktiviteiten en winkeltjes bekijken. En natuurlijk staan we geduldig in de rij voor de beroemde Frituur aan de Markt. De volgende dag

6 agustus zoeken en vinden we een prima plekje aan een eiland bij het Recreatiecentrum Eijsden. Op 5 min. vaarafstand (bijboot) van een enorm dagrecreatieterrein, met speeltuinen, waterglijbanen, kano's, waterfietsen, skelters, enorme trampolines, en ijsjes is het vanzelfsprekend, dat moeders met kinderen de Avontuur laten voor wat zij is, om een middagje te genieten van al dat moois. S'Avonds brengen we het gezinnetje naar de wal met de bijboot en keert de rust op ons schip weer. Maar niet voor lang........ Tot gauw!!

Marjo van Ammers

Hallo Tineke,
Heel veel dank voor al je verhalen en mooie foto's. Ik heb er van genoten.
Ik wil je echter vragen mij van de mailing af te halen i.v.m. het feit, dat ik in oktober een maand wegga en niet bedolven wil worden onder mails, die gedurende mijn afwezigheid binnenkomen. Ik doe nl. niet aan internetten als ik op reis ben.
Moet nog informeren hoe ik de mailservice in zijn geheel kan stilleggen.
HOe dan ook, hele mooie trajecten en foto's toegewenst.
Hartelijke groeten

Hans en Marry

Wat heerlijk jullie reis verhalen te lezen,wij zijn deze zomer bij het land gebleven maar volgend jaar willen we ook eens richting Maastricht,we zijn 1 x tot wessem geweest en ook in Mook overnacht.
Veel plezier verder

duffels.nel@gmail.com

Hallo Tineke en Ad,
We volgen met veel plezier jullie avontuurlijke tocht.
Dat die Belgen zo moeilijk doen bij de grensovergang,
ik dacht dat het zo,n gemoedelijk volkje is.
Wel heel gezellig dat Hester en de 2 kinderen bij jullie
te logeren waren. Doe ze maar de hartelijke groeten.

Hier is het even spannend i.v.m. de operatie van Mari
Eind van de week weten we zeker meer.

Nog veel vaarplezier!

Hartelijke groeten, liefs